AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Har ei snuppe som har mye vondt om dagen grunnet tannfrembrudd. Dagtid går greit, men timer etter leggetid og nettene har hun tydelig mye vondt. Vi gav henne en paracet ved leggetid i går, så finn hun en ny ca 6-7 timer senere da ingen ting roet hylinen. Har ikke fått paracet på dagen, men gav uttrykk for mye ubehag i ettermiddag og fikk en paracet ved legging. Er det farlig å gi henne en til i natt (om hun skulle trenge det, og kun da) eller bør vi la være og være tett ved henne i stedet og la henne hyle om hun skulle få vondt igjen i natt. Hun er 15mnd og har på de siste 8mnd fått 2tenner oppe og 4nede. Nå er jeklser nede på vei opp.....har ikke trengt smertestillende på de andre tennene...Anonymous poster hash: f830b...a4e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Jeg synes ikke det er noen god løsning. Samtidig håper jeg du er klar over at paracet til barn skal doseres etter kg. kroppsvekt, og ikke etter voksne doser? Man bør være forsiktig med paracet til så små barn.Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Nei, vi gir ikke smertestillende til små barn som får tenner. Det synes jeg ikke hørtes bra ut. Anonymous poster hash: 8d15c...798
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Hvordan har små barn overlevd tann-perioden i alle år før vi fikk paracet på markedet, egentlig? Anonymous poster hash: 7571e...710
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Nei, vi gir ikke smertestillende til små barn som får tenner. Det synes jeg ikke hørtes bra ut. Anonymous poster hash: 8d15c...798 Ehh, det er da helt vanlig å få råd om å gi paracet til små barn som har ubehag ved tannfrembrudd. Det ene barnet mitt var veldig plaget med alle tennene. Vi erket det på henne i flere uker før en ny tann brøt fram. Vi hadde ekstremt mye nattevåk. Vi hadde rett og slett ikke noe annet valg enn å gi smertestillende(først paracet og etterhvert også Ibux) for å komme oss velberget gjennom det. Vi drøyde i det lengste og ga ikke hver natt, men innimellom måtte vi for å få hentet oss litt inn igjen. Konfererte med både leger og helsesøstre og alle sa at vi vår situasjon var der ikke noe annet valg. Anonymous poster hash: d02fd...762
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Jeg synes ikke det er noen god løsning. Samtidig håper jeg du er klar over at paracet til barn skal doseres etter kg. kroppsvekt, og ikke etter voksne doser? Man bør være forsiktig med paracet til så små barn.Anonymous poster hash: 63b99...d53 Regner med at Ts gir stikkpiller beregnet på små barn. Anonymous poster hash: d02fd...762
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Barn kan få paracet, men når de er så små skal man være forsiktig. Det bør helst gis som en enkeltdose på 15mg/kg kroppsvekt, og maksimal døgndose skal ikke overskride 60-75 mg. Jeg ville ikke ha gitt dette hvis det ikke var tvingende nødvendig.Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Regner med at Ts gir stikkpiller beregnet på små barn. Anonymous poster hash: d02fd...762 Når det gjelder medikamenter skal man ikke regne med noe, man må vite.Barn kan få paracet, men når de er så små skal man være forsiktig. Det bør helst gis som en enkeltdose på 15mg/kg kroppsvekt, og maksimal døgndose skal ikke overskride 60-75 mg. Jeg ville ikke ha gitt dette hvis det ikke var tvingende nødvendig.Anonymous poster hash: 63b99...d53 Presiserer at maks døgndose også er pr. kg. kroppsvekt. Altså 60-75 mg/kg.Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Vi gir Paracet når barnet har vondt, uansett hvorfor. Smertestillende er jo ment for nettopp det, å fjerne/dempe smerte. Tar det jo selv også når vi har vondt. Det står på pakken hvor mye de kan få. Vi har gitt vår gutt på ca 10kg stikkpille på 125mg, maks 3 fordelt utover ett døgn. Gjerne en på kvelden og en senere på natta om det er behov. Og Dentinox i tillegg. Anonymous poster hash: 93aac...eed 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Når det gjelder medikamenter skal man ikke regne med noe, man må vite. Presiserer at maks døgndose også er pr. kg. kroppsvekt. Altså 60-75 mg/kg.Anonymous poster hash: 63b99...d53 Det var nå voldsomt så bastante man skulle være da. Regner dog med at du aldri har vært i situasjonen(søvnunderskudd og barn som skriker i timevis natt etter natt) og ikke helt skjønner hva det dreier seg om. Anonymous poster hash: d02fd...762
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Det var nå voldsomt så bastante man skulle være da.Regner dog med at du aldri har vært i situasjonen(søvnunderskudd og barn som skriker i timevis natt etter natt) og ikke helt skjønner hva det dreier seg om. Anonymous poster hash: d02fd...762 Da får man vel bare beklage at man prøver å hjelpe folk til å håndtere dette forsvarlig. Jeg skjønner ikke hvorfor du ble fornærmet av dette? Mitt barns helse er viktigere enn egen nattesøvn.Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Da får man vel bare beklage at man prøver å hjelpe folk til å håndtere dette forsvarlig. Jeg skjønner ikke hvorfor du ble fornærmet av dette? Mitt barns helse er viktigere enn egen nattesøvn.Anonymous poster hash: 63b99...d53 Som jeg trodde, du har aldri lidd av søvnmangel. (og nei, jeg er ikke fornærmet) Har man prekær søvnmangel, så kan det faktisk gå utover barnas helse til slutt(det har jeg selv erfart) Anonymous poster hash: d02fd...762
Sunshine Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Ehh, det er da helt vanlig å få råd om å gi paracet til små barn som har ubehag ved tannfrembrudd. Det ene barnet mitt var veldig plaget med alle tennene. Vi erket det på henne i flere uker før en ny tann brøt fram. Vi hadde ekstremt mye nattevåk. Vi hadde rett og slett ikke noe annet valg enn å gi smertestillende(først paracet og etterhvert også Ibux) for å komme oss velberget gjennom det. Vi drøyde i det lengste og ga ikke hver natt, men innimellom måtte vi for å få hentet oss litt inn igjen. Konfererte med både leger og helsesøstre og alle sa at vi vår situasjon var der ikke noe annet valg.Anonymous poster hash: d02fd...762 Samme her. Tannfrembrudd kan være fryktelig smertefullt og da anbefaler leger at man gir smertestillende i stedet for at barnet skal pines. Her var det hyling konstant i 2-3 timer hver natt i to uker før de første tennene kom. Senere var det "bare" hyling en uke, og vi gav paracet 2-3 netter. I løpet av de ukene. 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Som jeg trodde, du har aldri lidd av søvnmangel. (og nei, jeg er ikke fornærmet)Har man prekær søvnmangel, så kan det faktisk gå utover barnas helse til slutt(det har jeg selv erfart) Anonymous poster hash: d02fd...762 Jeg lider av kronisk søvnunderskudd og har tidligere hatt alvorlig søvnapné. Jeg sover sjelden mer enn 4-5 timer, og sjelden mer enn tre timer sammenhengende. Hvorfor er du så sint?Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Ser ikke noe galt i å gi barna paracet når de har vondt! Så lenge man gir en dose som er beregnet for barnets vekt og ikke overskrider døgndosen. Datteren min har vært skikkelig plaga ved tannfrembrudd, helt fra hun fikk første tanna 3 måneder gammel. Har alltid prøvd dentinox først, men når det ikke lindrer så har jeg gitt paracet. Tannsmerter er megavondt. Anonymous poster hash: 2b0ab...231 1
Gjest Magdalene Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 (endret) Mitt barns helse er viktigere enn egen nattesøvn.Anonymous poster hash: 63b99...d53 Så siden barnet ditt har vondt, skal det ikke få smertestillende siden det ikke er viktig om du får sove? Ser ikke helt logikken. SELVSAGT gir man smertestillende til de som har vondt! Her har flytende ibux best effekt for minsten ved tannfrembrudd. Endret 24. januar 2014 av Magdalene 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke paracet, ikke hør på de hysteriske kvinnfolka, ikke godt å ha det vondt. Anonymous poster hash: 4b610...360
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Så siden barnet ditt har vondt, skal det ikke få smertestillende siden det ikke er viktig om du får sove? Ser ikke helt logikken. SELVSAGT gir man smertestillende til de som har vondt! Her har flytende ibux best effekt for minsten ved tannfrembrudd. Det var ikke det jeg skrev. Barn kan godt få smertelindring men man skal være forsiktig med det. Jeg har sett veldig mange levere, både makro- og mikroskopisk, som er ødelagt av paracet, også hos barn. Jeg vet godt hva det gjør hvis man er uforsiktig, og derfor maner jeg til forsiktighet. Barn er langt mer sårbare for medikamentpåvirkning enn voksne. Det er ikke alltid selvsagt at medikamenter er løsningen. Jeg tar forøvrig svært sjelden smertelindrende medikamenter selv. Jeg tåler lite søvn. Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte mine egne søvnforstyrrelser, var at noen mente jeg ikke har opplevd desperat søvnmangel. Det har forøvrig ikke noe med saken å gjøre.Anonymous poster hash: 63b99...d53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Her har både lege og helsesøster anbefalt Paracet ved smerte pga. tannfrembrudd. Ingen som husker hvor vondt det er å få f.eks visdomstenner?Anonymous poster hash: 8c184...3ae
Vera Vinge Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har spurt flere leger om dette, og alle har sagt at det er helt fint å gi paracet ved sterke smerter ved tenner. Vår gutt har vært veldig plaget av tenner nede, og vet ikke hva vi skulle gjort om vi ikke hadde gitt paracet. Tenker ikke bare på meg selv da, men det er ikke godt å se barnet ha det så vondt. Men man følger jo selvsagt dosering og bruker riktig styrke mtp. vekt. Jeg har en gang vært i situasjonen at jeg ikke hadde paracet og var alene på tur med barnet mitt da han fikk jeksler nede. Det var en hel natt med konstant hyling, kun avbrutt av sporadisk soving i maks en halv time om gangen. Gutten var jo helt utslitt og hylingen var grusom å høre på. Jeg er ikke noe glad i å gi smertestillende, og vi har prøvd andre råd som Dentinox og heving av hodeenden. Men det er bare paracet som har hjulpet når det er snakk om sterke smerter. Virker som det da sitter i kjeven eller ørene, så det hjelper naturlig nok ikke å smøre noe på gommene f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå