Gå til innhold

Feilinformasjon om lavkarbo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at studiene som er gjort er feil? Studiene sier jo at lavkarbo kan gjøre deg syk, at at du kommer til å bli det, og jeg tror nok at det er en mulighet at enkelte kanskje kan bli syk av et slik kosthold, men det betyr ikke nødvendigvis at høykarbo er noe bedre..

• Liker 1
Skrevet

En mellomting tenker jeg, ler av å lese om fanatiske folk som går på lavkarbo, he he he.

Anonymous poster hash: ec80d...124
  • Liker 2
Skrevet

Lavkarbomotstanderne prøver seg igjen:

http://www.kk.no/926578/lavkarbo-kan-gjore-deg-syk

Når studier viser at langvarig lavkarbodiett fører til nyreproblem, hviordan kan du påstå at det er feil? Kan du vise til studier som viser det motsatte?

Det er ikke slik at studier er feil, bare fordi du ikke liker resultatet.

• Liker 5
Skrevet

Problemet med lavkarbo er at du ikke kan spise noe som helst. Hva er vitsen? Du trenger ikke lavkarbo for å gå ned i vekt eller holde deg slank eller være sunn.

Anonymous poster hash: 07eba...019
Gjest Blubberella
Skrevet

Alt med måte tenker jeg. For mye proteiner er ikke bra for nyrene uansett om man ellers spiser lavkarbo eller høykarbo eller midt i mellom. Man trenger ikke være lavkarbomotstander for å skjønne at overdrivelser i ene retningen kan være skadelig.

• Liker 4
Skrevet

Eg blei sjuk av lavkarbo, ikkje nyrene, men utvikla allergi mot eggehvite...

Anonymous poster hash: adebb...a4a

Skrevet

Studien "High-protein diets and renal status in rats" er en advarsel mot høyprotein, ikke lavkarbo. Og det står faktisk ikke noe om lavkarbo i studien i det hele tatt. Søker man på "carb" i studien så finner man to treff. Ett om at det økte proteininnholdet i dietten til høyproteingruppa har vært på bekostning av komplekse karbohydrater og ett treff i referanselista.

De fleste lavkarberne (og i alle fall blant de som spiser lavkarbo som en livsstil og ikke kun for en periode for å gå ned i vekt) spiser høyfett, ikke høyprotein. Ikke spis lavkarbo og lavfett. Karbohydratene skal erstattes av fett og ikke proteiner!

Anonymous poster hash: 3032d...8de
  • Liker 6
Gjest Nanne70
Skrevet

Problemet med lavkarbo er at du ikke kan spise noe som helst. Hva er vitsen? Du trenger ikke lavkarbo for å gå ned i vekt eller holde deg slank eller være sunn.

Anonymous poster hash: 07eba...019

Hmmm...min erfaring er at jeg kan ha et mye mer variert kosthold på lavkarbo enn jeg kunne når jeg spiste lavfett. Lavkarbo hjelper meg dessuten til å holde en stabil vekt, noe jeg ikke klarer på et "vanlig" norsk kosthold/lavfett da jeg i tillegg til at jeg lett får vondt i magen av brød, pasta og ris, får store blodsukkersvingninger. Så for meg er det stor vits å spise lavkarbo.

Gjest Nanne70
Skrevet

Eg blei sjuk av lavkarbo, ikkje nyrene, men utvikla allergi mot eggehvite...

Anonymous poster hash: adebb...a4a

Men da har du eggeallergi, og det kunne du sikker utviklet uansett. Jeg påstår nå ikke at lavkarbo er riktig for alle, men jeg synes jo at også kritiske artikler bør være korrekte.

Gjest Nanne70
Skrevet

Når studier viser at langvarig lavkarbodiett fører til nyreproblem, hviordan kan du påstå at det er feil? Kan du vise til studier som viser det motsatte?

Det er ikke slik at studier er feil, bare fordi du ikke liker resultatet.

Jeg påstår at artikkelen gir feilnformasjon om lavkarbo fordi den, som AB #8 ganske riktig påpeker, viser til en studie om høyproteindiett, ikke en lavkarbodiett. I den grad proteininntaket øker hos personer som spiser lavkarbo, er dette så lite at det ikke har noen betydning. Det er fettandelen i kosthold som økes, ikke proteinandelen. Det er forøvrig først ved et proteininntak over 35% av det daglige energiinntaket at man kan begynne å snakke om skadevirkninger, og selv da er faktisk ikke forskningsresultatene entydige.

Påstandene i artikkelen om at lavkarbo øker faren for hjerte-karsykdommer og gir farlig høyt kolesterol, er heller ikke godt underbygget. Flere nyere studier viser at det ikke er noen signifikant sammenheng mellom høyt inntak av mettet fett og hjerte-karsykdom.

Når det gjelder den nevnte 4-ukersstudien der man lot et lite antall personer (6 eller 7) spise lavkarbo i 4 uker, så er den heller ikke helt til å stole på, etter det jeg har kunnet lese meg fram til.

Det nevnes ikke noe om måling av sammensetning av kolesterolet (LDL vs HDL) eller måling av partikkelstørrelse i LDL. Disse faktorene er mye viktigere å se på enn totalkolesterolet. Noe som ikke kom fram i rapporten fra studiet, var for øvrig at gjennomsnittlig totalkolesterol etter de 4 ukene lå på 5,2, noe som er helt normale verdier.

Gode kilder finner du bl.a. hos Espen Rostrup, f.eks. her og her.

Skrevet

Jeg er enig i at artikkelen er spekulativ, men jeg synes ikke det er så galt å informere om at:

1. Høykarbo kan føre til økt risiko for sykdommer som diabetes.

2. Høyprotein kan føre til økt risiko for å utvikle nyreproblemer.

3. Høyfett kan føre til økt risiko for hjerte- karlidelser.

3. Alle kosthold kan føre til overvekt.

4. Et balansert kosthold er viktig med tanke på ernæring og helse.

Anonymous poster hash: 21c76...9e8
  • Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke noe som blir sagt for å rakke ned på folk, eller fordi de vil være uenige "bare fordi". Det er studier, erfaringer, kunnskap om hvordan forskjellige næringskategorier påvirker kroppen i kombinasjon med hverandre!

Alt det mettet fett som en skal spise på f.eks. LCHF har vist seg å øke faren for hjerte -og karsykdommer, og det har blitt vist mange ganger at mettet fett i store mengder legger seg rundt vitale organer.
Og fanatiske lavkarbere sier at de aldri har spist så mye grønnsaker før. Jeg har sett hvilke grønnsaker og mengder av disse lavkarbere har på tallerkenen, og jeg har lest oppskriftene. Og hvis det er MYE mer enn hva de har spist før så har det nok ikke vært karbohydratene i seg selv som har gjort en overvektig og usunn....
Men nei, å spise masse karbohydrater i form av sukker og hvitt mel er heller ikke bra. Det gjelder å finne en balanse. Unngå å kombinere fett og raske karbohydrater. Fokusere på å få i seg masse fiber, rent kjøtt, og umettet fett som finnes i bl.a. avocado og oliven. Hopp over sukkerholdig godteri og fettrikt snacks.
Spis MER frukt, bær, og grønnsaker fremfor å holde mengden av disse på et minimum og heller pøse på med blodåretettende fettkilder.

Anonymous poster hash: 59413...309
  • Liker 2
Skrevet

Lavkarbomotstanderne prøver seg igjen:

http://www.kk.no/926578/lavkarbo-kan-gjore-deg-syk

Væææææh, nå ble jeg skremt! Not.

Det er en stund siden media har skremt oss med hvor farlig lavkarbo er for hjertet, vettu.

Anonymous poster hash: 412d3...031

• Liker 2
Skrevet

Mener du at studiene som er gjort er feil? Studiene sier jo at lavkarbo kan gjøre deg syk, at at du kommer til å bli det, og jeg tror nok at det er en mulighet at enkelte kanskje kan bli syk av et slik kosthold, men det betyr ikke nødvendigvis at høykarbo er noe bedre..

Det har sikkert blitt påpekt av andre her inne... men denne studien har ingenting med forskning på lavkarbodiett å gjøre. I denne studien har man utelatt fettinntak, da har man ikke forsket på "lavkarbokosthold", men forsket på et merkelig kosthold med proteiner, uten karbohydrater.

Så er det en bitteliten feil i studien, man har sett på hvordan "gnageren rotten" reagerer på dette merkelige kostholdet, ikke mennesker.

Konklusjonen er at man bør ikke gi rotter kun proteiner, de bør også få karbohydrater, evt fett i kosten.

• Liker 4
Skrevet

det har blitt vist mange ganger at mettet fett i store mengder legger seg rundt vitale organer.

Nå er vel fettet i menneskekroppen hovedsaklig mettet. Og det er kalorioverskudd som fører til fettavleiringer (overvekt). Kalorier kan komme fra fett, karbohydrater, protein og alkohol. Det er umulig å spore hvilke matvarer som "legger seg" hvor.

Det gjelder å finne en balanse.

Helt enig. Samt finne et kosthold som passer en selv, på bakgrunn av smakspreferanser, livsstil, allergier osv.

• Liker 2
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg er enig i at artikkelen er spekulativ, men jeg synes ikke det er så galt å informere om at:

Ja, det var selve artikkelen jeg "ville til livs". Selv om jeg spiser lavkarbo, har jeg selvsagt ikke noe i mot veldokumenterte, korrekte og saklige kritiske artikler.

Skrevet

Selvfølgelig er det galt å fortelle det basert på én studie som ikke en gang tar opp alle de punktene. En kan ikke bare plukke et utvalg studier som støtter din egen bias og slå sammen konklusjonene.

Alt det mettet fett som en skal spise på f.eks. LCHF har vist seg å øke faren for hjerte -og karsykdommer, og det har blitt vist mange ganger at mettet fett i store mengder legger seg rundt vitale organer.

Mesteparten av fettet i kroppen er mettet. Også det rundt "vitale organer". Men det betyr ikke at det er fordi en har spist mettet fett. Karbohydrater, forskjellige fettsyrer, proteiner osv som ikke kan brukes direkte som energi, og som skal lagres vil lagres som mettet fett.

Den største kilden til mettet fett i serum er transport av triglyserider frem og tilbake fra fettceller. Inntak av for mye karbohydrater (i forhold til hva man klarer å bruke med en gang) vil bli gjort om til triglyserider og ble fraktet i blodet for så å legge seg der kroppen vil. F.eks. rundt vitale organer.

Jeg ser ikke noen av freias sjokolader med påskriften: "Overdrevet inntak legger seg som [det farlige] mettet fett rundt vitale organer!"

• Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Denne påstanden må du underbygge. Det finnes faktisk en hel rekke nyere undersøkelse som viser at det ikke er noen påviselig sammenheng mellom mettet fett og hjerte-karsykdommer.

http://espenrostrup.com/2011/04/11/mettet-fett-igjen/

Skrevet

Alt med måte tenker jeg. For mye proteiner er ikke bra for nyrene uansett om man ellers spiser lavkarbo eller høykarbo eller midt i mellom. Man trenger ikke være lavkarbomotstander for å skjønne at overdrivelser i ene retningen kan være skadelig.

Yep! Overdrivelser er dritt uansett hva man gjør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...