Gå til innhold

Toriske linser - akse og sylinder


fasterpussycat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne å bruke linser, og har fått informasjon fra optiker om hvilken styrke osv. jeg trenger. På arket jeg fikk står det "CYL -2,00" og "CYL 2,50", og "AXE 113" og "AXE 75". Når jeg leter opp linser på ulike nettbutikker står det imidlertid bare andre verdier, og ikke nøyaktig de jeg trenger. Hvor viktig er det å ha eksakte verdier på linsene? Kan jeg bruke linser med sylinder på -2.25, og akse på 70 og 110?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snyball

Hei!

Jeg skal begynne å bruke linser, og har fått informasjon fra optiker om hvilken styrke osv. jeg trenger. På arket jeg fikk står det "CYL -2,00" og "CYL 2,50", og "AXE 113" og "AXE 75". Når jeg leter opp linser på ulike nettbutikker står det imidlertid bare andre verdier, og ikke nøyaktig de jeg trenger. Hvor viktig er det å ha eksakte verdier på linsene? Kan jeg bruke linser med sylinder på -2.25, og akse på 70 og 110?

Jeg er på ingen måte en ekspert på det her. I jula måtte jeg få "hastelinser" fordi jeg hadde glemt at jeg ikke hadde flere hjemme. Da fikk jeg et par de hadde i butikken. Jeg husker ikke om det var aksen eller sylinderen (vet ikke hva som er forskjell) som ikke stemte helt med mine tall, men jeg fikk hvertfall et par som ikke stemte helt. Optikeren sa at det går greit, men at jeg kan merke at jeg ikke så 100%. Det merket jeg også godt, men det var bedre enn ingen ting! Jeg ville hvertfall kjøpt linser med riktig akse, sylinder osv dersom du bestiller flere par :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinder er vel hvor skjeve de skjeve hornhinnene er, mens akse er hvilken retning de er skjeve. Så du vil jo ikke se helt bra dersom du velger feil. I tillegg kan det bli litt ubehagelig på øyet, siden disse verdiene angir hvilken form det er på linsene. Men det er nok ikke farlig, og så lenge verdiene er nogenlunde i nærheten av det du har så skulle du ikke merke så mye til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er linsestyrken og ikke brillestyrken du har fått? Akse finner kun i trinn på hele 10. Sylinder kan du godt velge nærmeste styrke under for.

Står det noe om basiskurve på arket ditt?

Anonymous poster hash: 35946...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp første pakke av optikeren også tar du vare på esken slik at du har den informasjonen du trenger og kan bestille på nett neste gang.

Hos optikeren kan du få prøve forskjellige merker og se om de er gode for deg, kjøper du en hel pakke på nett og de ikke passer eller gir deg noe reaksjon så får du ikke noe igjen for det.

Anonymous poster hash: 8150a...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal begynne å bruke linser, og har fått informasjon fra optiker om hvilken styrke osv. jeg trenger. På arket jeg fikk står det "CYL -2,00" og "CYL 2,50", og "AXE 113" og "AXE 75". Når jeg leter opp linser på ulike nettbutikker står det imidlertid bare andre verdier, og ikke nøyaktig de jeg trenger. Hvor viktig er det å ha eksakte verdier på linsene? Kan jeg bruke linser med sylinder på -2.25, og akse på 70 og 110?

Velg heller litt mindre cyl enn større. Altså -1,75 og -2,25 istedet for -2,0 og 2,50. Aksene blir da 110 og 70 eller 80.

Med det sagt så anbefaler jeg deg å heller kjøpe linsene hos optikeren. Der kan du prøve ut ulike typer og finne frem til styrken som passer best til deg. Du har ganske store cylindere og da merker du det enda bedre hvis styrken og spesielt aksen er feil; derfor er det mulig at du egentlig skulle hatt spesialproduserte linser. Det er forresten forskjell på brille- og linsestyrker, så pass på at du sitter med riktige styrker.

Anonymous poster hash: b36b0...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...