heroles Skrevet 26. januar 2014 #1 Skrevet 26. januar 2014 (endret) Hei Jeg skal lage en brøddeig, og den skal ha en blank og elastisk deig. Når jeg har brukt alle ingrediensene så er deigen veldig klissete. Så hva er en elastisk deig i denne sammenhengen? Jeg brukte nesten 0,5 kg ekstra hvetemel, og den er fremdeles litt klissete, og ikke elastisk. Den skulle stå i kjøkkenmaskinen i 5 min ca, den har stått i nesten 40 min før jeg ga meg, og begynte å kna for hånd i stedet (maskinen ble glovarm). Er det forskjell på en elastisk brøddeig kontra annen gjærbakst? Kan en elastisk deig være klissete? Veldig forvirret... Endret 26. januar 2014 av heroles
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #2 Skrevet 26. januar 2014 jeg bruker ofte litt olje i deigen når jeg lager brød/boller etc. å ikek så mye vann som det står i oppskriften Anonymous poster hash: 3d158...e67
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #3 Skrevet 26. januar 2014 Jo mer gluten, jo mer elastisk deig. Anonymous poster hash: 5c034...e29 1
heroles Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2014 jeg bruker ofte litt olje i deigen når jeg lager brød/boller etc. å ikek så mye vann som det står i oppskriften Anonymous poster hash: 3d158...e67 Dette er en oppskrift som en person har modifisert til eget bruk, som hun igjen tok fra en annen. Så det er ikke en standard oppskrift, og vil derfor tro at det ikke er for mye vann i oppskriften. Da ville hun nok ha oppjustert mengden på hvetemelet.
heroles Skrevet 26. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2014 jeg bruker ofte litt olje i deigen når jeg lager brød/boller etc. å ikek så mye vann som det står i oppskriften Anonymous poster hash: 3d158...e67 Hva gjør oljen med deigen? Hva slags olje, og hvor mye i forhold til vannet du erstatter?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå