Gå til innhold

SFO, kan man godta dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt en samtale med min datter i dag, hvor hun gråtkvalt forteller at to voksne på SFO kjefter slik på sønnen min ( han er 9 år, med sen utviklet modenhet, lettere psykisk utviklinghemming ), at hun får vondt i hodet. Hun forteller at disse to kjefter på han hver gang de er på jobb.
Jo mere de kjefter, jo mere utagerer han.
I dag måtte jeg hente han etter en tlf om at han hadde bitt den ene. Da min datter kommer hjem, bekrefter hun at han bet. Han bet fordi de to voksne holdt han fast. En i armene og en i beina. Han gråt så han var rød i ansiktet, og sa det gjorde vondt. Da hun som holdt armene slapp, bet han.
Min datter forteller også at den ene forteller han ofte at han er barnslig, og at han må sjerpe seg.

Min datter er ikke den som finner på ting. Hun prøver heller å gjøre dem bedre enn det de er.
Dette er ikke første gang disse to er blitt kommentert negativt i henhold til min sønn. Han er søkt inn på SFO på særskilte vilkår, og alle der er informert om at hans "diagnose". Han skal ha ny utredning til våren.

Jeg er så mammasint at jeg holder på å grine! :frustrert:
På onsdag skal jeg ha møte med leder av SFO, rektor, HABU, og PPT. Dette kan jeg ikke godta, har de egentlig lov til å stå to voksne å holde fast en unge på den måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet advokat som jeg hadde tatt med meg på møtet ihvertfall.

Anonymous poster hash: ea919...1b0
  • Liker 10
Skrevet (endret)

Hatt en samtale med min datter i dag, hvor hun gråtkvalt forteller at to voksne på SFO kjefter slik på sønnen min ( han er 9 år, med sen utviklet modenhet, lettere psykisk utviklinghemming ), at hun får vondt i hodet. Hun forteller at disse to kjefter på han hver gang de er på jobb.

I dag måtte jeg hente han etter en tlf om at han hadde bitt den ene. Da min datter kommer hjem, bekrefter hun at han bet. Han bet fordi de to voksne holdt han fast. En i armene og en i beina. Han gråt så han var rød i ansiktet, og sa det gjorde vondt. Da hun som holdt armene slapp, bet han.

Min datter forteller også at den ene forteller han ofte at han er barnslig, og at han må sjerpe seg.

Min datter er ikke den som finner på ting. Hun prøver heller å gjøre dem bedre enn det de er.

Dette er ikke første gang disse to er blitt kommentert negativt i henhold til min sønn. Han er søkt inn på SFO på særskilte vilkår, og alle der er informert om at hans "diagnose". Han skal ha ny utredning til våren.

På onsdag skal jeg ha møte med leder av SFO, rektor, HABU, og PPT. Dette kan jeg ikke godta, har de egentlig lov til å stå to voksne å holde fast en unge på den måten?

Hvis ungen er til fare for seg selv eller andre må de jo holde ham, aldri ellers. Da er det tvang, for å bruke tvang må det søkes til fylket og da skal det stå om liv for at det skal bli godkjent. Det høres ikke ut som om det jobber folk på sfo som er kvalifiserte nok til å håndtere ham, og det er et avvik så lenge han har fått plass der.

Endret av KG dama
  • Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i skolen, men når jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede måtte vi sette inn et hastevedtak og skrive avviksmelding med underskrift fra alle involverte etterpå, om vi holdt dem fast. Måtte vi holde fast var det pga fare for skade på mennesker eller inventar. Kanskje de var redde for det? Det var ikke lov å sette inn permanent vedtak om fysisk makt, vi jobbet kontinuerlig med alternativer.

Ellers er jeg forferdet, og synes dette ligner verbal vold og mobbing. Det er tydelig at det er mye kunnskap disse to mangler. Jobber man litt for det finner man alltid en metode eller tre for å hindre at barnet utagerer, hvis man ser tegnene. Jeg ville bedt om en forandring, enten tilstrekkelig opplæring på disse to, eller at de fjernes fra barnet. Hadde gjerne samarbeidet ville de lære mer om diagnosen og utfordringene.

Anonymous poster hash: bb4aa...8b0

• Liker 6
Skrevet

Han er lettere psykisk utviklingshemmet.
Han overreagerer, tar seg nær av ting og er barnslig.
Men han er typen man roer ned med en klem, eller at man forteller han løsningen.
Det funker for skolen, funket i bhg og funker hjemme.
Kun SFO som ikke følger opplegget.

Tlfsamtalen i dag var: " Du må komme og hente den der sønnen din!" Mens han og datteren min hørte på..

Skrevet

Forteller ham hva slags løsning? Nå henger jeg ikke helt med

Anonymous poster hash: 537e7...dff
Skrevet

Ikke godta, ta det opp!

Anonymous poster hash: b6e6d...ea6
Skrevet

Forteller ham hva slags løsning? Nå henger jeg ikke helt med

Hvis han er frustrert over en spesifikt ting ( problemløsning ), så roer han seg hvis du gir løsningen.

F.eks hvis buksa er revnet, så forteller man at da er det bare å sy den, så ordner det seg.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lov. SFO-ansatte har ikke lov å røre barna på den måten i det hele tatt. Og om de skulle måtte gjøre det for barnas skyld (skille to som krangler ol) skal det skrives avvik og foreldrene skal få vite. Det du beskriver gå rikke inn under denne kategorien!

Anonymous poster hash: d6c9d...06d
  • Liker 6
Skrevet

Problemet er åpenbart ikke din sønn, men at SFO ikke har ansatte som er kvalifiserte til å ta hånd om ham, og det er hårreisende at dette går ut over gutten. Dette skal du absolutt ikke finne deg i! Jeg trodde at det automatisk fulgte med en ekstra (og kompetent) ressurs til barn som var søkt inn på særskilte vilkår? :klo:

Anonymous poster hash: 31736...4af
  • Liker 4
Skrevet

Helt uakseptabel fremgangsmåte av de ansatte! Hvis dette var min sønn hadde det blitt månelyst! Uff jeg får helt vondt av sønnen din (og datteren din). Som nevnt over her; kontakt advokat som du forklarer alt til og som du har med på møtet! H

Anonymous poster hash: 36310...16f

• Liker 3
Skrevet

Jeg støtter forslaget om advokat, så skjønner de alvoret i saken. Mange steder prøver de seg med bortforklaringer og overhøre foreldre som klager. Lytt til hva de sier først, ha noen tanker om hvilken løsning du kan være fornøyd med. Ikke nøl med å sende formell klage til fylkesmann hvis du ikke blir hørt, evt politianmeld de to ansatte for vold mot et barn.

• Liker 3
Skrevet

Foreldre som kommer med advokat på møte blir sett litt skrått på. Prøv å ordne det uten først, jeg tror det gagner dere. Så kan dere heller snakke medadvokat hvis dere ikke når igjennom. Det går an å kreve et møte til rett etterpå dersom det første går skeis.

Det er tydelig at disse to ikke makter å gjøre ting riktig med gutten din, og tyr til å holde ham fast fordi han er til skade for seg selv eller andre når han blir sint. Det kan godt hende han har rukket å bli sint før de har fått med seg situasjonen hvis han ikke har en assistent i nærheten hele tiden. Det burde han kanskje ha? Kanskje det ville være en god ting å foreslå på møtet, at han bør ha en voksen i nærheten hele tiden som kan hjelpe ham ut av situasjoner som oppstår. Hvis du godtar at de voksne kan snakke med barna om dette, hender det også at ungene selv kan greie å unngå de vanskelige situasjonene.

Anonymous poster hash: a8817...14d
  • Liker 2
Skrevet

hehe, ganske ironisk. I den andre tråden "Hvor lenge får problembarn holde på?" mente alle at problembarna skulle tas hardt. Dvs stoppe dem før de skader andre.

Her er det personalet som skal få svi (advokat, really?), fordi de holder det utagerende barnet fast.

Er jammen ikke lett å gjøre alle fornøyd. Lar man barn utagere får man foreldrene til barna som blir angrepet på nakken. Holder man det utagerende barnet fast, får man dets foreldre på nakken.

Jobber selv i skole og mange av "mors lille gutt som aldri gjør noe galt" utagerer både på voksne og barn. At han biter ansatte sier litt om hvor alvorlig det er.

Har jeg valget mellom å la eleven skade seg selv/meg/andre og holde han, holder jeg han. Så får heller foreldrene kommer drassende med advokat. Noe makt må vi få kunne utøve i møte med utagerende barn. På en SFO er det kjempemange barn og få voksne, det er neppe ressurser til å dulle med gutten, slik dere kan hjemme.

Utagerende barn er noe av det verste å jobbe med, fordi deres problem går ut over andre. Når foreldrene i tillegg ikke forstår at vi må sette poden på plass (og ja, det kan innebære såkalt kjefting) og iblant hindre han fra å gå berserk på andre, er det ekstra vanskelig.

Anonymous poster hash: eb5a6...0be
  • Liker 11
Skrevet

Det er nå stor forskjell på å utagere ovenfor hendelser og det å utagere MOT andre barn. Når det raser i topplokket må det rase ferdig før det nytter å snakke til barnet. Å holde det fast trigger barnet så det vil utagere oftere (husk amygdala senterets funksjon TS) og det er noe man skal unngå.

• Liker 7
Skrevet

Nei, dette skal du ikke godta! Kan være greit å ha med bisitter i møter. Hva med å høre om kontaktlærer til sønnen din kan være med? SFO er jo tross alt en forlengelse av skolen...

Skrevet

Dette må du helt klart ta opp. Det er også viktig at du forklarer hvordan han best kan håndteres om de kommer opp i disse situasjonene.

Det er rart de ikke har tatt kontakt med deg for selv å få til et møte rundt dette og hvordan de bør håndtere han når dette skjer.

Tror kanskje ikke at det å ta med advokat er så lurt i første møte, men ta gjerne med deg noen gjerne fra skolen.

Dette MÅ du ta opp.

Lykke til.

Skrevet

hehe, ganske ironisk. I den andre tråden "Hvor lenge får problembarn holde på?" mente alle at problembarna skulle tas hardt. Dvs stoppe dem før de skader andre.

Her er det personalet som skal få svi (advokat, really?), fordi de holder det utagerende barnet fast.

Er jammen ikke lett å gjøre alle fornøyd. Lar man barn utagere får man foreldrene til barna som blir angrepet på nakken. Holder man det utagerende barnet fast, får man dets foreldre på nakken.

Jobber selv i skole og mange av "mors lille gutt som aldri gjør noe galt" utagerer både på voksne og barn. At han biter ansatte sier litt om hvor alvorlig det er.

Har jeg valget mellom å la eleven skade seg selv/meg/andre og holde han, holder jeg han. Så får heller foreldrene kommer drassende med advokat. Noe makt må vi få kunne utøve i møte med utagerende barn. På en SFO er det kjempemange barn og få voksne, det er neppe ressurser til å dulle med gutten, slik dere kan hjemme.

Utagerende barn er noe av det verste å jobbe med, fordi deres problem går ut over andre. Når foreldrene i tillegg ikke forstår at vi må sette poden på plass (og ja, det kan innebære såkalt kjefting) og iblant hindre han fra å gå berserk på andre, er det ekstra vanskelig.

Anonymous poster hash: eb5a6...0be

Jeg tror jammen du glemte ikke gadd å lese hele startinnlegget. Dette handler om en lettere psykisk utviklingshemmet gutt, og det handlet ikke om utagering overfor andre barn. ;)

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror jammen du glemte ikke gadd å lese hele startinnlegget. Dette handler om en lettere psykisk utviklingshemmet gutt, og det handlet ikke om utagering overfor andre barn. ;)

Hvor står det at det ikke går utover andre barn/voksne eller SFO sin eiendom? Og hvor står det at det ikke går utover barnet selv? Synes jeg ser neste innlegg "Barnet mitt utagerte på SFO og kom hjem med kutt i panna som måtte syes. Hvorfor tok ingen SFO ansatte ansvar og holdt han fast så han var trygg?Burde jeg anmelde?"

Anonymous poster hash: 31197...57d

• Liker 6
Skrevet

Trist at gutten din blir holdt fast selvsagt, men om jeg har valget mellom å risikere at han skader mitt barn eller at han blir holdt fast, ja da velger jeg sistnevnte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...