AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Jeg var hos legen her om dagen for å få prøvd annen type sovemedisin enn den jeg har nå. Dette tok typ ti minutter, også fikk jeg resept på noe annet. Så tok jeg opp noe som jeg har slitt med i ti år å snakke om - angst og depresjon, og henvisning til psykolog. Det eneste jeg sa var "Jeg vil gjerne ha henvisning til psykolog på grunn av angst og depresjon, og det er veldig stort for meg å faktisk innrømme dette." Svaret jeg fikk var "Beklager, det har jeg ikke tid til, du får bestille ny time" også måtte jeg gå. Jeg ble utrolig skuffet, for som sagt har det tatt meg ekstremt lang tid til å mote meg opp å faktisk si det med stemmen min, i stedet for å skrive det på en datamaskin. Og, ja, jeg er kjempestolt over meg selv for at jeg faktisk klarte det og det kjentes ut som om en million kilo ble tatt vekk fra skuldrene mine, men er det virkelig sånn at en legetime kun varer i 10-15 minutter? Anonymous poster hash: 5d227...82a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Det hørtes ut som en lite forståelsesfull fastlege. Om vedkommende hadde dårlig tid, kunne h*n bare sagt noe sånt som at "dette høres så viktig ut at jeg synes vi skal sette opp en ny time, sånn at vi får gått grundig i gjennom dette". Det er noe med måten legen formulerer seg på. Har inntrykk av at en gjennomsnittelig legetime er ca 20 minutter. Men man kan be om å få en dobbelttime når man bestiller. Du kan bytte fastlege på helfo sine nettsider. Det hadde jeg gjort om jeg ble avspist på den måten.Anonymous poster hash: c420b...210 3
Scoop Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 http://www.fastlegen.no/hvordan-fastlegen-jobber/legetimen/verd-aa-vite/hva-er-en-legetime 10-20 minutter står det her. Kjenner meg igjen, føles som om legen vil ha en ut igjen så fort som mulig. Dette til tross for at man kanskje har brukt årevis på å komme dit at en ber om hjelp. Halve tida man er der går jo også med til at legen sitter og taster på datamaskinen..
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Hun er en veldig grei lege, og jeg har ikke lyst til å bytte igjen da jeg nettopp har byttet, og hun jeg kom til er egentlig bare en vikar for den jeg egentlig ville til. Ja, skjønner jo at det ikke er rart jeg har vært nervøs og redd for å snakke om det ansikt til ansikt, men hvis fastleger ikke vil høre, hva skal man gjøre da? TS Anonymous poster hash: 5d227...82a
Snooks Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Jeg kjenner meg ikke igjen, min lege bruker (dessverre...) god tid og er veldig forståelsesfull. Dette resulterer jo noen ganger i litt ekstra ventetid, men jeg føler at jeg får såpass god behandlig at det er helt greit for meg. Dersom du kom til en vikar så be om å få en time hos hun som er fastlegen din så fort hun kommer tilbake
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 En vanlig legetime er cirka 15 minutter, ja, og da er det gjerne inkludert journalskriving og eventuelt annet papirarbeid mellom timene. Du bør derfor si fra at du trenger ekstra tid og bestille en dobbeltime om du har flere saker å ta opp. Når det er sagt så burde legen utvist skjønn ettersom det var en vanskelig sak du trengte å snakke om. Anonymous poster hash: 6c53c...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Min lege tar seg alltid god tid, til tross for at han har fullt skjema. Ofte lang ventetid(som jeg regner med er fordi han tar seg tid til hver enkelt pasient), men likevel... En legetime er vanligvis ganske kort, ja, men man bør hvert fall kunne regne med ca. 15 min. 10 min syntes jeg hørtes lite ut. Anonymous poster hash: 7715f...748
