Gå til innhold

Rødvin til laks


Vala

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen stor vinkjenner og trenger en rødvin som passer til fisk. (Vi skal ha urtekrydret helstekt villaks med hjemmelaget sandefjordsmør og div tilbehør.)

På vinmonopolets nettsider fikk jeg disse anbefalt til fisk, men kjenner ikke til noen av dem.

ARGENTINA

Lurton Bonarda

Santa Julia Bonarda

Medrano Syrah

BULGARIA

Sophia Cabernet Sauvignon

Chiaro Merlot

Sophia Cabernet Sauvignon

CHILE

Viña Mayo Merlot

Palmeras Estate Merlot

Santa Carolina Merlot Reservado

Morning Star Merlot

Glad for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg :)

Skal prøve og gi deg et svar. For det første er det vanlig å bruke hvitvin til laks (kan anbefale en hvit australsk chardonnay som heter "Lindemans bin 65", eller chilenske "Santa Carolina Chardonnay Reservado", eller kanskje en hvit alsace. Dorf & Irion er jo god!).

Men dersom du vil ha rødvin så skal jo ikke det være noen hindring :)

Jeg ville valgt en fransk Beaujolais (Vinmonopolet fører ca. 3 sorter i Fullsortimenet) eller en lett italiensk Valpolicella (eks. "Villa Borghetti", "Bardolino"). Dette er lette saftige viner med lite garvestoffer. Garvestoffer gir en snerpete følelse og jeg syns det bør unngås til en lakserett. Husk at du bør/kan servere Beaujolisen avkjølt!

Lykke til

Ella :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitvin er kanskje mest korrekt, men vi er alle mest glad i rødvin, så da blir det det! :D Drakk en rødvin til en fantastisk god grillet tunfisk på en restaurant en gang, men spurte selvfølgelig ikke etter navnet..

Takk for tipsene!! Lett saftig vin høres bra ut.

Har allerede kjøpt to flasker etter tips på polet, hva synes du om Domini Veneti, Valpolicella Classic Superiore? Skal servere den litt avkjølt ja!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørres bra ut de vinene! Begge er Valpolicella`er. Domini Veneti er veldig god. Lett og godt balansert Den andre er kanskje sort med stedsnavet "Masi" skrevet på flaska :roll: ?

Er det ikke spennende å drikke rødvin til "typisk" hvitvinsretter?

Hadde en fransk lett rød til blåskjell naturell en gang. Ypperlig. Men rødvin til reker og krabbe: det ville jeg hatt problemer med. Kanskje er det noen som har forsøkt det?

Kos deg masse med maten!!

Ella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husk for all del å kjøle ned vinen før bruk! Lette rødviner bør helst ikke serveres varmere enn 15 grader eller så, og til fisk er ihvertfall det viktig.

(Svigerfar legger dem til varming på badegulvet! *urk*)

Selv syns jeg rødvin til laks høres underlig ut, men kjempebra at dere velger noe DERE liker. :D

Polyanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :D

Det hele ble kjempesukksess så tusen takk for hjelpen! Har ikke prøvd rødvin til krabbe, men til reker der må jeg også ha hvitvin så det blir sikkert noe av det samme!

Klem fra Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Husk for all del å kjøle ned vinen før bruk! Lette rødviner bør helst ikke serveres varmere enn 15 grader eller så, og til fisk er ihvertfall det viktig.

(Svigerfar legger dem til varming på badegulvet! *urk*)

Haha, da er han jo bare typisk norsk. Rødvin skal jo serveres temperert, må vite, det har vi lært i Syden. Det gjøres nok i beste mening, men selv irriterer jeg meg over folk som tar rødvin rett ut fra vinhylla i stua og mener at den da er perfekt. Noen tunge tåler det kanskje, men lunken rødvin er ikke særlig schpaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...