Gå til innhold

Oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg holder på å pusse opp leiligheten min, og om kort tid skal kjøkkenet mitt tas. Deretter står badet for tur. Her er det mye å gjøre, i grunn må det vel totalrenoveres, så og si. Spesielt ift membran, som ikke holder dagens standard. Det er i grunn ikke gjort noe der siden 1965. Det er ikke målt fukt, men jeg tar ingen sjanser. Jeg bor i kjeller/1.etg, så jeg har heldigvis ingen naboer under som kan bli berørt, men det er alltid viktig å ta det før det får utviklet seg til noe som kan blir veldig dyrt. Badet er forøvrig på 3 kvm, med andre ord ikke spesielt stort. Skal flislegge, kaste ut badekaret og sette inn dusjkabinett, og sette opp nytt toalett og vask.

Uansett, i den forbindelse har jeg lagt ut anbud flere steder og har fått veldig mange henvendelser.

Jeg er dog ingen fagmann(evt. kvinne), og jeg synes det er et virvar uten like. Jeg blir også litt småparanoid fordi man hører så mange skrekkhistorier knyttet til oppussing av bad.

Dermed, jeg trenger litt hjelp av kloke hoder. Fra dere som enten er fagfolk, eller som har pusset opp/skal pusset opp bad.

Hvordan gikk dere fra ift å pusse opp deres bad?

Hva bør jeg sjekke spesielt nøye? Til nå så sjekker jeg registeret til Fagrådet for våtrom, og gjerne om de har mesterbrev. Jeg sjekker også referanser.

Dette er en borettslagsleilighet, så det stilles krav til at det må utføres av fagfolk, noe jeg uansett ønsker at det skal. Jeg betaler heller litt mer for dyktige fagfolk for å være på den sikre siden framfor å ende med skjegget i postkassa. Det er svært viktig at jeg får alle papirer som trengs til eventuelt salg senere.

Jeg får som sagt mange henvendelser, og noen gir bedre inntrykk enn andre. Jeg ser at flere kan vise til mesterbrev, men at de ikke står oppført i Fagrådet for våtrom. Bør da mine varslelamper begynne å blinke? F.eks har jeg blitt kontaktet av en Comfort-avdeling der denne avdelingen ikke står oppført i Fagrådet for våtrom, men en annen avdeling står oppført der. Jeg blir forvirret og veldig usikker.

Beklager mange spørsmål, og takk for eventuelt alle svar. Jeg ønsker bare at dette utføres riktig! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Du skal i hvert fall ha garantert at de følger våtromsnormen, men fagråd aner jeg ikke noe om.

Du kan kanskje be dem fortelle hvilke produkter de bruker? Så vet du at det blir skikkelig membran og at de ikke bruker gips i våtsoner, for eksempel.

Vil forresten anbefale forumet byggebolig.no. Der er det masse å lære :)

Skrevet

Du skal i hvert fall ha garantert at de følger våtromsnormen, men fagråd aner jeg ikke noe om.

Du kan kanskje be dem fortelle hvilke produkter de bruker? Så vet du at det blir skikkelig membran og at de ikke bruker gips i våtsoner, for eksempel.

Vil forresten anbefale forumet byggebolig.no. Der er det masse å lære :)

Ja, våtromsnormen er viktig, det har jeg fått med meg.

Det var smart ift å fortelle om produktene. En del har allerede gjort det i sine anbud, hvilket jeg anser som positivt.

Og takk for tips, skal sjekke det ut! :)

Skrevet

Følger med litt her jeg også :) Vi skal pusse opp badet nærmere sommeren, men vi har hus og litt større bad som skal pusses opp. Her er det garantert fukt i veggene! Vi skal gjøre mye selv da, med hjelp fra folk som har gjort det før. Så trenger vi bare rørlegger til å flytte noen rør og bytte vvb i kjelleren og en elektriker for å legge opp en kurs i sikringsskapet til varmekabler. Vi skal ha badekar og sånt vi da :) Så blir jo ikke helt det samme, men regner med at jeg kan plukke opp noen tips underveis uansett :)

Skrevet

Jeg ville sett en del på pris også, luket ut de billigste og dyreste alternativene og valgt blant de som ligger på omtrent likt nivå. Be om befaring (det er gratis). Da er dere i stand til å få et helt annet inntrykk enn hvis dere bare får skriftlige tilbud. Til syvende og sist er jo dette også et tillitsspørsmål.

Skrevet

Det er jeg helt enig i Ciara. Det er noen av dem som har skrevet "det kommer på 200.000 kr" uten engang å ha vært på befaring. Sånt er jo bare useriøst.

Det er også skremmende mange som tar kontakt men som ikke kan vise tilfredstillende dokumentasjon. Men har funnet et firma ihvertfall som svarer godt for seg og som er registrert i Fagrådet for våtrom, samt har mesterbrev hos sine fagfolk. De har også gode referanser på nett.

Skal se meg godt om, jeg vil bare gjøre et godt valg. Skal også høre med de som setter opp kjøkkenet mitt, da jeg så langt har meget god erfaring med dem. Mener også de tar bad.

Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi det er å sette deg inn i hva som er byggteknisk riktig og ikke minst følg med på de som gjør arbeidet.

Fikset badet for 4 år siden og ved flere anledninger, så var det bare flaks at jeg stakk innom å fikk sørget for at dusjkranene faktisk ble satt opp der vi avtalte, kontakter ble satt riktig sted osv.

Skrevet (endret)

Ja, det er også derfor jeg søker råd her inne (i tillegg til å søke opp informasjon ellers). Det er ikke alltid enkelt å navigere seg rundt i oppussingsjungelen. :)

Jeg blir nok nødt til å være en del i leiligheten min uansett, så det håper og tror jeg ikke er et problem.

Endret av Yvonne
Skrevet

Sjekk ut byggebolig.no, rett og slett genialt ift opppussing. Nesten litt guttas svar på kvinneguiden.

Sjekk ut alle referanser nøye. Har vært bortig useriøse håndtverkere som leverer referanseliste med bare tull. Dvs oppdiktede folk etc.

Velg også et firma som har vært i bransjen en stund. De har som regel god økonomi og slår seg ikke konkurs hvert 2. år for å slippe garantisaker.

Sjekk også økonomien til firmaet. Virker det som om noe ikke er som det skal så er det som regel noe galt.

Skrevet (endret)

Ja, har allerede registrert meg som bruker. :)

Jepp, referanser er viktig.

Økonomi sjekker jeg ja, veldig smart å gjøre.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hei Yvonne

Tenkte jeg skulle si noe om dette.

Det har kommet en ny standard som er kjekk å vite om ved renovering av bad:

http://www.aftenposten.no/bolig/Helt-nye-bad-kan-fa-slakt-av-takstmann-7191555.html#.UuIuAKPKzVg

Jeg anbefaler deg å sørge for å få tatt bilder underveis, viktige punkter er sveisemembran, varmekabler, smøremembran osv. Samt å ha papirer på dette.

Har du tenkt på om du ønsker dusj kabinett eller innfellbare/reversible dusjdører(estetisk penere, og plassbesparende)?

I så fall er det nødvendig med sveisemembran under fliser på gulv, her syndes det mye.

For å få til et godt fall på gulv i dusj så er mosaikkfliser i selve dusjsonen et godt alternativ.

Store fliser er penere, og gjør rommet større(ved bruk av lyse farger), men de er vanskeligere å legge, sjekk derfor at flisleggeren er dyktig, og at de er innenfor toleransen.

Det er ofte billigere å få et firma til å ta den totale leveransen(El, membran, støp, flis osv.) Men spør og grav(de bruker ofte ufaglærte) Mitt anbud er stort sett en inngangsport til svart arbeid(sjekk at de er registrert og leverer regnskap til myndighetene). Det er også mange som opererer med falske referanser.

Jeg jobber i et stort entreprenør firma i Oslo som ingeniør, og kan gi deg noen tips hvis du holder til i nærheten.

Innredning kan du ofte få mye billigere om du går direkte på produsenten, rørlegger forretninger har ofte 50 % fortjeneste på skap, servanter med mer. (Sparte selv 15.000 på Aspen innredning ved å gå direkte på produsent).

Sjekk om tiltaket ditt må byggemeldes, dette varierer fra kommune til kommune, i såfall må dere ha et firma som er godkjent for ansvarsrett.

Klarer dere å søke selv, og tegne selv kan dere spare en del kroner.

Spør om du lurer på noe :laugh:

Skrevet

Vi snakket med naboene. Hvem hadde de brukt osv. Fikk også tips fra borettslagsstyret. Valgte en som hadde tatt 4 bad i borettslaget allerede.

Vi vurderte å ta mye selv, men fant ut at det var best å la de ta alt.

Tok bilder hver dag. Samboer har litt peiling og når han var usikker på om ting var rett, snakket han med naboen som driver med bad.

Skrevet

Hei Yvonne

Tenkte jeg skulle si noe om dette.

Det har kommet en ny standard som er kjekk å vite om ved renovering av bad:

http://www.aftenposten.no/bolig/Helt-nye-bad-kan-fa-slakt-av-takstmann-7191555.html#.UuIuAKPKzVg

Jeg anbefaler deg å sørge for å få tatt bilder underveis, viktige punkter er sveisemembran, varmekabler, smøremembran osv. Samt å ha papirer på dette.

Har du tenkt på om du ønsker dusj kabinett eller innfellbare/reversible dusjdører(estetisk penere, og plassbesparende)?

I så fall er det nødvendig med sveisemembran under fliser på gulv, her syndes det mye.

For å få til et godt fall på gulv i dusj så er mosaikkfliser i selve dusjsonen et godt alternativ.

Store fliser er penere, og gjør rommet større(ved bruk av lyse farger), men de er vanskeligere å legge, sjekk derfor at flisleggeren er dyktig, og at de er innenfor toleransen.

Det er ofte billigere å få et firma til å ta den totale leveransen(El, membran, støp, flis osv.) Men spør og grav(de bruker ofte ufaglærte) Mitt anbud er stort sett en inngangsport til svart arbeid(sjekk at de er registrert og leverer regnskap til myndighetene). Det er også mange som opererer med falske referanser.

Jeg jobber i et stort entreprenør firma i Oslo som ingeniør, og kan gi deg noen tips hvis du holder til i nærheten.

Innredning kan du ofte få mye billigere om du går direkte på produsenten, rørlegger forretninger har ofte 50 % fortjeneste på skap, servanter med mer. (Sparte selv 15.000 på Aspen innredning ved å gå direkte på produsent).

Sjekk om tiltaket ditt må byggemeldes, dette varierer fra kommune til kommune, i såfall må dere ha et firma som er godkjent for ansvarsrett.

Klarer dere å søke selv, og tegne selv kan dere spare en del kroner.

Spør om du lurer på noe :laugh:

Ja, jeg har allerede fått med meg at det er ny standard.

Ja, bilder underveis er viktig, jeg skal som sagt følge med.

Jeg skal ha dusjkabinett, annet er uaktuelt.

Fliser har jeg allerede valgt. Det blir store mørkegrø/svarte fliser på gulv og lyse/grå fliser på veggene.

Jeg må ha noen som er totalleverandør, jeg orker ikke å ha altfor mange parter involvert. Jeg er klar over at mange operer med falske referanser, derfor sjekker jeg også de ulike registre og flere parter før jeg i det hele tatt tar et valg.

Jeg kjenner noen innen bransjen når det gjelder servanter etc, så der vet jeg at jeg kan få en god pris.

Det må byggemeldes ja, det har jeg også skrevet klart og tydelig i annonsen at det også kreves.

Ellers takk for svar. :)

Skrevet

Vi snakket med naboene. Hvem hadde de brukt osv. Fikk også tips fra borettslagsstyret. Valgte en som hadde tatt 4 bad i borettslaget allerede.

Vi vurderte å ta mye selv, men fant ut at det var best å la de ta alt.

Tok bilder hver dag. Samboer har litt peiling og når han var usikker på om ting var rett, snakket han med naboen som driver med bad.

Det er forsåvidt en god idé, men så vidt jeg vet er det ingen som har skiftet ut badet på en stund, det er en del nyinnflyttede, og da hjelper det dessverre lite.

Skrevet

Ja, jeg har allerede fått med meg at det er ny standard.

Ja, bilder underveis er viktig, jeg skal som sagt følge med.

Jeg skal ha dusjkabinett, annet er uaktuelt.

Fliser har jeg allerede valgt. Det blir store mørkegrø/svarte fliser på gulv og lyse/grå fliser på veggene.

Jeg må ha noen som er totalleverandør, jeg orker ikke å ha altfor mange parter involvert. Jeg er klar over at mange operer med falske referanser, derfor sjekker jeg også de ulike registre og flere parter før jeg i det hele tatt tar et valg.

Jeg kjenner noen innen bransjen når det gjelder servanter etc, så der vet jeg at jeg kan få en god pris.

Det må byggemeldes ja, det har jeg også skrevet klart og tydelig i annonsen at det også kreves.

Ellers takk for svar. :)

Hvis du bor i kjeller, så er det ingen problem å sette inn dører uten kabinett, med tanke på fukt:)

Skrevet

Hvis du bor i kjeller, så er det ingen problem å sette inn dører uten kabinett, med tanke på fukt:)

Neida, det er klart, men jeg har lyst på kabinett. Dessuten er det noe borettslaget også ønsker at man skal ha, og jeg ser ingen grunn til å gå i mot dem på dette punktet.

Skrevet

Gratulerer med leilighet Yvonne! :D

Utrolig moro! Tenk at det er noe som er ditt, et helt eget hjem som skal se ut akkurat slik du vil det skal se ut. :D

Lykke til med oppussing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...