AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 I dag var jeg og en venninne på Godt Brød. Hun kjøpte et rundstykke, et par skiver til barna, jeg kjøpte en salat og begge kjøpte juice til. Samlet pris: over 350! Bare en skive kostet 60 kr (kødder ikke). Synes også det er utrolig dyrt å kjøpe med seg en baguette fra f.eks den baguette-shoppen på Oslo S, over 90 kr for en baguette med brus? Selv i Sverige og Danmark er prisene mye lavere. Hva er grunnen til at det koster så mye mer i Norge og hvorfor aksepterer vi det? Anonymous poster hash: 32f4b...43b 13
Strikkemamma Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Fytterakker'n! Jeg hadde snudd i døra! 4
Gjest Tekola Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Høyere lønninger på alle nivåer, er vel en av hovedårsakene? Gode råvarer koster, og Godt Brød har jo mye økologisk, og bruker gode ingredienser i det de baker? Big Bite f.eks er billigere, men kvaliteten er ikke like god.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Hvorfor: Moms Husleie LØNN osv. Vi godtar det fordi vi har råd Anonymous poster hash: 103c1...bb0 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Tilbud og etterspørsel. Det er høye priser fordi vi godtar det. Å sammenligne direkte med Sverige og Danmark slik du gjør blir jo litt rart. Prisnivået på alt (lønn, råvarer, leie, strøm) er jo høyere i Norge. Likevel har vi i de fleste statistikker med kjøpekraft enn våre naboland, så sammenlignet med inntektne våre er det meste billigere her. Mulig det ikke gjelder akkurat cafévarer forsåvidt, men likevel. Anonymous poster hash: 9ebfb...21a 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #6 Skrevet 26. januar 2014 60 kroner for ei skive?? Her jeg jobber klager de hvis en stor baguett koster 30 kroner. Jaja. De har sånne priser fordi folk godtar det, men jeg hadde aldri giddet å betale så mye. Går heller et annet sted da. Men en bedrift vil jo gjerne tjene penger og da blir jo prisen som den blir alt ettersom hvor høye driftskostnader en har.Anonymous poster hash: 45cd7...962 2
Djungelvrål Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Ja er helt utrolig. Jeg kjøper sjelden mat på kafe, fordi jeg sliter med å kose meg når et et fancy rundstykke med roastbiff koster 73 kroner. Er ikke verdt det. 12
Gjest Badabing Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Fordi vi er så heldige at vi bor i et land der til og med kafémedarbeidere har en grei minstelønn. 24
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Selv i Sverige og Danmark er prisene mye lavere. Hva er grunnen til at det koster så mye mer i Norge og hvorfor aksepterer vi det? Anonymous poster hash: 32f4b...43b Fordi lønningene er såpass mye høyere. Den norske økonomien er like stor som den svenske nå, selv om svenskene er nesten dobbelt så mange. I Norge bruker vi 11.7 % av inntekten vår på mat, noe som er blant det laveste i hele Europa. Etter krigen brukte vi over 40 %. Nå gjelder vel det først og fremst dagligvarehandel, men det er jo likevel et signal på hvor greit vi egentlig har det. Samtidig er jeg jo enig i at dette var overpriset, og jeg hadde neppe betalt så mye for en skive. Da mener jeg at jeg aldri hadde satt meg ned og kjøpt det, altså, når jeg først ikke har giddet å se på prisene betaler jeg jo naturligvis det det koster. Anonymous poster hash: 64028...337 3
Gjest made4u Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 90 kroner for en baguett med drikke til på en Cafe er helt overkommelig.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Det er sykt! Anonymous poster hash: 17ba1...e17 3
Gjest meh Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Fordi vi er så heldige at vi bor i et land der til og med kafémedarbeidere har en grei minstelønn. - Som igjen får lav kjøpekraft siden alt er sinnsvakt dyrt. 4
