Gå til innhold

Amerikanske "casseroles" - oppskrifter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser til stadighet oppskrifter på "casseroles" på amerikanske nettsider (retter tilbredt i ildfast form, ofte kjøtt/grønnsaker/saus lagt lagvis i formen) men lager lite av dette selv.
Noen som har noen gode oppskrifter? Og et godt norsk ord for det? Det eneste ordet jeg kan komme på er gryterett, men det blir heller ikke helt rett...
Mange av oppskriftene på amerikanske sider bruker ingredienser det er vanskelig å få tak i, og det er mye omregning av mengder som må til så...

Anonymous poster hash: c0911...c9d
Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Casserole kommer fra fransk, og betyr mat laget enten i (jern)gryte eller en eller annen form. Ordet "gryterett" faller innunder dette, så litt rett har du jo i allefall :)

F.eks. er lasagne en "Casserole-dish", og jeg vil tro at fiskegrateng og fårikål også tilhører denne kategorien.

BBC Food har en del oppskrifter hvor de bruker mer eller mindre de samme målestokkene som i Norge, og det finnes nettsider hvor du kan endre målestørrelsene til "metric".

Retter som "Shepherd's Pie" hhv. "Cottage pie", Irish Stew, Lancashire Hotpot, Scotch Broth er alle typiske "Casserole"-retter, og ingen av de krever ingredienser utover hva du stort sett får tak i i dagligvarehandelen. I tillegg er de så enkle å tilberede at selv jeg får det til ;)

Skrevet

Du kan iallfall ikke kalle det gryterett på norsk, selv om det kanskje er riktig ord sett med franske øyne. Jeg trodde vi bare kalte det ovnsretter.

Anonymous poster hash: 2c9d3...3d0
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Du kan iallfall ikke kalle det gryterett på norsk, selv om det kanskje er riktig ord sett med franske øyne. Jeg trodde vi bare kalte det ovnsretter.

Anonymous poster hash: 2c9d3...3d0

Ovnsretter er en oversettelse for "Casserole" i så henseende, men betyr gjerne mat man tilbereder i stekeovn, og som på engelsk refereres til som "Oven dishes". Gryterett defineres som en matrett som lages i ett og samme kokekar, noe som igjen er i samsvar med definisjonen på "Casserole".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...