mandel92 Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 Synes ikke det hørtes ut som en forståelsesfull fastlege. De gangene jeg har vært til legen har det tatt alt fra 10-50 min, har aldri hatt følelsen av at han har det spesielt travelt, alltid tatt seg god til å lytte, det synes jeg er bra, selv om det hender at jeg må sitte 45 minutter å vente på venterommet
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 De fleste setter opp en pasient hver 15 minutt, og i mellom der skal de skrive journal, se på prøvesvar, lese seg opp på neste pasient og evt ta en telefon.... Så nei fastleger har ikke spessielt god tid til pasientene sine! men noen tar seg tid i slike situasjoner, og da blir forsinkelsene ofte store utover dagen. Anonymous poster hash: 307fb...fec 3
Gjest Ciegus Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Det var sånn sett riktig av henne å be deg bestille ny time, så ikke vær redd for det. Be eventuelt om ekstra tid når du bestiller. Men jeg syns legen din kunne snakket om dette hvertfall de siste 5 minuttene av timen, for å la deg bli hørt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Hun er en veldig grei lege, og jeg har ikke lyst til å bytte igjen da jeg nettopp har byttet, og hun jeg kom til er egentlig bare en vikar for den jeg egentlig ville til. Ja, skjønner jo at det ikke er rart jeg har vært nervøs og redd for å snakke om det ansikt til ansikt, men hvis fastleger ikke vil høre, hva skal man gjøre da? TS Anonymous poster hash: 5d227...82a De har garantert en postkasse på venterommet sitt merket ris og ros. Skriv om det der. Anonymous poster hash: fab11...039
fresia Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 det er jo en ganske alvorlig ting du tok opp så jeg synes det er respektløst av legen å avfeie det med "dette har jeg ikke tid til"… jeg var hos legen for noe jeg virkelig sleit med psykisk og da snakket jeg med henne i hvertfall 40 minutter. ja, den som kom etter meg måtte vente en stund, men jeg synes ikke det bør være noe problem. jeg regner alltid med å måtte vente en stund før jeg skal inn selv. bedre å bruke god tid på pasientene enn å haste gjennom for å holde seg til tidskjema. sjekk om legen din er tilbake (siden det var en vikar) og bestill ny time. vet ikke hvordan system dere har der du bor, men hos oss sender man en sms hvor man forklarer "problemet". om du skriver angst og deperesjon vil jeg tro de setter av god tid til deg!!
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 De bruker ganske lang tid på den henvisningen, er bare derfor. Bestill ny time selv om det er vanskelig.
Gjest Blomst83 Skrevet 25. januar 2014 #14 Skrevet 25. januar 2014 (endret) Tror dette er individuelt.Min lege tar seg goood ting.Nå skal ikke jeg si hvor lenge jeg sitter der inne,men det må sies at mitt sykdosmbildet er ganske komplekst. Men igjen må det sies at jeg har inntrykk av at hun tar seg tiden det trengs for hver enkelt pasient. edit:Men nå setter legen opp en klokketime til meg,så det er ikke til hinder for andre. Men vi vet jo aldri hva som skjer inne på et legekontor under disse korte konsultasjoenene.Kanskje pasienten i utgangspunketet ikke tenkte at det var så alvorlig,men at legen har en annen oppfattning. Og da kan det jo fort bli noe forskinkelser. Endret 26. januar 2014 av Blomst83
Strikkemamma Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 En legetime varer normalt i 20 minutter. Men det tar da virkelig ikke så lang tid å henvise en person. For en umotivert lege! Skift!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #16 Skrevet 25. januar 2014 det er jo en ganske alvorlig ting du tok opp så jeg synes det er respektløst av legen å avfeie det med "dette har jeg ikke tid til"… jeg var hos legen for noe jeg virkelig sleit med psykisk og da snakket jeg med henne i hvertfall 40 minutter. ja, den som kom etter meg måtte vente en stund, men jeg synes ikke det bør være noe problem. jeg regner alltid med å måtte vente en stund før jeg skal inn selv. bedre å bruke god tid på pasientene enn å haste gjennom for å holde seg til tidskjema. sjekk om legen din er tilbake (siden det var en vikar) og bestill ny time. vet ikke hvordan system dere har der du bor, men hos oss sender man en sms hvor man forklarer "problemet". om du skriver angst og deperesjon vil jeg tro de setter av god tid til deg!! Det er kanskje ikke ett problem for deg, men det kan fort være et problem for de som sitter på venterommet i påvente av sin legetime. Jeg går til lege hver 2./3. uke for oppfølging ifm nyoppdaget kronisk sykdom, noe arbeidsgiver i utgangspunktet ikke syns er så festlig, men det går greit fordi det er relativt raskt gjort og jeg dermed ikke trenger sykemelding. Hvis hver av mine legetimer blir en lite time forsinket så utgjør det mye av arbeidsgivers hverdag, og jeg risikerer å ikke få fri for å gå til legen, hvilket igjen vil skape økonomisk kluss for meg. Hvis du vet at du trenger å snakk en stund så får du heller gi beskjed når du bestiller timen, så kan de sette av mer tid til deg. En normal legetime er 15 min, dersom du bruker tre ganger så lang tid forskyver du hele dagen, og dersom en til gjør som deg så kan folk risikerer veldig lang ventetid. Det er respektløst ovenfor de andre pasientene, men også ovenfor legen som ikke kan kreve egenandeler av de som venter over en time, og dermed taper penger på at du ikke kan be om nok tid når du bestiller time. Anonymous poster hash: bb21d...092 3
Pusemamma Skrevet 25. januar 2014 #17 Skrevet 25. januar 2014 En legetime er normalt på 15 min. Jeg har vært lenger og da har de purret fra resepsjonen at det er kø. Har t.o.m sittet og ventet over 1 time pga noen pasienter har vært lenge, men da har det vært spesielle saker. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #18 Skrevet 25. januar 2014 En gang var jeg inne hos legen (ikke min fastlege som var på kurs) i over en time. Hadde fått en akuttime. De på venteværelse så at jeg var syk da jeg kom, og fler ønsket meg god bedring da jeg gikk. Valgte å kjøre opp på sykehuset og ikke ta ambulanse. Innlagt og mr og masse prøver. Virus på balangsenærven som legen kurerte. Hadde fått et akutt migreneanfall, som jeg ikke hadde hatt siden jeg gikk første året på videregående og nå var jeg 35. Spydde som en gris på vei fra akutten til avdelingen. Anonymous poster hash: cbb06...b5e
Millimani Skrevet 25. januar 2014 #19 Skrevet 25. januar 2014 Det kommer helt an på hva timen gjelder. TS var der for noe annet, og sa ikke fra på forhånd at h*n ønsket å snakke om det andre. Det er da ikke respektløst av legen å beklage at det ikke er mer tid igjen. En samtaletime tar 45 minutter, en vanlig konsultasjon tar opptil 20 minutter. Det kan også være at du f.eks. bare skal ta blodprøve, men er nødt til å snakke med legen først (legens anmodning), - og sidde timene tar 5-10 minutter. Erfaring! Hvis legen skal strekke ut tiden for hver eneste pasient som ønsker "mer" så blir jo de stakkars neste pasientene å vente mye lengre enn de skal, og det er ikke bra å måtte vente f.eks. en klokketime mer enn nødvendig! Leger har et tidsskjema å følge, eneste "mulighet" til å bryte tidsskjema, er hvis de må ta en for øyeblikkelig hjelp
Bad Advice Skrevet 25. januar 2014 #20 Skrevet 25. januar 2014 Cluet er å bestille legetime etter behov! Ringer du og bestiller en time for å fikse noe småting, får du maks 10-15 minutter. Ringer du og sier du har noe du må snakke med ham om, og at det kommer til å ta litt tid. Setter de av 30-45 eller 60 minutter. Men du må kanskje vente 2-3 uker før du får time.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå