Gå til innhold

9.klassinger som poserer med champagneglass i handa?

Anbefalte innlegg

"Jeg må bare få sagt dette. Først og fremst, utrolig flotte jenter. Ball er stas, husker jo sommefulene i magen og alt det der. Men det merkes VIRKELIG at det er nye tider! 9 klasse liksom! Jeg forstår jo at disse jentene har vært heldig som har en klassevenninne med en mor som er sminkør og eier en beauty salong. Er jeg helt på kjør om jeg syns dette er bittelitt feil? :S Det settes alt for mye fokus på utsende i en alt for tidlig alder. 9 klasse er enda "barn". Greit man har lyst å bli tatt som voksen i den alderen, men når man er 14 og 15 år, så er man desverre ikke det, og med et så stort fokus på utsende, så lurer jeg på hva som vil skje i fremtiden, hvordan dette utvikler seg videre. Det er allerede et stort fokus på å se bra ut. Det er helt normalt å "operere" ting ved seg selv om man ikke skulle eie "det ideale" utsende som blir printet inn i hodet på oss gjennom all slags media. "

http://www.ba.no/nyheter/article7126356.ece

Det var ei som la ut dette på facebook, og jeg er så utrolig enig. Hvorfor poserer 9.klassinger med champagneglass, masse sminke og høye hæler? Da jeg gikk i 9 klasse brukte jeg såvidt maskara, og hadde sikkert stått der med en solobrus i hånda. De ser jo så utrolig voksne ut. 14 åringer er jo forsatt barn, og på det bildet der ser de mye eldre ut.

Anonymous poster hash: 009aa...16c
  • Liker 5

Fortsetter under...

Nei, det er nok ikke alkohol i glassene. :) Ser bare ikke hvorfor det må være sånne glass. Det er jo champagneglass. De må for all del kose seg ja, men det blir lagt så mye vekt på korte kjoler, sminke, og det å se voksen ut.

• Liker 1

Vestkanunger. Drikker og doper seg fra de starter på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 75f82...761

Oops, ser nå at de er fra Bergen. Men jaja, det samme gjelder, de kommer sikkert fra Bergens vestkant

• Liker 1

Annonse

Nei, det er nok ikke alkohol i glassene. :) Ser bare ikke hvorfor det må være sånne glass. Det er jo champagneglass. De må for all del kose seg ja, men det blir lagt så mye vekt på korte kjoler, sminke, og det å se voksen ut.

Stetteglass er jo finglass, og ball er jo en fin anledning :)

Edit:

Jeg syntes også at de fortsatt ser ut som 14 åringer.

Endret av Alice123
  • Liker 22

Oops, ser nå at de er fra Bergen. Men jaja, det samme gjelder, de kommer sikkert fra Bergens vestkant

Rothaugen skole ligger i Sandviken, ikke noe vestkantmiljø der.

Vest i Bergen er dessuten Fyllingsdalen, Loddefjord og Sotra. Heller ikke "vestkant miljø", tvert i mot.

Det nærmeste man kommer det du tenker på er vel sør for Bergen, nemlig Fana.

Anonymous poster hash: 21878...2d2

• Liker 5

Verken lettkledd, fjortissminke eller alkohol i glassene (selv om flere muligens vil drikke senere på kvelden). Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så ille? I tillegg er det flott at så mange deltar på arrangementet. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det egentlig mye verre enn dette her. Selv om ingen av mine venner hadde mor som sminkør hadde jo uansett sminken en sentral plass. Forskjellen her ligger jo i om sminken faktisk er fin eller ikke.... Disse jentene ser jo kjempeflotte ut! Ca alle jentene i klassen min på US var helt oransje av brunkrem (også PÅ leppene). Øyenvippene holdte vel på å knekke av all mascaraen og flere av jentene trodde det var fint med halve øyenbryn (..?!). Så fokus på utseende har det vel vært veldig lenge nå, så det er ikke så rart at det fortsatt er å se... 9. klassinger vil passe inn og dette er stadiet hvor en går over fra å være barn til, ja.. ungdom.

Anonymous poster hash: bd53c...a2c
  • Liker 18

Jeg ser absolutt hvor du vil med HI, og det er mye press på både det ene og det andre. Men jentene i den artikkelen du linket til syns jeg ikke var ille i det hele tatt. De var pent sminket, ikke oversminket, helt fine kjoler for et ball, og stetteglass er jo for stasen.

