Gå til innhold

Privatisteksamen kroppsøving vg3


marisp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta opp kroppsøving nå til våren, og gruer meg VELDIG. Lest mange "skrekkhistorier" om at sensor ikke tar hensyn til skader og tilrettelegging. Har selv problemer med nakken, men siden jeg ikke har hatt så mye plager det siste året har jeg bare satset på at jeg skal komme meg gjennom det. Leste også at jeg kan ta med legeerklæring på selve eksamensdagen (hvis det viser seg at nakken blir et problem), tror dere det skal gå greit?

En annen ting er at jeg har slitt endel psykisk, får lett prestasjonsangst som kan utløse angst anfall. Det jeg nå er redd for er at det skal skje når vi må utføre en idrett (basket, innebandy, fotball eller dans) sammen med de andre som valgte samme idrett.. Vurderer derfor å skaffe en legeerklæring fra legen min eller psykolog, som sier at jeg slipper dette. Tror dere de godtar de? Hvis ikke, hvilke idrett burde jeg velge?? Er utrooolig dårlig i all slags ballspill, og dans fikk jeg høre at man absolutt ikke skal velge med mindre man er tilnærmet "proff".
Har hjertebank og kaldtsvetter bare jeg tenker på dette her!

Setter veeeldig stor pris på all hjelp, tips og tilbakemeldinger jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok selv dette faget i fjor vår. Jeg forstod det slik at skolen/fylket kan velge mellom to modeller, der den ene er "vanlig" solo eksamen og den andre er todelt, med en gruppeaktivitet og en solobit. Her i Bergen har de sistnevnte modell, og vi fikk vel egentlig bare beskjed om at vi hadde 15 min til å forberede oss på to idretter de hadde valgt på forhånd. Da hadde vi først innebandy som tema, og hadde da sentringer, ferdighetsløype, spill og til slutt spørsmålsrunde om regler og sånt. Så gjentok vi det samme opplegget med basketball.

Altså fikk vi ikke velge selv, de hadde bare trukket ut to tilfeldige av fotball, håndball, volleyball, basketball, innebandy og en ting til jeg ikke husker. (Forbannede dritteksamensopplegg som ikke tar hensyn til oss som ikke EIER ballfølelse - med det er vel strengt talt en annen debatt.)

Hørte at de som hadde "solomodellen" bare spilte litt med sensor og eksaminator.

Ang. problemene dine, ville jeg sendt en mail til eksamenskontoret og spurt om alt du lurer på, evt ring de. Da får du korrekte og oppdaterte svar, og du slipper synsing fra her inne.

Lykke til :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne eksamenen rett før jul. Vi skulle ta cooper testen utendørs på bane. Da var det greit, løpe, så rett inn og ta muntligdelen. Fikk 15min forberedning og de ville at jeg skulle skrive en øktplan og en 2-månederd plan og forklare den. Jeg var skikkelig forberedt på denne eksamenen, men det var kun jeg som besto siden de to andre ikke kom like langt på tiden ute. Forklarte hjertefrekvens osv på hver del av treningen og brukte mye fra boka. Fikk en dårlig karakter synes jeg, ante ikke at det var om å gjøre å være raskest i løping. Mitt tips er å lese teorien mange ganger så får det fysiske gå som det går, då skal du kunne bestå om du setter deg inn i det. Jeg tror ikke de vil bry seg særlig om dokumentasjon på psykiske og fysiske plager, fokuser heller på å kunne forklare det teoretiske så skal du nok bestå uavhengig av hvor god eller dårlig du er i sport. Lykke til! jeg synes at denne eksamenen er ganske tullete og merkelig gjennomført, må være grunn til at den endres så ofte! (Jeg trener 5 dager i uken - går lange fjellturer med tung sekk, men er ikke noen rask løper, og det var det som trakk meg ned mest. Teorien reddet meg!)

Anonymous poster hash: eec68...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del år siden jeg tok eksamen i gym, men jeg hadde en skriftlig del en dag og andre del var å vise sensor og lærer forskjellige øvelser i forhold til det treningsprogrammet jeg hadde satt opp selv på den skriftlige delen. Da skulle jeg også forklare hva slags muskler som ble belastet, demonstrere øvelsen korrekt osv. Det var ikke slitsomt fysisk. Tok eksamen i Skien før kunnskapsløftet kom.

Anonymous poster hash: 34a46...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke tilrettelegging i god tid på forhånd.

Anonymous poster hash: c7b87...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denne eksamenen i Oslo før jul, og da måtte vi velge en idrett når vi meldte oss opp på privatistweb. Jeg skal ta den opp igjen nå denne våren i Akershus fylkeskommune, og når jeg meldte meg opp på privatistweb var det ikke lenger noe valg av idrett, og det stod ikke noe om det på siden :s Derfor lurer jeg på om det er annerledes opplegg på eksamen i Akershus? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok denne eksamenen i Oslo før jul, og da måtte vi velge en idrett når vi meldte oss opp på privatistweb. Jeg skal ta den opp igjen nå denne våren i Akershus fylkeskommune, og når jeg meldte meg opp på privatistweb var det ikke lenger noe valg av idrett, og det stod ikke noe om det på siden :s Derfor lurer jeg på om det er annerledes opplegg på eksamen i Akershus? Noen som vet?

Jeg har hørt at fylkene kan velge mellom to modeller, men vet ikke hva den andre modellen går ut på..

Men hvilke idrett valgte du sist gang, og hvordan gikk det? :) Og hvorfor velger du å ta opp igjen eksamen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting. Jeg strøk i kroppsøving på vg2, og nå til våren skal jeg privatisteksamen i fagene på vg3 for å få studiekompetanse.

Lurer på om jeg da må ta to eksamen i kroppsøving, altså vg2 og vg3? Eller holder det med en eksamen?



Anonymous poster hash: 78560...c1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at fylkene kan velge mellom to modeller, men vet ikke hva den andre modellen går ut på..

Men hvilke idrett valgte du sist gang, og hvordan gikk det? :) Og hvorfor velger du å ta opp igjen eksamen nå?

Sist gang valgte jeg basketball. Jeg synes den fysiske delen av eksamen gikk fint, med både basket, løping, styrkeøvelser osv. Så kom jeg til den muntlige teoridelen, og trakk selvfølgelig det temaet jeg hadde øvd minst på og ikke trodde var så viktig, så det gikk ikke så bra. Så jeg fikk karakter 4 totalt, som er den jeg har i faget fra før av.... De sa at det fysiske var bra, og jeg kunne fått 5 om jeg hadde husket mer på teoridelen. Så det var noe dritt! Jeg må ha enten 5 eller 6 for at det skal bli forbedret, så må prøve igjen nå til våren.

Hvilket fylke skal du opp i?

Endret av Flynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...