80-tallet Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Hei. For et år siden kollapset jeg, black out etterfulgt av masse gråt og mange tanker, vonde følelser og såre temaer kom ut. FIkk virkelig tømt hodet til en jeg stoler på. Jeg hadde lenge følt meg sliten, naturlig nok pga mye privat og mye jobb. Ting ballet på seg, og jeg klarte ikke å senke kravene til meg selv, jeg klarte heller ikke sove, flere måneder gikk uten en hel natt søvn. Jeg tenkte utrolig mye og hadde en ekkel indre uro.Videre begynte jeg å få fryktelig vondt i magen, generellt dårlig form og utmattende følelse. Jeg klarte etterhvert knapt å få i meg mat, og lå bare med smerter og en tomhet jeg ikke kan beskrive. Ble sykemeldt i 10 dager. Karret meg tilbake til jobb, og følte ting gikk litt bedre. Formen svinget veldig, men jeg klarte jobbhverdagen, men ikke hverdagen etter jobb. Har hatt noen sammenbrudd med gråt og fysiske smerter fra tid til annen. Har tatt mye blodprøver, CT, gastroskopi og gu-undersøkelse før sykemeldingen. Men de finner ingenting. Konkluderer med at jeg har møtt veggen, og er mentalt overbelastet. Nå har det gått et år.. og formen er fortsatt svingende. Har merket bedring etter kutt av gluten og laktose i kosten. Men blodprøve på gluten er neagtiv. Det skal lite fysisk anstrengelse til før kroppen er kjørt. Har noen erfaring og tips om dette? Jeg er utrolig frustrert, da jeg normalt alltid har vært vant med et høyt aktivitetsnivå og trent mye. Nå klarer jeg ikke det. Og kjenner formen min går ut over livskvalitet og humør. :pasha:
Rainbow Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Det høres ut som alvorlig grad av utbrenthet for meg. (Jeg bare sier det utfra egen erfaring). 10 dager er ingenting!! For meg tok det tre år før jeg var tilbake i jobb, og da bare deltid. Virkelig, ti dager er som luft. Søvnproblemer og masse fysiske plager er kjente trekk, da kroppen prøver å "skru av" ting for å få dag til å slappe av. Det som hjalp meg var hvile. Hvile og hvile og hvile. Gjøre akkurat så mye jeg orka, ikke mer. Var det å gå i butikken for så å ha to dagers pause var det ok. Etter to år greide jeg å trene igjen, etter tre år å jobbe igjen. Jeg må fremdeles ta hensyn til kroppen og til at jeg kan risikere å bli sliten, men anser meg som frisk. Søk i forumet etter tråder om utbrenthet, søk også etter blogger og lignende på nett. Det har vært diskutert mye før! Lykke til, du må tillate deg å hvile og la deg selv få lov til å ikke orke alt. Ikke sammenlign deg med ting du gjorde før du ble syk, men hva du ikke greide å gjøre da du ble syk. Du kan ikke bruke energi på å trene når du ikke har noe energi å bruke..
80-tallet Skrevet 25. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2014 Takk for svar jeg liker ikke ordet utbrenthet, og jeg er ekstremt dårlig på å være sykemeldt. Men det er sant som du sier, man kan ikke trene og bruke en energi man ikke har. Bare utrolig vanskelig å innse dette. Da det normalt var treningen som ga meg energi til å takle ting, og det var treningen som gjorde at jeg fikk bukt med vonde ting. En løpetur på meg før og jeg følte meg bra. En løpetur nå og jeg føler meg enda verre :/ Vanskelig å innse at nok er nok. Alt av muskler i kroppen verker. Føler meg klagete og på grensen til hypokondet hvis jeg hver dag skal være ærlig på hvordan jeg har det.. Klarer aldri å komme meg helt på topp igjen. Kan være tilnærmet på topp nå opptil en uke, så faller jeg ned igjen. Frustrerende...!:/
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Har du sjekket stoffskiftet ditt, spesielt anti-tpo (antistoffer)? Om du har antistoffer kan det påvirke deg uten at det slår ut som unormalt på andre stoffskifteprøver. Anonymous poster hash: 3b883...a93
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #5 Skrevet 26. januar 2014 Nå er jo hele den situasjonen om borreliose ganske håpløs her i Norge for tiden, men spør du meg høres det ut som at det kanskje kan være det...? Anonymous poster hash: 2f863...fd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå