Gå til innhold

Hormonspiral / Pigmentflekker

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Noen av dere synes kanskje dette er ett merkelig spm, men det er dypt

seriøst fra min side!

Det er jo kjent at når noen går gravid så blir pigmentflekker og fregner mere tydelige enn ellers. Noen som vet om hormonspiralen kan ha samme virkning?!?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i tre år, og har ikke sett antydning til pigmentflekker. Har heller ikke hørt om venninner som har fått det.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Findus_*
Skrevet
Jeg har hatt hormonspiral i tre år, og har ikke sett antydning til pigmentflekker. Har heller ikke hørt om venninner som har fått det.
Gjest Gjest_Findus_*
Skrevet

Hei, jeg har også hatt hormonspiral i 3 år og oppdaget nå i sommer flere pigmentflekker i ansiktet etter soling...hadde vært greit å få vite om en behandling som hjelper

Findus

Skrevet

Jeg har faktisk spurt legen min om dette da jeg har fått pigentforandringer i ansiktet de siste årene - uten å være gravid og uten å bruke p-piller (som kan gi slike). Han kunne ikke svare. Det kunne heller ikke hudlege/spesialist. Jeg endte opp med å ikke sette inn hormonspiral, men det er mulig det var i overkant forsiktig.

Behandling er Aberelakrem blandet med litt blekemiddel, fås på resept.

Skrevet

:klø:

Hvorfor drar folk opp så gamle tråder for tiden?

Men det står ingenting om pigmentflekker i felleskatalogen. Men generelt så gir hormonprevensjon pigmantflekker, så jeg vet ikke om det er samme hormon som det er i LEvonovaen.

Skrevet

Huff da. Jeg så ikke at det var en gammel tråd. Nei, det står ikke i Felleskatalogen, var vel derfor legen ikke kunne svare, tenker jeg :)

Skrevet

Hm, muliges drugs.com eller andre utenlandske nettsteder med legemiddelrapporter er mer oppdaterte enn den Norske felleskatalogen. Det er isåfall ikke første gang. Relis bør også kunne gi svar, men der må en lege eller farmasøyt sende inn spørsmål.

Finner ingenting på fass.se, og heller ikke på et overfladisk googlesøk.

Men se litt på levonorgestrel og chloasma som søkestreng, så vil du forhåpentligvis finne noe relevant informasjon. Står også oppført som "mirena" på drugs.com.

Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet
(...) Men generelt så gir hormonprevensjon pigmantflekker, så jeg vet ikke om det er samme hormon som det er i LEvonovaen.

Og hvor har du det fra at hormonprevensjon gir pigmentflekker. Det ville vel stått som potensiell bivirkning i felleskatalogen i så fall.

Skrevet

Hormonforandringer kan gi pigmentflekker. Bruk av et hormonelt prevensjonsmiddel innebærer hormonforandringer. Slik tror jeg TS må ha tenkt.

Skrevet
Og hvor har du det fra at hormonprevensjon gir pigmentflekker. Det ville vel stått som potensiell bivirkning i felleskatalogen i så fall.

Synfase: "Hud: Chloasma"

Diane: "Hos predisponerte kvinner kan langtidsbruk av preparatet noen ganger forårsake chloasma"

Yasminelle: "Kvinner med chloasmatendens bør unngå eksponering for sollys og ultrafiolett stråling"

Yasmin: "Kvinner med chloasmatendens bør unngå eksponering for sollys og ultrafiolett stråling"

Marvelon: "Kvinner med tendens til chloasma bør unngå å utsette seg for sollys eller ultrafiolette stråler."

Og for de som har bedre tid enn meg til å lese rundt her og drugs.com.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...