Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

De kjøpebunnene er ikke verd en 10-del av det de koster.

Her får du en oppskrift av meg.

Den er enkel, den er god og det er den jeg bruker selv :)

Pizzabunn

500 gram hvetemel

50 gram fersk gjær

1/2 ts farin (sukker)

1/2 ts salt

2 1/2 dl vann (kroppstemperert)

5 ss olivenolje

Hvetemelet har du i en stor bakebolle.

Varm vannet i en kjele til det har riktig temeratur.

Rrør ut gjæren i vannet og tilsett så farin og salt som også røres ut.

Tilsett olivenoljen i vannet og hell all væsken opp i hvetemelet.

Bland godt og elt så deigen godt sammen med hendene på bordet.

Ha deigen tilbake i bollen, legg over plast og sett den til heving på et lunt sted. La deigen bli så stor at når du trykker en finger ned i den så blir merket 'stående'.

Ta deigen ut av bollen, men elte den ikke nå.

Kjevle deigen til ønsket form (rund eller firkantet).

La deigen heve ca 15 minutter under plast.

Legg på fyllet og sprinkle olivenolje over osten på toppen.

Stekes ved 225 grader inntil ferdig.

Jeg steker mine med pizzafunksjon på laveste rille (varmluft og undervarme) i ca. 15-25 minutter avhengig av fyllet.

Skrevet (endret)

8dl hvetemel

3dl vann - lunkent

En desj olje

1 pose gjær

Halv ts. salt

Blir 2 pizzaer, men kan jo dele oppskriften opp.

Bland det tørre og tilsett det våte. Kna deigen og sett til heving 45min-1time et varmt sted. Kna deigen raskt etter heving. Del i to og bruk en skjevle. Deigen blir veldig elastisk. Prøv å få den så tynn som mulig. Stekes i midten av ovnen i ca. 10 min, på høyste grad du kan få på din ovn. Men følg med så den ikke blir svidd!

Jeg liker godt å ikke ta fyllet helt ut i kantene, slik at jeg får en sprø skrorpe :)

Endret av happiest
  • Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Skrevet

Pizzabunnen bli enda bedre om du bruker litt grovt mel.

Denne bruker jeg til min italienske pizza:

2dl grovbakst

5 dl hvetemel

3 dl vann

1 pakke fersk gjær som blandes inn i vannet når det er 37 grader, avkjøl til passe kaldt og bland inn i de tørre mel typene. Kna dette til en deig, tilsett litt mer hvetemel så du får en fin deig.

Settes til heving en liten time - jeg setter den på baderomsgulvet, der det er varmt

Bak så ut deigen, tilsett litt hvetemel så du får fin deig og del i to, da det er nok til 2 deiger. Kjevle ut på bakepapir, og flytt den over i en langpanne.Legg på tomatsausen og toppingen. Jeg steker på nederste rille i 10-11 min på 350 grader. Jeg lager veldig tynn bunn, så jeg er veldig påpasselig at den ikke brenner seg.

Anonymous poster hash: 99d29...9ad
  • Liker 1
Skrevet

Pizzabunnen bli enda bedre om du bruker litt grovt mel.

Anonymous poster hash: 99d29...9ad

Det er jeg faktisk ikke enig i, og jeg bruker også mye mindre gjær enn de som har lagt inn oppskrift over her.

Maks 25 gram gjær og lang hevetid gir et godt resultat.

Ellers lager jeg deigen omtrent som Lillepus, men jeg etterhever ikke annet enn den tiden det tar å legge på fyll.

(Hjemmelaget pizzadeig er forresten mye bedre enn kjøpt...)

:heks:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du burde bruke ca 60% vann avmelets vekt og det er viktig at du bruker vekt, altså mel målt i gram ikke desiliter. Desiliter er veldig villedende når det kommer til mål.

F.eks blir en pizzabunn med 250g mel, helst "00" mel og 1,5dl vann riktig mengde. Tilsett 0,5ts salt og 2ts tørrgjær. Bland sammen og la det heve så lenge du har tid til, men minumum 1 time syns nå jeg. Skal du ha det dagen etter kan du blande med kaldt vann og la den stå i kjøleskapet over natten til neste kveld.

Endret av debattanten
  • Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bruke denne oppskriften fra Trines Matblogg, men lager bare halv deig for å få den tynn nok. Steker den i 10 min på 250 grader, da blir den sprø og god :)

Skrevet

5 dl hvetemel

1/3 dels pakke tørr gjær eller rågjær

halv ts salt

en dryss tørket basliikum

en dryss med hvitløkskrydder

3-4 ss olivenolje eller smør

Vann til deigen blir passe fast.

Heves i en halv time eller tre kvarter.

Dette er til en stor pizza eller to små. Jukser ikke med hvitløkspulver ellers, men i pizzadeig er det tillatt i følge meg da. Blir veldig god og ingen savner kjøtt hvis man lager vegertarpizza.

Skrevet

Bytt ut hvetemelet med pizzamel (Tipo 00 er det vel) og litt durumhvete, finnes i matbutikker med litt utvalg.

Og så skal ikke deigen kjevles, "dra" og form den ved hjelp av hendene.

Og en god deig hever faktisk pizzaen mange hakk (iallefall hvis du er vant til ferdigdeiger).

Anonymous poster hash: 1c848...1ba

Skrevet

Ja, bruk heller Tipo 00 til pizzadeig. Det blir mye bedre!

Du får det på litt større matbutikker som f.eks Meny, Ultra, Ica osv

Anonymous poster hash: 328e7...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...