AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #21 Skrevet 28. januar 2014 Hvor gammel er jenta di? Du skal helt klart ikke godta dette, men man skal ikke stole 100 prosent på det barn forteller heller. Vi foreldre har en tendens til å mene at selvfølgelig finner ikke våre barn opp ting, men noen barn gjør faktisk det i perioder. Ta det opp med SFO, men avvent advokat og drastiske ting i tilfelle historien ikke stemmer 100 prosent. Anonymous poster hash: 88f28...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Jo, du skal stole 100% på ungen din, og dette er helt uakseptabelt av sfo. De bryter loven. At foreldre som stiller med advokater på møter blir sett "skrått" på, er bare tull. Du skal ivareta ungen din, ikke eventuelle såre følelser de voksne på møtet måtte sitte med. De har gjort noe galt, og de bør ikke få slippe unna med det. Håper du oppdaterer. Hilsen lærer. Anonymous poster hash: 48135...868 2
Medusa13 Skrevet 28. januar 2014 #23 Skrevet 28. januar 2014 Er datteren din vitne til at alt dette skjer? I så fall ville jeg bedt henne om hun diskret kunne filme det som skjedde, f.eks. med mobilen. Da ville dere virkelig kunnet bevise situasjonen. Det finnes også lett tilgjengelig mini-kameraer forkledd som penner, nøkleringer o.l. Få dokumentert det som skjer, ellers vil personale bare nekte og hevde at situasjonene gjorde det nødvendig
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #24 Skrevet 28. januar 2014 Noen ganger er det dessverre nødvendig å holde fast ett barn til det roer seg så barnet ikke skader seg selv eller andre. Anonymous poster hash: 31197...57d 2
Christinevimsa Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #25 Skrevet 28. januar 2014 (endret) De fortalte selv at de holdt han da jeg hentet han. Da jeg spurte hvorfor, ville de ikke svare. Jeg spurte om han hadde angrepet noen, da var svaret nei, men at han hadde bitt _etter_ å ha blitt holdt fast. Advokat på¨møtet er ikke helt min stil, men jeg har med meg PPT og HABU. Jeg har snakket litt med foreldre til andre barn på sfo, og de andre barna forteller hjemme at disse to stadig vekk skriker på min sønn, gir han skylden for alt ( selv om det ikke er han ), stadig vekk kaller han barnslig forran de andre barna o.l. Dette aksepterer jeg ikke! Han ble søkt inn pga sosialisering med andre barn, og da skal ikke de voksne stå for mobbingen! Hva lærer barna da? Min datter får stadig kommentarer om den der broren hennes, og det sårer henne. Dette er fra de to voksne. De andre ansatte på SFO er topp folk, det dreier seg om disse to. Og jeg tror faktisk de ikke er fagfolk. Hvis ikke det skjer en ordning, så tar jeg han ut av SFO. Jeg holder han hjemme derfra til etter møtet, og jeg kommer til å være klar på at han blir tatt ut pga de to personene. Tvangsrapporten vil jeg også ha på bordet, så lenge de ikke svarte på hvorfor han ble holdt fast i armer og ben av to voksne. Det eneste som ble nevnt var at han sølte perler. Alt som skjedde, skjedde forran de andre barna, og det er enda verre. Både for min sønn, og for de barna som ble vitne til dette her. Jeg forstår at noen er uenige med meg, men jeg skulle likt å sett reaksjonen dems hvis det var demmes barn. Og nei, jeg _vet_ at sønnen min ikke er et englebarn, men han skal ikke mobbes av den grunn, eller bli utsatt for overtramp. Når de andre ansatte på SFO, de som hadde han i bhg og skolen aldri må gå til disse tiltakene så er det noe som skurrer. Han kan prates til, og hos han kommer man veldig langt med en klem. Endret 28. januar 2014 av Christinevimsa 13
