Lully Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg vurderer å kjøpe enten ipad eller macbook air. Jeg har et gammelt drog av en pc som funker fint til studier og sånn, men trenger noe mindre som lett kan tas med rundt. Jeg driver mye med møtevirksomhet og trenger å kunne lese sakspapirer. Går det greit å lese pdf-filer på en ipad? Er det lett å navigere seg rundt i dokumentene, er det søkemulighet ol.? Og hvordan er batteritiden på ipad i forhold til på macbook air? Jeg skal hovedsakelig bruke duppeditten til å lese dokumenter, oppdatere meg på nyheter og muligens skrive enkle referater. Budsjettet er forholdsvis stramt og en lavest mulig pris hadde vært gunstig, samtidig som jeg selvfølgelig ønsker et kvalitetsprodukt. Anbefaler dere iPad eller Macbook air? På forhånd tusen takk
-Jiinxs- Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Man kan vel ikke sammenligne batteritiden mellom et nettbrett og en laptop? Jeg får sikkert et nakkeskudd av mac brukerene her. Men det spørs hvor stramt budsjettet ditt er, men jeg vil tro at du får en relatvit ok pc til en billigere pris enn hva en macbook air koster. (stikker å gjemme meg nå)
Bad Advice Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Jeg vurderer å kjøpe enten ipad eller macbook air. Jeg har et gammelt drog av en pc som funker fint til studier og sånn, men trenger noe mindre som lett kan tas med rundt. Jeg driver mye med møtevirksomhet og trenger å kunne lese sakspapirer. Går det greit å lese pdf-filer på en ipad? Er det lett å navigere seg rundt i dokumentene, er det søkemulighet ol.? Og hvordan er batteritiden på ipad i forhold til på macbook air? Jeg skal hovedsakelig bruke duppeditten til å lese dokumenter, oppdatere meg på nyheter og muligens skrive enkle referater. Budsjettet er forholdsvis stramt og en lavest mulig pris hadde vært gunstig, samtidig som jeg selvfølgelig ønsker et kvalitetsprodukt. Anbefaler dere iPad eller Macbook air? På forhånd tusen takk Anbefaler Macbook air dersom du skal skrive en del, men det går også helt fint å ha en iPad. Du har mappefunksjon i for eksempel dropbox-appen. Med et tastatur kan en iPad også være en helt grei skivemaskin. Batteritiden vil være veldig lik på de to. Dersom du er student vil jeg ikke anbefale iPad i det hele tatt. Den kan bli vanskeligere å bruke på feks eksamener, til og med eksamener der PC er lov. 11" Macbook Air vil ha marginalt svakere batteritid enn iPad, 13" til ha et par timer mer. Det må nevnes at en iPad gir deg tilgang til app store, med apps som Notability kan du feks åpne et dokument og gjøre notater direkte på dokumentet, legge til video, lyd eller hva som helst. Og "Scanner Pro" eller "Tinyscanner" (som er gratis akkurat i dag faktisk!!! (ipad/iphone!) koster normalt 49 kroner!) som gir deg muligheten til å scanne dokumenter der du er ved hjelp av kameraet på en iPad. Og det finnes mye annet som kan være interessant. Men dersom du bruker iPhone har du allerede slike muligheter på telefonen. Man kan vel ikke sammenligne batteritiden mellom et nettbrett og en laptop? Jeg får sikkert et nakkeskudd av mac brukerene her. Men det spørs hvor stramt budsjettet ditt er, men jeg vil tro at du får en relatvit ok pc til en billigere pris enn hva en macbook air koster. (stikker å gjemme meg nå) Jo, batteritiden på en 9,7" iPad Air ligger realistisk sett midt i mellom 11 og 13" Macbook Air. Og det stemmer at man kan få tak i billigere PCer, men ikke med tilsvarende kvalitet eller batteritid. Det mest sammenlignbare med en Macbook per i dag er Sony Vaio pro. De koster med 100% tilsvarende hardware +- 1500 kroner av en Macbook Air. For ikke å nevne at softwaren (OSX) er langt bedre enn windows på for eksempel batteritid og arbeidsflyt. TL:DR versjon: Dersom du har iphone velg MacBook Air. Dersom du ikke har iphone kan du vurdere en ipad for å få tilgang til en del fantastiske apps fra App Store. Dersom du bare må velge en vil jeg allikevel anbefale å gå for Macbook Air - og da helst en 13". Ville ha valgt en med i5 prosessor og 8 GB ram med mindre du er helt sikker på at du trenger ekstra datakraft (i7 gir marginalt dårligere batteritid). PS: Du får svært gode priser på Apple utstyr via studentportalen studenttorget.no. Endret 28. januar 2014 av Bad Advice
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå