Gå til innhold

Teoriprøven


HMA

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen tråder om dette fra før av, men jeg har ikke helt tiden til å bla igjennom og finne de.

Jeg skal ta teoriprøven nå i Februar, og begynner med kjøretimer i April. Jeg har et mobilabonnement som gjør at jeg ikke kan bruke SMS for å betale på sider slik som Teoritentamen.no og lignende. Jeg har også et bankkort som er ment for 13-åringer, så kan ikke betale med dette heller, så jeg må fint øve med boken..

Boken er jo uhorvelig lang, og dekker en god del, men jeg lurte på hva som er ekstra viktig og øve på. Skilt og førers/eiers ansvar, forsikringer osv er jo en selvfølge, men hva annet kan plutselig komme opp når jeg skal ta teorien, og hva som er ekstra viktig og øve på? Er redd det skal komme opp masse spørsmål som jeg bare kunne svart på hvis jeg var en mekaniker liksom.. Har ATL sin "Veien til førerkortet" fra 2013 om det skulle ha noen betydning.

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være lurt å øve litt på tekniske egenskaper ved kjøretøyet og ulike krav til kjøretøyet. Som f.eks bremselengder, fjernlys, nærlys, maks tillate grense på dødgang på rattet, oljenivå osv. Hva slags ansvar du som bilfører har, vikeplikt osv er også sentrale momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville øvd på trafikksituasjoner. Jeg fikk masse spørsmål om hvor det var lov å kjøre, parkere, hva som er riktig å gjøre i ulike situasjoner.

Og kan du betale tilgang til teoriprove.no med mor eller fars mobil er det gull!

Skilt er også lurt å øve på!

Ellers anbefaler jeg deg å komme deg gjennom boka. Personlig synes jeg den er krøkkete og upresist skrevet (tok lappen i en alder av 23, vant til å lese faglitteratur), men det er pensum og ikke noe annet. Den er ikke så fryktelig lang, akkurat. Mye bilder og sånt. Dessuten syntes jeg det var festlig at det er fryktelig mange bilder fra Trondheim sentrum anno 90-tallet der, trønder som jeg er.

Dette klarer du, stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke 13-åringer kunne ta teoriprøven?



Anonymous poster hash: a6ae7...e92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke 13-åringer kunne ta teoriprøven?

Anonymous poster hash: a6ae7...e92

Hvis du går inn på profilen min ser du kanskje at jeg er 17 år. Fikk bankkort i en alder av 13, å får ikke nytt før jeg er 18 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere andre! Har funnet noen gratisprøver på nettet som er slike demoversjoner, men tenker det kan være lurt å lese gjennom boken ihvertfall noen ganger. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg er kanskje litt kjip som sier det, men man skal kunne det som står i boka. Er mange som skilter om at de ikke har lest boka engang, men greid teorien likevel. Greit nok det, men hva med det som kommer etterpå? Man skal kunne alt (og nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal kunne sitere hver eneste setning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er kanskje litt kjip som sier det, men man skal kunne det som står i boka. Er mange som skilter om at de ikke har lest boka engang, men greid teorien likevel. Greit nok det, men hva med det som kommer etterpå? Man skal kunne alt (og nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal kunne sitere hver eneste setning).

Mange av vennene mine som har tatt teorien sier også at de ikke åpnet boken engang, og bare tok disse prøvene på nettet. Jeg er enig i det du sier, og kommer nok til å holde meg til boken for det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis de ikke har åpnet boken en gang, vet de ikke halvparten av det de skal vite. Prøva på vegvesenet er ikke vanskelig, og prøvene på nettet dekker kun en liten del av det.

Man skal ikke bare klare seg gjennom prøva, man skal klare seg i trafikken i kanskje flere titalls år etterpå. Jeg møter på bilister DAGLIG som ikke skulle vært på veien, av den enkle grunn at de ikke kan trafikkreglene. Folk vet ikke hvordan de skal plassere seg i en rundkjøring engang. Så de holder på å kjøre på meg, og det er da JEG som må vike for å ikke havne i en ulykke. Og de kjører videre som om ingenting har hendt.

Ser ut til at det er mange som ikke skjønner alvoret av å ferdes i trafikken. Man skal kunne det som står i boka av en grunn.

Ta tester på nettet også, det er en god måte å pugge på, men les boka. Ikke bare skum gjennom eller la den ligge.

Ellers bra du tar det seriøst. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvorfor må du vente til februar med å ta prøven? Ta det fort som mulig og bli ferdig med den. Da får du begynt på det praktiske relativt kjapt også.

For det andre, teoritentamen.no koster 50 kr for en dag, du kan trygt be familie eller venner legge ut for deg. De spørsmålene er gull verdt og stor sannsynlighet at de dukker opp på selve prøven også.

Anbefaler at du bare pløyer gjennom boken og går løs på oppgaver. De er mye bedre hjelp enn å bare lese boka. Boka har du for alltid uansett, du kan gjerne lære den utenatt etter bestått prøve også.

Ønsker deg lykke til med førerkortet.



Anonymous poster hash: bd49f...c0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...