Sulosi Skrevet 28. januar 2014 #26 Skrevet 28. januar 2014 Ønsker deg bare lykke til på møtet og håper på en liten oppdatering 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #27 Skrevet 28. januar 2014 De fortalte selv at de holdt han da jeg hentet han. Da jeg spurte hvorfor, ville de ikke svare. Jeg spurte om han hadde angrepet noen, da var svaret nei, men at han hadde bitt _etter_ å ha blitt holdt fast. Advokat på¨møtet er ikke helt min stil, men jeg har med meg PPT og HABU. Jeg har snakket litt med foreldre til andre barn på sfo, og de andre barna forteller hjemme at disse to stadig vekk skriker på min sønn, gir han skylden for alt ( selv om det ikke er han ), stadig vekk kaller han barnslig forran de andre barna o.l. Dette aksepterer jeg ikke! Han ble søkt inn pga sosialisering med andre barn, og da skal ikke de voksne stå for mobbingen! Hva lærer barna da? Min datter får stadig kommentarer om den der broren hennes, og det sårer henne. Dette er fra de to voksne. De andre ansatte på SFO er topp folk, det dreier seg om disse to.Og jeg tror faktisk de ikke er fagfolk. Hvis ikke det skjer en ordning, så tar jeg han ut av SFO. Jeg holder han hjemme derfra til etter møtet, og jeg kommer til å være klar på at han blir tatt ut pga de to personene. Tvangsrapporten vil jeg også ha på bordet, så lenge de ikke svarte på hvorfor han ble holdt fast i armer og ben av to voksne. Det eneste som ble nevnt var at han sølte perler. Alt som skjedde, skjedde forran de andre barna, og det er enda verre. Både for min sønn, og for de barna som ble vitne til dette her. Jeg forstår at noen er uenige med meg, men jeg skulle likt å sett reaksjonen dems hvis det var demmes barn. Og nei, jeg _vet_ at sønnen min ikke er et englebarn, men han skal ikke mobbes av den grunn, eller bli utsatt for overtramp. Når de andre ansatte på SFO, de som hadde han i bhg og skolen aldri må gå til disse tiltakene så er det noe som skurrer. Han kan prates til, og hos han kommer man veldig langt med en klem. Fagfolk er det sannsynligvis ikke. Jeg jobber på en skole og selv om det er noen gode baseledere hos oss, så er resten av de som jobber der drittunger rett fra VGS som hverken har erfaring, evner eller tankekraften til å forstå hvordan de skal takle noe mer enn å bygge sandslott med barna. Det er urovekkende at både i SFO og barnehager så består veldig ofte svært store deler av staben av ufaglærte 19-åringer som tar et friår.... Anonymous poster hash: 9e243...32b 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #28 Skrevet 29. januar 2014 hehe, ganske ironisk. I den andre tråden "Hvor lenge får problembarn holde på?" mente alle at problembarna skulle tas hardt. Dvs stoppe dem før de skader andre. Her er det personalet som skal få svi (advokat, really?), fordi de holder det utagerende barnet fast. Er jammen ikke lett å gjøre alle fornøyd. Lar man barn utagere får man foreldrene til barna som blir angrepet på nakken. Holder man det utagerende barnet fast, får man dets foreldre på nakken. Jobber selv i skole og mange av "mors lille gutt som aldri gjør noe galt" utagerer både på voksne og barn. At han biter ansatte sier litt om hvor alvorlig det er. Har jeg valget mellom å la eleven skade seg selv/meg/andre og holde han, holder jeg han. Så får heller foreldrene kommer drassende med advokat. Noe makt må vi få kunne utøve i møte med utagerende barn. På en SFO er det kjempemange barn og få voksne, det er neppe ressurser til å dulle med gutten, slik dere kan hjemme. Utagerende barn er noe av det verste å jobbe med, fordi deres problem går ut over andre. Når foreldrene i tillegg ikke forstår at vi må sette poden på plass (og ja, det kan innebære såkalt kjefting) og iblant hindre han fra å gå berserk på andre, er det ekstra vanskelig. Anonymous poster hash: eb5a6...0be Du burde virkelig lese hovedinnlegget på nytt, det er snakk om en gutt med lettere psykisk utviklingshemming som dermed trenger annen oppfølging enn andre barn. Det er ikke uten grunn at fagfolk som jobber med utviklingshemmede går mange år på skolen. Det er også en grunn til at det finnes lovverk som forbyr bruk av tvang mot andre mennesker. En advokat er så absolutt på sin plass her, det er skremmende at folk som jobber i skolen ikke vet bedre enn det du viser her!Anonymous poster hash: 36310...16f 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #29 Skrevet 29. januar 2014 Er datteren din vitne til at alt dette skjer? I så fall ville jeg bedt henne om hun diskret kunne filme det som skjedde, f.eks. med mobilen. Da ville dere virkelig kunnet bevise situasjonen. Det finnes også lett tilgjengelig mini-kameraer forkledd som penner, nøkleringer o.l. Få dokumentert det som skjer, ellers vil personale bare nekte og hevde at situasjonene gjorde det nødvendig Dette kan være en god løsning, TS. Men det er ikke lett å diskret filme med mobilen, så jeg ville vurdert å spandere noen kroner på et spionkamera/lydopptaker. Anonymous poster hash: 537e7...dff
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #30 Skrevet 29. januar 2014 Dere som mener at dette dreier seg om den vanlige drittunge/naive foreldre-problematikken: vær så snill og les det TS skriver om igjen, og hvis dere fortsatt ikke forstår at dette dreier seg om noe annet, logg av og beveg dere ut i verden, for dere trenger innsikt. Anonymous poster hash: 31736...4af 4
Avalon Skrevet 29. januar 2014 #31 Skrevet 29. januar 2014 Høres ikke riktig ut! Håper møtet går bra!
Medusa13 Skrevet 30. januar 2014 #32 Skrevet 30. januar 2014 Dette kan være en god løsning, TS. Men det er ikke lett å diskret filme med mobilen, så jeg ville vurdert å spandere noen kroner på et spionkamera/lydopptaker. Anonymous poster hash: 537e7...dff Enig. De er ikke så voldsomt dyre heller. Koster mindre enn en time hos advokat
The Kitten Skrevet 30. januar 2014 #33 Skrevet 30. januar 2014 Hatt en samtale med min datter i dag, hvor hun gråtkvalt forteller at to voksne på SFO kjefter slik på sønnen min ( han er 9 år, med sen utviklet modenhet, lettere psykisk utviklinghemming ), at hun får vondt i hodet. Hun forteller at disse to kjefter på han hver gang de er på jobb. Jo mere de kjefter, jo mere utagerer han. I dag måtte jeg hente han etter en tlf om at han hadde bitt den ene. Da min datter kommer hjem, bekrefter hun at han bet. Han bet fordi de to voksne holdt han fast. En i armene og en i beina. Han gråt så han var rød i ansiktet, og sa det gjorde vondt. Da hun som holdt armene slapp, bet han. Min datter forteller også at den ene forteller han ofte at han er barnslig, og at han må sjerpe seg. Min datter er ikke den som finner på ting. Hun prøver heller å gjøre dem bedre enn det de er. Dette er ikke første gang disse to er blitt kommentert negativt i henhold til min sønn. Han er søkt inn på SFO på særskilte vilkår, og alle der er informert om at hans "diagnose". Han skal ha ny utredning til våren. Jeg er så mammasint at jeg holder på å grine! På onsdag skal jeg ha møte med leder av SFO, rektor, HABU, og PPT. Dette kan jeg ikke godta, har de egentlig lov til å stå to voksne å holde fast en unge på den måten? Nei, dette skal du ikke godta. Hvis noen hadde holdt meg fast på den måten ville jeg også bitt fra meg, bokstavelig talt. 2
Sunshine Skrevet 31. januar 2014 #35 Skrevet 31. januar 2014 Selv om man ikke er faglært bør man da kunne ta i mot enkel informasjon og tips fra kolleger. Jeg nekter å tro at de ikke er grundig informert om hans psykiske handicap. I tillegg kommer man lang vei med normal folkeskikk og empati. Man omtaler ikke et barns bror som "han derre der". Enhver oppegående person forstår at søsken er glade i hverandre og at sånt sårer. Det høres ikke ut som om disse to har noe å gjøre i et omsorgsyrke ettersom de feiler på helt grunnleggende områder. 2
Christinevimsa Skrevet 2. februar 2014 Forfatter #36 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Hei! Har hatt møte, hvor jeg tok opp dette her. Rektor, ble veldig stram i maska, noterte flittig - og spurte om han kan kalle inn til et møte mellom SFO, han og meg. Og alle andre jeg vil ha med. Jeg sa ja. Dagen etter ringer leder på SFO (hun var ikke på jobb den dagen det skjedde), og legger seg langflat. Disse to har fått en kraftig refs, hvor den ene har innrømmet alt. Den andre blånekter og påstår at hun er redd for min sønn. Vi er enige om at hun som nekter ikke skal omgås min sønn. Hun andre har hatt en lang samtale med min sønn og bedt om unnskyldning og forklart at det hun gjorde var galt. Jeg skal få daglig tilbakemld fra SFO leder om hvordan sfodagen har vært, og om det har vært noen konflikter. Og jeg fikk beskjed om at hvis det blir sagt noe negativt igjen forran min datter, så skal jeg gå direkte til SFOleder, for det var uakseptabelt, og hun sa hun var direkt flau over å få høre dette. Jeg er glad for at hun ene innrømmet alt som viser at min datter sa sannheten, samtidig er dette trist. Men nå håper jeg at det kan bli bra på SFO. Blir det mere tull nå, så har jeg heller guttungen hjemme og bruker SFOpengene (de som skulle gått til det ) på å finne på aktiviteter med han, selv om han har SFO for sosialisering. Men han skal ikke være på SFO for envær pris. Må legge til at hun sier ikke hvorfor hun er redd min sønn, og lederen sier at det er ingenting som ligger til grunn for at hun skal være det. Og som hun sa, du bruker ikke makt på et barn du er redd for. Han har aldri angrepet henne, eller de andre før denne spesifikte situasjonen. Endret 2. februar 2014 av Christinevimsa 9
minister-mio Skrevet 2. februar 2014 #37 Skrevet 2. februar 2014 Så godt å høre at rektor og SFO tok dette seriøst. Det burde de nemlig! 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #38 Skrevet 2. februar 2014 hehe, ganske ironisk. I den andre tråden "Hvor lenge får problembarn holde på?" mente alle at problembarna skulle tas hardt. Dvs stoppe dem før de skader andre. Anonymous poster hash: eb5a6...0be Har ikke lest den andre tråden, men det er STOR forskjell på "problembarn" og en persom med en psykisk utviklingshemming. Dette er en medfødt lidelse som ikke kan behandles eller bedres. Den utløser faktisk rett til uførepensjon som ung ufør fra fylte 18 år uten noe annet enn en søknad og medisinske opplysninger . Til TS. Gutten din har behov for trygge rammer og godt du og de fleste andre rundt gir ham det. SFO-ansatte i dette tilfellet har tydelig ingen trening på å håndtere mennesker utenfor normen og burde få en ripe i lakken med advarsel her. Nå skal det sies at veldig mange ansatte ved SFO ikke har noen utdanning som gjør dem kvalifiserte for å jobbe med barn. Det er likevel mange som er personlig egnet for jobben, men definitivt ikke alle. Lykke til! Anonymous poster hash: 6c253...a06
Sulosi Skrevet 3. februar 2014 #39 Skrevet 3. februar 2014 Så bra får håpe de følger opp, hvis ikke så er det en oppvekstansvarlig i kommunen din som sikkert vil ta tak og gjøre noe.
Kittykat Skrevet 3. februar 2014 #40 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Det er bra at dette tas tak i, men kjenner jeg meg selv rett, så hadde jeg krevd at de to SFO-ansatte det gjelder, hadde fått sparken. De burde ikke ha noe med barn å gjøre i det hele tatt. Hvis ikke de kan gi dem sparken, så hadde jeg krevd at de ikke skal være i nærheten av mitt barn under noen omstendigheter pga alt som har skjedd. Endret 3. februar 2014 av Kittykat
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå