Gå til innhold

lite begeistring fra familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi forlovet oss sist sommar. jeg ble overlykkelig, og kunne ikke fått en bedre overraskelse. når jeg fortalte familien dette så fikk jeg knapt et gratulerer. vi har ikke fått noen gaver. ikke at gaver nødvendigvis har alt å si, men føler at en oppmerksomhet kanskje er høflig?

jeg vet ikke hvorfor vi får denne responsen, men synes det er trist at andre ikke deler gleden sammen med oss.

er det noen på forumet her som har opplevd lignende,eller kjenner til episoder med "samme innhold" ?

eller er jeg egoistisk?

Anonymous poster hash: b7374...0a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å få gaver ved forlovelse?

• Liker 44
Gjest Trappetroll
Skrevet

Vi har ikke fått gaver fordi vi har forlovet oss (er det vanlig?), men foreldre vil være litt med å hjelpe med planlegging osv hvis vi trenger det.

Men høres litt rart ut hvis stemningen er så laber at de ikke gratulerer engang. Har de hatt noe i mot forloveden din? Er hans familie likedan?

Gjest Trappetroll
Skrevet

Er det vanlig å få gaver ved forlovelse?

Lurte jeg også på..

Skrevet

TS her.

Vi har fått noen gaver fra hans familie, og venner utenom, så jeg vet ikke..

Nei, han er godt likt, og vi er godt mottatt på hans side. Kjenner at jeg nesten skammer meg over oppførselen, og at det frister til å utela denne delen av familien i bryllupet. Samtidig vet jeg at da blir det megasjau fordi de ikke er invitert.. føler nesten jeg planlegger for at andre ikke skal bli skuffet, ikke for at vi skal ha en bra dag.

Skrevet

Altså, du kan jo ikke forvente at folk skal bli like glade som deg for forlovelsen. For andre folk er det vel ett fett om du skal gifte deg eller ei.. Om noen i familien min eller venner sier at de skal gifte seg, så tenker jeg "fint for dere", men for meg er det egentlig revnende likegyldig.

• Liker 18
Skrevet

Altså, du kan jo ikke forvente at folk skal bli like glade som deg for forlovelsen. For andre folk er det vel ett fett om du skal gifte deg eller ei.. Om noen i familien min eller venner sier at de skal gifte seg, så tenker jeg "fint for dere", men for meg er det egentlig revnende likegyldig.

TS: ville ikke du som forelder vært lykkelig om barnet ditt skulle gifte seg? gitt en klem, og virket engasjert i prosessen videre. jeg blir glad dersom nær familie og venner har forlovet seg, og skal gifte seg. "revnende likegyldig", er det i alle fall ikke!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall tatt det opp med de aktuelle personene før jeg eventuelt utela dem fra bryllupet. Kan du ikke bare spørre dem? Kan jo hende forlovelsen f.eks. var noe "alle" ventet på, så da det endelig skjedde ble ikke folk overdrevent entusiastiske?

• Liker 4
Skrevet

Gaver? Er det ikke i selve bryllupet man får gaver da? Jeg vil ikke kalle deg egoistisk, jeg tror bare det handler om at en forlovelse er stort bare for det paret det gjelder. Ser her inne at folk reagerer på at de rundt dem ikke er like opptatt av bryllupet som de selv er, men det er jo fordi folk flest ikke bryr seg så hardt om alle detaljene i noen andres bryllup. Men en gratulasjon er jo hyggelig å få.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall tatt det opp med de aktuelle personene før jeg eventuelt utela dem fra bryllupet. Kan du ikke bare spørre dem? Kan jo hende forlovelsen f.eks. var noe "alle" ventet på, så da det endelig skjedde ble ikke folk overdrevent entusiastiske?

Nei, tror de ble overrasket.

Har hatt slike tilbakemeldinger

"Oida, er dere forlovet. Jaha, gratulerer da. Det var jo hyggelig". That´s it.

Skjønner jo at vi er i skyene enn resten av familien. Det er jo naturlig. Men hadde faktisk forventet at søster, bror og foreldre skulle virket begeistret.

• Liker 1
Skrevet

Gaver? Er det ikke i selve bryllupet man får gaver da? Jeg vil ikke kalle deg egoistisk, jeg tror bare det handler om at en forlovelse er stort bare for det paret det gjelder. Ser her inne at folk reagerer på at de rundt dem ikke er like opptatt av bryllupet som de selv er, men det er jo fordi folk flest ikke bryr seg så hardt om alle detaljene i noen andres bryllup. Men en gratulasjon er jo hyggelig å få.

Ja, kanskje gaver ikke er normalt. Jeg har gitt gaver til folk jeg kjenner som har forlvoet seg, så jeg kjenner ikke til noe annet…

En gratulasjon, og å føle at dette var noe alle ønsket, er uansett godt å føle på kroppen..

Skrevet

TS: ville ikke du som forelder vært lykkelig om barnet ditt skulle gifte seg? gitt en klem, og virket engasjert i prosessen videre. jeg blir glad dersom nær familie og venner har forlovet seg, og skal gifte seg. "revnende likegyldig", er det i alle fall ikke!

Hadde selvfølgelig gratulert, men ikke noe woho utover det liksom. Forlovelse og bryllup er fint og flott for de det gjelder(brudeparet), men for oss andre spiller det jo ingen rolle om de er gift, samboere eller kjærester akkurat.

• Liker 5
Skrevet

Men de har jo gratulert dere? Jeg synes dere overdriver :)

• Liker 8
Skrevet

Men de har jo gratulert dere? Jeg synes dere overdriver :)

Ja, mulig at vi gjør det ettersom jeg ser hva dere synes her. Kan uansett ikke unngå å kjenne meg litt skuffet, og at jeg kanskje hadde forventet litt mer.

• Liker 1
Skrevet

Ja, kanskje gaver ikke er normalt. Jeg har gitt gaver til folk jeg kjenner som har forlvoet seg, så jeg kjenner ikke til noe annet… En gratulasjon, og å føle at dette var noe alle ønsket, er uansett godt å føle på kroppen.. Anonymous poster hash: b7374...0a4

Men en forlovelse/et bryllup er jo ikke noe alle rundt en "ønsker". Det er noe dere ønsker. Som andre har skrevet så spiller det jo ingen rolle for de rundt dere om dere er kjærester, samboere, forlovet eller gift. Det er jo bare dere som merker forskjellen.

• Liker 5
Skrevet

Visste ikke at det var vanlig med gaver. Vi fikk ikke noen gaver og forventet da heller ikke det. Gaver hører til bryllupet for de som ønsker å gi da. Vi sendte ønskeliste kun til de som spurte, ingen gavetvang, er ikke derfor vi forlovet og giftet oss.

Jeg ser heller ikke hvorfor folk skal bli så overentusiastisk for en forlovelse, det holder med gratulerer. Det er du og mannen som forlovet dere, ikke dem.

• Liker 4
Skrevet

Ja, mulig at vi gjør det ettersom jeg ser hva dere synes her. Kan uansett ikke unngå å kjenne meg litt skuffet, og at jeg kanskje hadde forventet litt mer.

Forvente mer enn en gratulasjon? Hvorfor det?

Kan godt hende du har hypet dette veldig opp i hodet ditt, så du ble veldig skuffet når det ikke svarte til forventingene, men en gratulasjon er mer enn nok.

Anonymous poster hash: 78d74...585

• Liker 7
Skrevet

I Norge er det ingen kultur for gaver ved forlovelse, men det er det i flere andre land. Vi fikk blomster av mine og hans foreldre når vi forlovet oss, og hadde aldri tenkt tanken at vi skulle fått noe gave eller blomster av andre.

Hvor gamle er dere TS, og hvor lenge har dere vært sammen?

• Liker 1
Skrevet

Når min søster forlovet seg ble jeg sikkert like gira som hun var. Jeg mener det handler om evne til å bli lykkelig på andres vegner. Regner med at alle rundt TS har sett at hun ble glad, og slik jeg ser det er det normalt at man deler gleden med de man har rundt seg. Jeg synes faktisk det er rart at så mange av dere som synes det er mer normalt at folk er likegyldige enn glade på sine nærmeste vegner.

Ellers må jeg si meg enig i at det er rart å forvente gaver da.

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Anonymous poster hash: 01dda...3ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...