Gå til innhold

Hvordan er dialekten i Flekkefjord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og er det samme type dialekt ellers i området der, eller er det store forskjeller?

Anonymous poster hash: ac7d2...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig.

"Mi sga ut, mld meg hvis nåen vil bli med åkke. / Mi e jysla sprege når d ikje rigne. / Eg he fenge meg... "



Anonymous poster hash: dcee3...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig.

"Mi sga ut, mld meg hvis nåen vil bli med åkke. / Mi e jysla sprege når d ikje rigne. / Eg he fenge meg... "

Anonymous poster hash: dcee3...f37

Takk for svar:)

Men er dette unikt for Flekkefjord eller snakkes det også slik i bygdene/tettstedene rundt?

Anonymous poster hash: ac7d2...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne der en gang som lærte meg en regle som var helt umulig for meg som ikke er sørlending å gjengi korrekt. Men det var noe om pølse med ketsjup, "turrr rrretur". :P

Flekkefjord er en veldig koselig og hyggelig plass med mange... "unike" mennesker. Spor 2 har garantert forandret seg siden sist jeg var der. Husker vi pleide sitte på bryggen nedenfor der og prate og nyte solen. Massevis av rånere som henger der nattestid.

Dialekten er litt spesiell ja. Men som sagt, jeg er ikke sørlending så...



Anonymous poster hash: b6287...632
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en venninne der en gang som lærte meg en regle som var helt umulig for meg som ikke er sørlending å gjengi korrekt. Men det var noe om pølse med ketsjup, "turrr rrretur". :P

Flekkefjord er en veldig koselig og hyggelig plass med mange... "unike" mennesker. Spor 2 har garantert forandret seg siden sist jeg var der. Husker vi pleide sitte på bryggen nedenfor der og prate og nyte solen. Massevis av rånere som henger der nattestid.

Dialekten er litt spesiell ja. Men som sagt, jeg er ikke sørlending så...

Anonymous poster hash: b6287...632

Det hørtes skikkelig idyllisk ut, fikk lyst til å ta en tur til sommeren:)

Anonymous poster hash: ac7d2...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkefjord er en veldig koselig plass. Veldig hyggelige mennesker. Og absolutt verdt en tur innom! :)



Anonymous poster hash: b6287...632
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt til. Er det noen som vet om det er samme type dialekt i Liknes, Lyngdal el Farsund?

Anonymous poster hash: ac7d2...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Lindesnes.

Ja det er ganske likt for folk "utenfor" Men er du lokalkjent klarer du som regel å skille byene fra hverandre på små ord og tonefall.



Anonymous poster hash: c7aee...3f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Lindesnes.

Ja det er ganske likt for folk "utenfor" Men er du lokalkjent klarer du som regel å skille byene fra hverandre på små ord og tonefall.

Jeg har ikke spurt om Lindesnes, Liknes er i Kvinesdal (hvis det var det du trodde jeg mente).

Ellers takk for svar.

Anonymous poster hash: c7aee...3f4

Anonymous poster hash: ac7d2...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...