MarianneE Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Er det bare jeg som mener dette grenser til hysteri? Det er kommet snø, og akebakken på skolen er godt brukt. Den er verken lang eller bratt. Ungene elsker denne og aker så fort de har anledning. Min 1. klassing har fått lov til å ha med seg dette akebrett for dette formålet: http://www.jula.no/akebrett-799068 De fleste har hatt med seg såkalte bodyboards. Så på torsdag fikk vi beskjed fra skolen om at dette akebrettet ikke er lov til å ha med på skolen fordi barna kan skade seg om de krasjer på et akebrett i hardplast. Hun må enten ha med et rumpebrett eller vi må kjøpe et mykt bodyboard som da vistnok er trygt å bruke. Jenta har rumpebrett å ha med, greit det, men jeg synes dette grenser til hysteri. Det er tusen måter ungene kan skade seg på, men å forby et akebrett i hardplast er drøyt. Joda, skolen har ansvar for barnas trygghet, men ærlig talt... hva synes dere? 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Respekter skolens regler da, er det så vanskelig? En regel er en regel, uansett hvor teit du synes den er. Anonymous poster hash: 88a30...d2c 18
TrickyCicci Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 tja, kanskje litt drøyt, men hvis hun treffer noen andre på det brettet, så er det jo større fare for at de blir skadet enn ved rumpebrett i alle fall. Den andre typen du snakker om vet jeg ikke helt hva er, så usikker på hvor hardt det er dersom man treffer andre i fart. 4
MarianneE Skrevet 25. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2014 Selvsagt respekterer vi skolen regler, men jeg tenker at det er grenser for hvor mye ungene skal passes på. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Det kan jo være 20-30-40 unger i bakken samtidig, og det er umulig å unngå at de kjører på hverandre. Derfor er det lurt å droppe akebrett i hardplast på skolen. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå det? Anonymous poster hash: abf0f...58a 27
Explosive Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Jeg synes ikke det er hysterisk! Jeg jobber selv i bhg og under visse forhold lar vi ikke barna ha plast-akebrett ettersom de får svært stor fart med disse og kræsjer lett. Rumpeakebrett og matter derimot, er tryggere. 2
Berit Skrevet 25. januar 2014 #7 Skrevet 25. januar 2014 Noen akebrett er laget slik at de kan suse veldig fort og noen ganger veldig vanskelig å ha styring og kontroll over. Derfor skjedde ulykker ofte med disse akebrettene på skolen. Veldig mye kan være farlig, men man kan jo ikke forby alt. Aking er så gøy. Men jeg synes det er klart at vi måtte forholde oss på skolen med at barna skulle holde seg til å ha kun rumpeakebrett på den skolen. En annen årsak var at det ble mye sutring om å få låne klassekameraten sitt stilige akebrett, og press om å få skaffet seg et sånt. Det var mye større glede hos barna da alle hadde sitt rumpeakebrett på skolen. Noen hadde ikke akebrett i det hele tatt. Da hadde vi rumpeakebrett på skolen som disse kunne låne. Og de var like glad fordi de hadde make. Utenfor skoletid kan de bruke deres eget. Skader ikke, tvert i mot. 4
MarianneE Skrevet 25. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2014 Endelig fant jeg det jeg leita etter... Denne er da lov; http://www.gmax.no/produkt/539583/frost-mini-surfer-jente Da er det vel bare jeg da som synes det er et voldsomt forbud. Og som sagt så respekterer vi det, bare rynker litt på nesa selv. Tåler fint at dere er uenige med meg. 2
Gjest Whitestripes Skrevet 25. januar 2014 #9 Skrevet 25. januar 2014 De fleste barnehager ønsker ikke akebrett i hardplast, av samme grunn som skolen peker på, og jeg synes det er greit. Nå blir det litt annerledes i barnehage, da vi kan tilby alternativer, slik at barnet ikke trenger å ha med akebrett selv. Jeg er både litt enig og uenig med deg, merker jeg På den ene siden synes jeg vi er blitt alt for hysteriske på mange områder. Ungene må lære å kjenne sine egne fysiske begrensninger, og lære å mestre ulike fysiske utfordringer. Da kan man ikke pakke dem inn i bomull. Likevel ser jeg at når det er veldig mange samlet i en akebakke med slike akebrett, hjelper det ikke så mye om man selv har god kontroll, hvis det er mange andre som ikke har det. Når det er sagt, fikk mine barn ha med snowracer på skolen da de var på den alderen, og det gikk helt fint. I dag er vel det helt utenkelig å kunne ha med! 1
Gjest Tekola Skrevet 25. januar 2014 #10 Skrevet 25. januar 2014 Vi hadde samme regler da jeg gikk på barneskolen. Akebakken ble mye brukt og etter hvert ble det blant annet en isrenne på midten. Men skolen skaffet noen plastduker og presenninger vi kunne ake på, og det var kjempegøy! Fortsatt mulig å smelle hodet i bakken, men man får i det minste ikke et hardt plastakebrett i bakhodet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #11 Skrevet 25. januar 2014 På minste sin skole har de akebakke rett ved siden av skolen. Der bruker det alt mulig å ake med. Ikke mange rumpeakebrett å se der. Men store rattkjlker og rattakebrett.Anonymous poster hash: 8f598...60d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #12 Skrevet 25. januar 2014 * Rattkjelke Anonymous poster hash: 8f598...60d
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 25. januar 2014 #13 Skrevet 25. januar 2014 Dei fleste reglar på skular er der for ein grunn.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 Jeg syns ikke det var hysterisk. På skolen til barna mine har de ikke lov til å synge The Fox. De som gjør det får rød prikk, gjør de det igjen blir det rektor og til slutt brev med hjem. Alle foreldrene fikk skriv om dette. Anonymous poster hash: e3b0b...30b
Kanutte Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 Skadene blir større når barna kræsjer med akebrett i hard plast. Mykere akebrett gir ikke samme effekten, heller ikke rumpeakebrett. Vi pleier å tillate kjelker og akebrett på aktivitetsdager. Da er voksentettheten høyere i bakken (alle lærere ute, mot noen få i friminuttene). 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #16 Skrevet 25. januar 2014 Skolen vet vel hva som skjer om et av barna får et akebrett i bakhodet... Det er noe med at barna skal være trygge i skoletiden. Vi hadde samme regel da jeg gikk på skole. Men må si jeg syns det er rart at det er lov med sånn brett. De går jo veldig fort og er jo harde også..Anonymous poster hash: 59f15...e99 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #17 Skrevet 25. januar 2014 Ja, jeg synes det er hysterisk. Det skal mye til før det blir alvorlige skader av et sånt plastakebrett, og unger har bare godt av å slå seg litt iblant. Smerte er en del av livet, og det kan gjerne læres i trygge og ufarlige omgivelser som på skolens. De tuller og leker og lærer, og får de vondt, så gjør de kanskje ikke det samme neste gang. Lærer de noe om fart og konsekvenser i akebakken på skolen, så aker de kanskje ikke utfor en bakke og ut på en bilvei og blir påkjørt en annen gang... Anonymous poster hash: 7d62d...6e3
Kanutte Skrevet 25. januar 2014 #18 Skrevet 25. januar 2014 Ja, jeg synes det er hysterisk. Det skal mye til før det blir alvorlige skader av et sånt plastakebrett, og unger har bare godt av å slå seg litt iblant. Smerte er en del av livet, og det kan gjerne læres i trygge og ufarlige omgivelser som på skolens. De tuller og leker og lærer, og får de vondt, så gjør de kanskje ikke det samme neste gang. Lærer de noe om fart og konsekvenser i akebakken på skolen, så aker de kanskje ikke utfor en bakke og ut på en bilvei og blir påkjørt en annen gang... Anonymous poster hash: 7d62d...6e3 Tja. Vi skulle gjerne vært uten den kraftige hjernerystelsen sønnen vår fikk da han fikk en kjelke i hodet. Det gikk heldigvis bra, men han var ganske preget. I jobbsammenheng er jeg opptatt av at elevene skal få prøve seg på mye, men har altså regler for akebrett/kjelker. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #19 Skrevet 25. januar 2014 Jeg syns ikke det var hysterisk. På skolen til barna mine har de ikke lov til å synge The Fox. De som gjør det får rød prikk, gjør de det igjen blir det rektor og til slutt brev med hjem. Alle foreldrene fikk skriv om dette. Anonymous poster hash: e3b0b...30b Hahahaha:) På min skole var det Gangnam style som herjet. Lite kult når 6-åringene sprang rundt og gaulte "heeey sexy lady" på repeat. Gikk ikke så langt at vi skrev brev hjem, men vi sa til elevene at de skulle la være å synge den (ihvertfall i timen). Anonymous poster hash: 0f227...4e6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Du må gjrrne være uenig i reglene, men du må respektere dem. Og nei, den er ikke hysterisk. Har du noen gang sett en unge bli påkjørt av et slikt akebrett? Skolen har ansvar for _alle_ barnas sikkerhet mens de er der. Når man har ansvar for det mest dyrebare i andres liv er man gjerne litt ekstra forsiktig og tar en del ekstra forhåndsregler. Ja, uhell kan skje, men dersom man kun har rompebrett istedenfor 40-100 plastakebrett, sier det seg selv at man senker risikoen med en del prosent. Hodeskader er ikke noe å kimse av! Det er altså helt greit at du ikke er enig i noe av dette, og mener lærerne er hysteriske, så lenge du respekterer reglene. Vi som jobber på skole bryr oss egentlig ikke nevneverdig om hva andre måtte mene om hvilke sikkehetstiltak vi velger å bruke. Vi vet hvor farlig det kan være og ønsker ikke å risikere til at andres elskede barn, som er i vår omsorg, skader seg. Hilsen skoleansatt.Anonymous poster hash: a436c...c22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå