AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Vi skal reise en uke til Orlando og har Disney World som hovedatraksjon. Er det noen som har feriert der og kan fortelle litt om hvordan det var? Vi har aldri vært i USA før og tenker på alt fra flyplass, transport til hotell, kriminalitet, opplevelser,severdigheter, folk generelt, shopping m.m. Anonymous poster hash: e20a1...1a3
caroprins Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Jeg har vært der. Vi ankom flyplassen i Orlando . Den er oversiktlig og grei. Regner med at dere allerede har mellomlandet et annet sted i Usa og har vært gjennom immigration. Hvis du aldri har vært i USA før så har du nå forhåpentligvis fyllt ut og fått godkjent Esta visumet og dere har elektroniske pass. Når du kommer ut av flyet til Usa så kommer du først til Immigration. Da leverer du passet til kontolløren, så tar han fingeravtrykk av deg og så skal du se inn i et kamera og du blir tatt bilde av. Så spør han muligens om når dere skal reise hjem igjen og hva dere skal gjøre i Usa. Svar rolig og greit på spørsmålene så er du snart gjennom. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Orlando nå men siste vi reiste ut av Usa fra New York så måtte vi gjennom en slik nakenscanner også. Bare så at dere er forberedt på det. Når du går ut av flyet så ikke ha med deg noe mat eller drikke gjennom immigration. Det er sikkert ting som går men kan du la det vært så er det enklest. Vi fløy fra Oslo direkte til New York. Gikk gjennom immigratio der og skulle da bare flytte gate siden vi kom inn og skulle gå fra terminal C. Det var et slikt system at koffertene kom opp på et band og så gikk de videre av seg selv til neste fly siden vi hadde sjekket inn fra Oslo til Orlando. Så vi kunne bare finne ut hvilken gate vi skulle fra og så gikk vi å spiste middag. Så fløy vi videre med innenlandsfly til Orlando noen timer senere og kunne da bare gå rett ut og hente bagasjen og finne en taxi. Tok en taxi derfra til hotellet. Husk tips til drosjesåføren. Vi bodde på Lake Buena Vista resort and spa. Der hadde de gratis skyss til og fra parkene hver dag. Disney parkene består av 4 parker. Epcot, Animal Kingdom, Magic kingdom og den som har med film å gjøre( husker ikke hva den heter sånn i farten). Man kan kjøpe billetter på utsiden og om man skal bruke litt tid der så vil jeg anbefale å kjøpe biletter som man kan vandre fritt mellomm parkene i flere dager. Vi kom når de åpnet og det var køer utenfor hver dag. Når man skal gå inn så blir all bagasje gjennomlyst slik som på flyplassen. Man kommer til de forskjellige parkene enten via båt, buss eller monotrain. Alt finner man inne i parkene og er gratis. Hvis dere er bare voksne så bruk mye tid i Epcot. Den likte jeg best. Mest for voksne der. Går dere i Animal Kingdom så start i Afrika delen og bli med på safari turen. Det er flest spisesteder i Epcot. Har dere barn med så er vel Magic kingdom populært. Vil anbefale å få med seg paraden og da spesiellt den i Magic Kingdom. Skal dere få med dere mye så sett av et par dager til hver park. I Orlando så er det mye outletbutikker og vi shoppet mye billig når vi var der. Det er et stort senter bak Lake Buena vista resort and spa. Min erfaring med amerikanere er at de er veldig hyggelige og hjelpsomme. Du vil møte kassadamer som spør hvordan du har det og slikt. Jeg synes det er koselig. Serverdigheter i Orlando. - vi besøkte alle parkene inklusiv Seaworld og Univerial Studios. Det kuleste jeg gjorde var å kjøre Spiderman i Adventure Island parken som er knyttet sammen med Universial studios. Noe man kan være med på er piratshow med middag. Man kan også tilbringe tid i Dowtown Disney om kvelden. Mange restauranter og show der. Vi opplevde ingen kriminalitet der borte. Man tar de samme forhåndsreglene der som man gjør alle andre steder man er så går det nok bra. Ser nå at dere skal være der en uke. Da bli det liten tid. Uten barn. Besøk Epcot, Afrika safari i Animal kingdom, og kjør Spiderman i Adveture Islands og Jurrasic Park i Universial Studios. Med barn. Besøk Magic kingdom og få med paraden i alle fall. I Epcot så er det en bilbane som er morro for mindre med følge av voksne. For større barn er det en ganske så fartsfyllt bilbane der bl.a. Ta en tur på Walmart. Litt større shoppingsenter en det vi er vant til her hjemme. Alt i alt så synes jeg Orlando og også andre steder i Usa har vært trivelige steder å besøke og jeg har bare møtt hjelpsomme, hyggelige folk overalt. Endret 28. januar 2014 av caroprins 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 TS her. Tusen takk for god og utfyllende informasjon Caroprins! Nå gleder jeg meg enda mer Anonymous poster hash: e20a1...1a3
super-ida Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Vi var på island of adventure, universal studios og på wet'n wild av parker da vi var i Orlando. Vi var også i en dyrepark der jeg fikk mate giraffer :D hadde det kjempemorro alle de dagene vi var i fornøyelsesparker
Kvothe Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Husk at tips regel ikke er inkludert i regningen. Jeg pleier å gi ca 15% tips til servitører o.l. Skal dere handle på giftshop, i butikker o.l. så er prisene oppgitt på varen eksludert tax. Denne blir lagt til i kassen. Tax i Florida er 6%. Vi dro med unger på 3, 10 og 15 sist gang vi var i Disneyworld og ingen av de likte Epcot. Favoritten til alle ungene var Animal Kingdom og da spesielt safarituren. Den var så bra at vi måtte ta den 4 ganger I Disneyworld bør dere få fast track billetter. Jeg anbefaler dette da det ofte kan være lange køer på de beste attraksjonene. Vi sparte endel timer i kø på dette, men vi var der i høysesongen da. I lavsesongen er det kanskje ikke fullt så lange køer. Generelt sett er de fleste amerikanere veldig hyggelige. De liker smalltalk og er ikke redde for å slå av en prat.
Isolde Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Jeg bor i usa, og her er det viktig å leie bil... Du kommer deg ingen steder uten bil, det går ikke busser! Jeg har selv vært i Orlando, da var vi på Seaworld. Av shopping burde du dra til Premium Outlets, de har veldig mange butikker (kjente merkevarer) til sykt billige priser.. Ellers anbefaler jeg ikke seaworld, da det var veldig dyrt og følte ikke at jeg fikk valuta for pengene. Ha en riktig god tur og kos deg masse :D
MissStiles Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Hvor mange dager må man ha i Orlando? Hvis man skal besøke Disneyworld?
caroprins Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Hvor mange dager må man ha i Orlando? Hvis man skal besøke Disneyworld? Det kommer jo litt ann på hvor mye tid man ønsker å tilbringe i parkene. Vi brukte 2 dager i hver park fra de åpnet til de stengte så det ble 8 dager pluss av vi hadde et par dager innimellom som vi gjorde andre ting som shopping bl.a. Vi tok også med oss de andre parkene - Universial, Adventure og Seaworld . Vi bodde 3 uker i Orlando da. Utenom parkene besøkte vi Kennedy Space senter, Everglades, Miami, Fort Lauderdale og så hadde vi en dagstur med båt til Freeport Bahamas. Turen til Everglades, Miami, Fort Lauderdale og Freeport Bahamas gjorde vi som en organisert tur med et selskap som arrangerte dette. Ble hentet med buss på hotellet. Alt var ferdig organisert med biletter, hotel og slikt så det var bare å følge med. Veldig greit. Til alle parkene ble vi kjørt gratis av egne busser som hotellet hadde.
Gjest Badabing Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Har dere barn, anbefaler jeg Magic Kingdom! Ellers er begge Universal-parkene veldig artige for de aller fleste. Ville også fått med meg Everglades og Kennedy Space Center om jeg skulle dit igjen. Det lønner seg å sjekke ut hvilke pakker man kan få. Noen av dem har flere pass inkludert til en rimeligere penge, og siden alt er såpass dyrt, er det fint med alt man kan spare. Jeg har også vært i Sea World, men etter å ha fått vite hvordan delfinene fanges i Japan, synes jeg ikke man bør støtte dette. Jeg kjente dessverre ikke til det selv. Har dere større barn/ungdommer, er en tur over til Bahamas veldig fint. Vi leide bil og fant flotte strender som vi hadde for oss selv. Av kjøpesentre, så er det vel Aventura Mall + Outlet som er best tror jeg. En del av de andre ble litt for high end for meg i alle fall. Miami er jo en ganske interessant by. Opplevde ikke noe kriminalitet, men akkurat Downtown Miami var ikke spesielt hyggelig synes jeg, og jeg har egentlig reist ganske mye. På South Beach er det masse innkastere og kjas/turistifisert, men det er jo litt artig å ha sett det. Mener det lå et Holocaust Memorial rett bak South Beach om jeg ikke husker feil.
Gjest Peanut Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 Her står det litt: https://disneyworld.disney.go.com/destinations/ http://www.wdwinfo.com/ ^^,
MissStiles Skrevet 21. april 2014 #12 Skrevet 21. april 2014 Akkurat kommet hjem etter en uke i Orlando og jeg kan si at det er ikke nok. Vi skulle ønske vi hadde en uke til. Men det var nå vi ville reise og ikke midt i juli. Sitter igjen med mange gode opplevelser. Vi var i begge Universal parkene, Sea world og Magic Kingdom. Også fått med oss en basketballkamp på Amway senteret - utrolig kul opplevelse man burde få med seg.
Safiye Skrevet 21. april 2014 #13 Skrevet 21. april 2014 Sist vi var der, var 1 uke greit nok. Vi fikk tid til å besøke mesteparten av parkene, og brukte spesielt mye tid i SeaWorld og vannparken som tilhører det. Dersom dere reiser midt i sommeren, men små barn, anbefales ikke Magic Kingdom, dette kan oppleves i andre Disney Land parker da det er tilnærmet lik i alle "Disney Land" parkene. Grunnen er alt for mange folk, og alt for varmt. Jeg greide meg helt fint, men barna som var med ble tilslutt veldig fort utslitt av heten. Vi hadde tenkt til å bruke nesten hele dagen i parken, men dro tilbake til hotellet etter noen få timer. Da hadde vi bare vært gjennom 1/4 av parken. Vi fikk dog sett paraden, så det var greit nok det. Universal studios anbefales på det sterkeste dersom dere liker fart og moro. Spesielt morsomt var det å besøke "Harry Potter"-land. Anbefales også at dere besøker downtown, det er ganske mye å se der. Og shoppingen i Orlando var det vel ikke noe å klage på. Skal til statene til juni, men skal denne turen besøke parkene i LA istedenfor Orlando.
I all verden Skrevet 21. april 2014 #14 Skrevet 21. april 2014 En uke er langt fra nok! Jeg har vært der mange ganger nå og har fremdeles ikke opplevd alt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå