Gå til innhold

Frigi og fornye IP-adresse?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hva skjer når jeg frigir og fornyer IP-adressen? Har installert ADSL, og i brukermanualen står det at jeg skal gjøre dette...

Men...hva skjer da...vil det påvirke noe?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil ikke påvirke noe. I det øyeblikket du frigir ip'en vil du ikke ha internet, men straks du fornyer den får du ny ip-adresse og tilgang til internet igjen. (Det er snakk om sekunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takk!

Men...flere spørsmål: Hvorfor skal jeg da gjøre det? Og hva er egentlig en IP-adresse?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ipadresse er et nummer som identifiserer deg unikt på inernett. Alle må ha en slik for å komme seg ut på nettet. Til en annen gang, så er www.whatis.com et bra sted å søke etter definisjoner.

Hvis du blir kasta ut av en chat er det kjekt med ny IP :D. Dersom du av en eller annen grunn kommer i "IP-konflikt" med et annet nettverk du er på, slik at IP-adressen "henger igjen" fra det andre nettverket, kan være et ekempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men...flere spørsmål: Hvorfor skal jeg da gjøre det? Og hva er egentlig en IP-adresse?

Hvor står det at du skal - litt mer presist enn i brukermanualen altså. Jeg gjør det fra tid til annen, men det er fordi jeg har problemer. Aldri ellers!

En ip-adresse er din identifikasjon ut på Internett. Som et slags personnummer (foruten at ip-adresse ikke kan knyttes til person) - det er bare et nummer din pc får for å kunne kommunisere med andre.

Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å gjøre følgende:

Åpne commandprompt. Det gjør du ved å trykke på Windowstast + R, eller trykke på Start- >Run.

Skriv cmd og trykk på OK

Skriv følgende: ipconfig /release

Når denne meldingen har gått gjennom, (det kommer bekreftelse-tekst.) skriv følgende: ipconfig /renew

Da kan det ta litt tid, men nå skal du få en ny IP-adresse. Du får opp en melding om det gikk bra eller ikke når den har jobbet seg ferdig.

For å sjekke hva IP-settingene dine er nå, skriver du ipconfig /all .

Hvis det ikke går, er det mulig det er noe du må gjøre med kabelmodemet. Der er jeg desverre blank.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takker og bukker for svar!

Så det vil ikke få noen konsekvenser for meg å endre IP-adressen, f.eks i forhold til brukerkontoer og forum som feks Kg? *Kverula må ha det inn med teskje...*

Det står hvordan det skal gjøres i brukermanualen som fulgte ADSL-pakka, under kapitlet for klargjøring av pc'n til ADSL. Siden jeg ha hatt problemer med pc'n etter installasjonen, så tenkte jeg kanskje at det hadde noe med dette å gjøre...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Takker og bukker for svar!

Så det vil ikke få noen konsekvenser for meg å endre IP-adressen, f.eks i forhold til brukerkontoer og forum som feks Kg? *Kverula må ha det inn med teskje...*

Det står hvordan det skal gjøres i brukermanualen som fulgte ADSL-pakka, under kapitlet for klargjøring av pc'n til ADSL. Siden jeg ha hatt problemer med pc'n etter installasjonen, så tenkte jeg kanskje at det hadde noe med dette å gjøre...

K

Neida.. det vil det ikke ha..

Det hender man på fornye ip adresse etter at isp'en har hatt problemer eller andre ting har skjedd.. totalt ufarlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...