Gå til innhold

Egg fra frittgående høns

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er blitt vegetarianer på mine "gamle" dager, men skal fremdeles spise egg og ost. Jeg vil svært gjerne spise "riktig" og lurer derfor på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt egg som stammer fra virkelig frittgående høns. Dvs et sted der en VET med sikkerhet at hønsene blir godt behandlet.

Dette gjelder i Bergen :gullengel:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke frittgående du ser etter (frittgående kan like gjerne være høns uten bur som lever oppå hverandre i en halvmørk, trang hall hele livet), men økologisk, eventuelt privat kjøp fra småbruk. Kjøper du sertifiserte økologiske egg er du sikret at dyrene har bedre plass, spiser mer naturlig mat og har fått være ute iallefall deler av livet.

http://www.agropub.no/id/8961

Vi kjøper økologiske egg til vanlig, og når det passer sånn kjøper vi egg hos en privatperson som har en liten hønseflokk og selger unna eggeoverskuddet - disse spiser ordentlig mat, har bedre plass enn industrihøns, alltid tilgang til luftegård når været tillater, og får ofte gå fritt på store utearealer og sandbade og lete etter mat. Du kan forsøke å bruke facebook eller lignende for å finne småbrukere som selger egg i ditt nærområde. Har du noe Bondens marked-lignende kan du også forsøke der.

Anonymous poster hash: 54da6...287
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ville prøvd å kjøpe fra private hvis jeg var deg. Et sted hvor du kan spørre om å se hvordan hønene lever. Pleier jo å være en del som har egg, og da kan du gjerne kjøpe endel også for de holder seg jo lenge.

Skrevet

Problemet er at det ikke er gårder der jeg bor. Det er hvertfall laaangt dit og om de har høns, er vanskeligt å si. Jeg tenkte om det var butikker i Bergen som solgte slik egg. Bondens marked er det kun en gang i året her (tror jeg).

Skrevet

Bondens marked i Bergen er et par ganger i måneden, på Fisketorget. Førstkommende marked i år er lørdag 8. februar.

Du kan også gå på dagligvarebutikken Reindyrka i Chr. Michelsensgt og spørre litt om eggene de selger der. Det er en butikk med kun økologiske varer, drevet av veldig bevisste folk.

Og så støtter jeg forslaget til AB over om å rett og slett kjøpe økologiske egg med Debio-merking på en hvilken som helst dagligvare. Da er du garantert at verpehønene lever under forsvarlige forhold. Økologisk drift er strengt regulert, og sikrer dyrevelferd.

Anonymous poster hash: d1a81...cdd
  • Liker 4
Skrevet

Bondens marked i Bergen er et par ganger i måneden, på Fisketorget. Førstkommende marked i år er lørdag 8. februar.

Du kan også gå på dagligvarebutikken Reindyrka i Chr. Michelsensgt og spørre litt om eggene de selger der. Det er en butikk med kun økologiske varer, drevet av veldig bevisste folk.

Og så støtter jeg forslaget til AB over om å rett og slett kjøpe økologiske egg med Debio-merking på en hvilken som helst dagligvare. Da er du garantert at verpehønene lever under forsvarlige forhold. Økologisk drift er strengt regulert, og sikrer dyrevelferd.

Åh, så flott. Hvor er det Bondens Marked holder til?

Skrevet

Åh, så flott. Hvor er det Bondens Marked holder til?

Du kan kjøpe på Stend sin butikk, men hønsene har det ikke særlig fint...

Bondenes marked er heller ikke å anbefale

Skrevet

Noen som vet hvordan hønene som legger frilandsegg for Rema har det? Frilandseggene koster mer enn de økologiske, og det står at hønene har tilgang til uteområder hele året.

Men vanskelig å finne noen detaljer om hva det betyr.

Skrevet

Jeg lurer også på om det finnes økologiske butikker. Altså slike som KUN selger økologisk og etisk riktig mat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer også på om det finnes økologiske butikker. Altså slike som KUN selger økologisk og etisk riktig mat.

Det opplyste jeg om i mitt forrige innlegg.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

De fleste butikker har økologiske egg. Velg disse fremfor frittgående. Å kalle det frittgående burde gått som villedende markedsføring det også, noen mener faktisk at det er bedre med buregg.

Jeg synes Christine Koht viser det veldig fint (og litt morsomt) i denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=OI6TjESzsYs

:)

Edit: Glemte å si det, men gratulerer med å ha tatt et fint standpunkt! :blomst:

Endret av Badabing
  • Liker 2
Skrevet

Det opplyste jeg om i mitt forrige innlegg.

Uppsi! Det så jeg ikke. Beklager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...