Anonymous poster hash: 501c8...176
  • Liker 5

Hva er galt med at de drikker mozell fra champagneglass?

Jeg drakk mozell fra champagneglass fra jeg var et barn, fordi jeg skulle være voksen som de andre som drakk alkohol i glassene sine, men jeg drikker ikke engang alkohol.
Hahaha, nå blir det litt for mye hysteri! Dette er jo helt uskyldig.

Og dessuten, de ser ut som 14-15 år gamle jenter som har pyntet seg til skoleball!

Uansett, "alle" har vel drukket mozell eller eplejuice fra stetteglass, mens de voksne drakk champagne, vin eller øl?

Endret av Bølle
  • Liker 7

Annonse

Her drikker jentungen på 10 år mozell i krystallchampagneglass ved finere anledninger (som 17 mai, julaften, nyttårsaften….), og det har hun gjort i mange år. Er jo ikke glass som er beregnet for bare alkohol, men rett og slett for høytidsanledninger.

• Liker 4

Det ser akkurat ut som da vi hadde tiendeklasseball på østkanten i Oslo i 1998. Mozell i stettglass, for mye sminke, uvante høye hæler, ballkjoler og første (og siste..) gang i limousin. .. ble verken alkoholiker eller for tidlig voksen av det likevel gitt.

• Liker 2
Annonse

Jeg synes det blir for hysterisk hvis man skal reagere på at småjentene drikker brus av stetteglass. Ta heller tak i reelle problemer, i stedet for å skape nye.

Anonymous poster hash: 3f765...a1b

• Liker 3

Jeg syns disse jentene var både tekkelig kledde og pent sminket. Mye bedre å få hjelp til å sminke seg skikkelig, enn å kline på selv med for mye brunkrem og glorete farger! Og hvis glassene de drikker av er det største problemet, skal man være fornøyd.

Da jeg gikk sisteåret på ungdomsskolen var det flere som droppet ballet for å dra på fest med 18-19 år gamle gutter, røyke, drikke seg fulle og "sove over hos venninner". Disse fjorten-femtenåringene har ingenting å skamme seg over. Fine jenter!!

• Liker 8

Først og fremst så er det dessverre helt vanlig å drikke mm fra 14årsalderen og opp. Har dog faktisk inntrykk av at jenter fra rike familier og med fint utseende venter noe lengre. Og det er jo ikke alkohol i glassene, så tenker ikke over det

Anonymous poster hash: 763ac...708
  • Liker 1

Jeg har sett på bildet, og ser i grunnen bare fine, pyntede jenter klare for ball... ;)

Enig i at det er et altfor stort fokus på utseende og kropp for ungdommer, men det er en langt større og mer sammensatt problemstilling der skoleball bare er en dråpe i havet. Og hva gjelder champagneglassene, så er det da bare en måte å vise at dette er en litt mer høytidelig feiring på, at det er litt "fint" (når jeg tenker etter drikker jo mine egne tenåringer brus av stetteglass på for eksempel julaften her hjemme også. Rett og slett fordi det er finglassene).

Så jeg reagerer egentlig bare på at de føler at det er nødvendig med profesjonell styling. Ellers ser dette veldig normalt ut, bare glade jenter som synes det er spennende med en fest som ikke bare innebærer pizzastykker og brus i plastglass, som det gjerne er tidligere i skoletiden. Og det kommer fra en mamma som ellers er litt killjoy i forhold til skoleball. Da vi skulle ha første runde her i huset, fikk jentungen klar beskjed om at det var noen få ting som bare aldri kom på tale: voldsom gallakjole, limousin (eller hestevogn eller helikopter eller annet tull), kjempehøye hæler og overdreven styling. Det er og blir en fest for barn, ofte i en gymsal, og jeg synes nok at enkelte har en tendens til å overdrive ball-dillingen inntil det parodiske. Heldigvis var jenta mi helt enig, og vi fant sammen fram til et stilig antrekk og passende veske/pynt, mens lillebror stylet håret og pappataxien sto for transporten. På den måten ble det fint og flott, uten det litt patetiske "vakle i høye hæler i altfor formell kjole i ned i gymsalen og late som man er veldig mye voksnere enn man er". Everybody happy.

Så jeg synes dette er helt greit, og venter egentlig mer på reportasjen om hva ungene skal finne på nå når helikopter er såååå innmari 2012, liksom :roll::ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...