Pengebingen Skrevet 27. januar 2014 #13 Skrevet 27. januar 2014 Altså - prisen kan sikkert forklares ut fra hva de må ta for å tjene noe på det. Min løsning er opplagt: jeg handler ikke på slike steder. Uansett om jeg har pengene, så er det så utrolig unødvendig. Er det ute-vær stikker vi heller innom en butikk,kjøper yoghurt, litt frukt osv, samt drikke, for kanskje en 50-lapp, og spiser det ute i en park eller på en trapp. Like koslig! Om vinteren er det greiest å avtale å møtes hjemme hos venninner osv, og handle inn på butikken. Men det er bare fordi jeg ikke gidder å bruke mine penger på cafeer. Min kjære spanderte et cafe-besøk på oss under julegavehandling før jul, det var litt koslig, men en vaffel for 40 kroner smaker ikke like godt som hjemmelagde for 1,- stk Føltes skikkelig luksus å gå på cafe da, haha, da skeiet vi virkelig ut! Skal sies, vi går gjerne på restaurant og betaler gladelig for god mat! Men en skive med pålegg, eller en vaffel, kan jeg da absolutt fikse meg selv hjemme. 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #14 Skrevet 27. januar 2014 På en måte skjønner jeg at det er dyrt fordi det koster med gode råvarer, lønn, husleie, skatter og avgifter, etc. På den andre siden så blir prisdifferansen mellom hjemmelaget og cafémat altfor høy, og det gjør at jeg sjelden kjøper noe som helst på café. Med lavere priser hadde jeg trolig handlet mer. Anonymous poster hash: f790e...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Fordi vi er så heldige at vi bor i et land der til og med kafémedarbeidere har en grei minstelønn. mmmhmmm??? Jeg jobber selv påcafe, og har venner som jobber både ppå cafe og i barer, her i byen og andre steder... Vi tjener mellom 110 og 130 kr timen, som regel uten tillegg/oertid ol. Vi ser på tips som et kjærkommet tillegg til lønna..... Hvorfor jeg ikke får meg en annen jobb? Fordi arbeidsmarkedet er en smule trangt nå for tiden.... Anonymous poster hash: bcdee...8e5
Gjest Badabing Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 mmmhmmm??? Jeg jobber selv påcafe, og har venner som jobber både ppå cafe og i barer, her i byen og andre steder... Vi tjener mellom 110 og 130 kr timen, som regel uten tillegg/oertid ol. Vi ser på tips som et kjærkommet tillegg til lønna..... Hvorfor jeg ikke får meg en annen jobb? Fordi arbeidsmarkedet er en smule trangt nå for tiden.... Anonymous poster hash: bcdee...8e5 Det er jo en minstelønn.Hvis du har reist rundt i f.eks USA, er det mange steder hvor kaféansatte kun lever av tips, de har ikke annen lønn. 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 mmmhmmm??? Jeg jobber selv påcafe, og har venner som jobber både ppå cafe og i barer, her i byen og andre steder... Vi tjener mellom 110 og 130 kr timen, som regel uten tillegg/oertid ol. Vi ser på tips som et kjærkommet tillegg til lønna..... Hvorfor jeg ikke får meg en annen jobb? Fordi arbeidsmarkedet er en smule trangt nå for tiden.... Anonymous poster hash: bcdee...8e5 Nettopp! Dere har en helt grei minstelønn, slik Badabing påpekte. Anonymous poster hash: e0d41...c01 7
Gjest Badabing Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 Bare for å legge til det, så synes jeg ikke det er en god minstelønn altså. Jeg hadde 110 kr timen da jeg jobbet på kafé i 2004 (riktignok som den best betalte der pga ansvar). Så lønnen deres burde økt og dere skal også ha overtidsbetalt. Man bør nok bli flinkere til å fagorganisere seg i den bransjen også, for jeg er helt med på at det er mye snusk der. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 Det er jo en minstelønn.Hvis du har reist rundt i f.eks USA, er det mange steder hvor kaféansatte kun lever av tips, de har ikke annen lønn. Joda, de får lønn de også, jeg fikk 2,50 dollar i timen, itillegg til tips. De er nødt å gi noe lønn, men det er jammen ikke mye for å si det sånn :D Anonymous poster hash: afa46...32e
Stormborn Skrevet 28. januar 2014 #20 Skrevet 28. januar 2014 Fordi vi er så heldige at vi bor i et land der til og med kafémedarbeidere har en grei minstelønn. Bare så synd standarden sjelden gjenspeiler den lønna Jeg kan godt betale litt for god mat, men når jeg betaler masse penger og ser de bruker First Price i matlagingen blir jeg bare forbanna. Jobba på matbutikk som to forskjellige kafèer handlet på og den ene av de gidder jeg ikke spise på. Hadde blitt ganske sur om jeg kjøpte dyr dessert og fikk FP vanilje-is for å si det sånn! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå