Gå til innhold

Urolig hjerte, og angst for hjertefeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei la inn denne på et annet forum også men fikk ingen svar der så prøver her..

For rundt et år siden hadde jeg et slags panikkanfall. Jeg hadde spist dårlig og drukket endel kaffe, og plutselig mens jeg sitter forran tven kjenner jeg pulsen stige i været. Jeg stresser meg mer og mer opp noe som bare gjør det værre og tilslutt får jeg helt panikk, har puls helt i 100, småsvimmel og ender med å kaste opp før det går over.

Jeg dro til legen etter dette og tok EKG, men det viste ikke noe galt. Blodtrykk og puls var også ok. Den påløpende uken hadde jeg veldig mye hjertebank, så endte med å ta et legebesøk til og enda en EKG og det var fortsatt ikke noe galt, tok også blodprøve for å sjekke om jeg hadde noen slags infeksjon.

Dette er som sagt et år siden, og enda går det knapt en dag uten at jeg sjekker hjerterytmen og føler at ting ikke er som det skal osv.. Spessielt dagene etter alkohol sliter jeg med at hjerte er urolig osv. Iløpet av dette året har jeg hatt et anfall til der jeg trodde jeg skulle stryke med. Satt i klasserommet på skolen og merket hjerte begynte å dunke veldig hardt, jeg prøver å roe meg ned men klarer ikke dette og det blir bare værre. Endte opp med å gå en tur ut av klasserommet og jeg var milimetere unna å be om ambulansehjelp. Heldigvis gikk det over etter 5 minutter ca.

Jeg har vært på tanken på at det kan være psykisk, fordi jeg kan unngå anfall hvis jeg klarer å roe meg ned samtidig som at sjansen er større hvis jeg leser om symptomer på nettet osv. men nå i det siste har jeg begynt å føle meg litt tungpustet også. Er ikke sånn at jeg puster høylytt eller sliter med å få nok luft, jeg bare føler det er litt tungt å puste. Jeg blir selvfølgelig veldig engstelig og sliter med søvnen...

Kan også legge til at jeg har vært usedvanlig lite aktiv, dårlig søvnvaner og ikke akkurat verdens beste kosthold de to siste årene, det er jo en ond sirkel da jeg går rundt og engster meg sliter jeg med å sovne osv. Men har begynt å trene igjen nå og håper kanskje det hjelper litt. Før dette året hadde jeg aldri noe problemer i det hele tatt, og engstet meg aldri.

Burde jeg ta en ny tur til lege eller?

Er ikke sånn at jeg konstant engster meg, men det ligger ofte i bakhode hele tiden. Det som står her http://www.lommelegen.no/legesvar/sterke-hjerteslag-redd-hjertesykdom stemmer ganske bra med meg noe som ihvertfall er litt beroligene.

Har røyket i ca 5 år tidligere, men sluttet, snuser fortsatt...



Anonymous poster hash: 2554d...2e3



Anonymous poster hash: 9eeae...fb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei kjære deg !

Dette her hadde jeg for noen år siden. Og jeg ble også skjekket grundig og de fant ingen feil med meg.

Og vet du hvorfor ? Det var angst !! Begynte bare helt ut av det blå, og varte konstant i flere mnd. Og jeg tok pulsen hele tida og styra på noe som resulterte i enda mer hjertebank og det ble en vond sirkel. Jeg ble kvitt det da jeg bestemte meg for å ignorere det fullstendig og sluttet å lese på nett og sluttet med å skjekke puls. Dette er noen år siden og jeg har aldri fått det tilbake, eller dvs jeg har kjent at det begynner,men jeg overser det og det går vekk igjen. Det med kaffe reagerer jeg også på , så jeg har sluttet å drikke det.

Mitt råd til deg er å prøve ( jeg vet det er vanskelig ) men prøv å ignorere det, slutt å les på nettet å slutt å kjenn etter . Ikke la angsten overta , du er sterkere enn den !!



Anonymous poster hash: b80b2...f18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jg tror også det kan være psykisk, slik jeg forstår det er du veldig redd for å være syk eller dø. Og når du kjenner etter noe på kroppen, finner du ofte noe. Som kan være harmløst. Jg har opplevd uregelmessig hjerterytme utrolig mange ganger, vært på fire eller fem EKG-er, ingen fant noe feil.

Alle hjerter er litt rare i rytmen noen ganger, og noen merker det bedre enn andre, men når det er sagt så skal du følge med på kroppen din, det er jo bra, om du merker at hjerterytmen tuller, ring legen og dra inn på sjekk om du føler for det. Bare ikke bli så bekymret og redd at du blir syk av det og kjenner etter ting som egentlig ikke er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er psykisk. Har hatt noe som likner selv, i perioder der jeg har vært veldig stresset. Merker det går mye lengre mellom anfallene når jeg ikke er stresset, og nå de siste måneden har jeg dessuten vært mye flinkere med kosthold og trim, så da har jeg ikke merket noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Ofte skyldes dette stress. Dog, ekstra slag er sjeldent farlig men ubehagelig. Husk å drikk rikelig vann hver dag. Dersom du drikker for lite vil pulsen din være høyere enn vanlig.

Edit: Ofte hopper hjertet mitt også i hytt og pine. Pulsen stiger, og jeg er sikker på at ett hjerteinfark vil inntreffe. Jeg skal utredes for dette nå. Det er 90% sikkert at det ikke er noe farlig, men greit å få det sjekket uansett. :)

Endret av Lady.In.Heels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg tror også det kan være psykisk, slik jeg forstår det er du veldig redd for å være syk eller dø. Og når du kjenner etter noe på kroppen, finner du ofte noe. Som kan være harmløst. Jg har opplevd uregelmessig hjerterytme utrolig mange ganger, vært på fire eller fem EKG-er, ingen fant noe feil.

Alle hjerter er litt rare i rytmen noen ganger, og noen merker det bedre enn andre, men når det er sagt så skal du følge med på kroppen din, det er jo bra, om du merker at hjerterytmen tuller, ring legen og dra inn på sjekk om du føler for det. Bare ikke bli så bekymret og redd at du blir syk av det og kjenner etter ting som egentlig ikke er der?

Det er det jeg føler kanskje er litt av cluet, om rytmen er ujevn er litt vanskelig å si. Føler det ikke går helt i takt hele tiden men har ikke plutselig 120 i puls osv. Og at pulsen min er litt høy/kraftig har jo en sammenheng med at man engster seg det vet jeg jo.

Når jeg trente fikk jeg veldig kraftig/høy puls også, når jeg trente knebøy.. Mer en det jeg gjorde før når jeg trente et par år tilbake, men da var jeg jo i relativt god form..

Tror jeg skal gi trening et par uker og prøve å ikke uroe meg noe mer, hvis det ikke blir bedre kontakter jeg lege.

Om det så er angst, er det noe jeg vil bli kvitt for det plager meg, og det er vel ikke bare bare og bli kvitt angst, vil helst ikke gå på angstdempende medisiner heller akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som fylleangst. En venninne av meg som drikker fire ganger i året får angst i fem dager etter en lørdagskveld, men hun går på jobb selv om.

Når det dukker opp etter alkoholinntak er det fylleangst, og kaffe er en pådriver. Jeg kan ta en kopp kaffe selv om jeg er fyllesjuk, men da gjør jeg det kun for å holde meg litt mer våken og det er ikke en regel at jeg drikker kaffe dagen derpå, men et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte for litt over et år siden. Flere episoder over noen måneder. Viste seg at det "bare" var angstanfall. Det er ikke farlig, men er veldig ubehagelig. Man tror jo faktisk at man er døden nær under et anfall,



Anonymous poster hash: 90aff...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det på akkurat samme måte i noen mnd nå, med hjertet og hodet (redd for slag da jeg får trykk i hodet etter hjerteanfallene) aldri tenkt en tanke om det før det første avfallet startet for noen mnd siden og jeg trodde jeg skulle dø, etter det er jeg konstant redd, også ubevisst. Har også vært på legevakta hvor de ikke fant noe galt på ekg, men er jo begrenset hvor mange turer man kan ta, så nå tar jeg imot anfallene alene men er like redd som på det første anfallet, og er redd jeg bygger på hjerteinfarkt. Er også plaget med tungpust som kom etter dette. Uff skjønner og føler så med deg!

Anonymous poster hash: bd992...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikkangst? :-/ Vær forsiktig med kaffe og alkohol isåfall.

Sleit med skikkelig angst for en god stund siden. Det værste var å drikke store mengder kaffe, alkohol - dagen derpå og når jeg hadde vært våken for lenge. (jeg blir faktisk "gal" når jeg er våken altfor lenge)

Endret av iev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Høres ut som angstanfall ja.

Da er det normalt at hjertet dunker så hardt at det er som om det skal hoppe ut av brystet ditt og man kan også bli så tungpustet at en nesten føler at en kveles.

Som oftest kommer det av stress. Trening kan hjelpe mot dette da trening er godt mot stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er angst så bør vel trening hjelpe, jeg får prøve et par måneder å se ann situasjonen da. Som sagt så er det ikke disse "anfallene" som er mitt største problem da det skjer så sjeldent uansett, det som plager meg mest er f.eks når jeg ligger å sover og blir redd for at det er noe galt som gir meg problemer med å sove. Blitt mange sene kvelder på grunn av det..

Når jeg legger meg for å sove kjenner jeg hjerte dunke og det er jo en konstant påminner, selv om jeg stort sett klarer å ignorere det.

Endret av Xollern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady.In.Heels

Om det er angst så bør vel trening hjelpe, jeg får prøve et par måneder å se ann situasjonen da. Som sagt så er det ikke disse "anfallene" som er mitt største problem da det skjer så sjeldent uansett, det som plager meg mest er f.eks når jeg ligger å sover og blir redd for at det er noe galt som gir meg problemer med å sove. Blitt mange sene kvelder på grunn av det..

Når jeg legger meg for å sove kjenner jeg hjerte dunke og det er jo en konstant påminner, selv om jeg stort sett klarer å ignorere det.

Gå til legen å få det sjekka. Er mange unge som plutselig har fått hjertestans og dødd. Man kan ha noe galt selv om man er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så psykologisk du er, Lady In Heels, som skriver dette sent på natta.. Det er ikke MANGE unge som plutselig faller om av hjertestans, da har de ofte en sykdom de har ignorert eller genetisk betinget og mest sannsynlig aldri hørt med legen. Hun skriver hun har tatt EKG, er ellers ung og frisk, så det du skriver er bare til skrekk for oss som sliter med angst om at hjertet skal stoppe!!

Anonymous poster hash: bd992...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Så psykologisk du er, Lady In Heels, som skriver dette sent på natta.. Det er ikke MANGE unge som plutselig faller om av hjertestans, da har de ofte en sykdom de har ignorert eller genetisk betinget og mest sannsynlig aldri hørt med legen. Hun skriver hun har tatt EKG, er ellers ung og frisk, så det du skriver er bare til skrekk for oss som sliter med angst om at hjertet skal stoppe!!

Anonymous poster hash: bd992...7d4

Nei, det er ikke mange som faller om og dør av ukjent hjertefeil og takk gud for det :) Jeg sier bare at man bør gå å få det sjekket. Jeg jobber selv på sykehuset, og har pratet med en kollega (overlege) om dette ang. mitt problem med uregelmessig puls og hjertebank. Han anbefalte meg å få det sjekka selv om det sannsynligvis ikke er noe farlig.

En EKG vil ikke alltid vise om du har noe galt med hjertet. Man må utredes dypere med ultralyd av hjertet, R-test, Holter, blodprøver osv.

Sier ikke dette her for å skremme, men for å opplyse. Det er også beroligende å få bekreftet at det ikke er noe galt med hjertet sitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette høres veldig, veldig ut som noe som er psykisk betinget.

Og - jo mer du blir obs på dette, jo mer tydelig blir symptomene.

Jeg slitter med urolig hjerte selv, og det er helt klart relatert til perioder med mer stress og bekymringer.



Anonymous poster hash: 62548...01d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...