AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #21 Skrevet 23. januar 2014 Jeg beklager. Jeg tenkte ikke at jeg måtte skrive helt rent når jeg postet denne tråden. Trodde ikke akkurat det spilte noen stor rolle. Er ikke akkurat som om at jeg skal sende denne tråden inn til forlaget heller. Er det mulig.. -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b Ikke ta sånn på vei. Åpningsinnlegget ditt har en og/å - feil, og om du ønsker å utgi en bok bør du sørge for at du kan slike regler. Det har ingen hensikt å gå til angrep på de som forsøker å gjøre deg oppmerksom på feil som lett kan snike seg inn i et manus. Du kan lese på denne nettsiden for å få gode tips. http://publicabok.no/Forfatterinfo/Tipsommanus.aspx Anonymous poster hash: d9b7e...74e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #22 Skrevet 23. januar 2014 Mitt forrige innlegg var mitt første her, så jeg har ikke hakket all verdens på TS, men jeg kan forstå at det nok er kjipt med så direkte tilbakemeldinger. Men det er nå tross alt også tips som øker sjansene for at TS faktisk får dette utgitt. Det er selvsagt i orden at hun spør, og TS har ikke gjort noe galt, men det finnes så mange "unge og lovende" forfattere som går rett på trynet fordi de tror de nærmest kan spasere inn hos Gyldendal og bli utgitt. Kanskje er ikke TS sånn, men det er veldig mange som er det, og da synes jeg bare det er bra at folk sier veldig klart og tydelig fra om at hun (antar jeg) må være annerledes enn de hundrevis av andre med gode idéer til barnebøker. Forfattere trenger ikke være mer hardføre enn andre, rmen de lever av å skrive. Da bør de etterstrebe å skrive korrekt. Det samme gjelder journalister og jurister i lovavdelinger. Jeg forstår at det leses korrektur hos forlagene også, men de færrest forlag er lystne på å gi inn i et samarbeid med en forfatter som ikke behersker språket. Det handler ikke bare om at man skriver en feil her og der, men med unntak av dyslektikere (og jeg ser ikke tegn til dysleksi i det TS skriver) er det gjerne en sterk sammenheng mellom antall rene stavefeil og generell flyt i språket. Språket er viktig i en utgivelse i bokform, det er vi neppe uenige om. Man kan ha gode idéer uten perfekt språk, men med mange feil følger gjerne også dårlig flyt i språket. Da blir man bare en av mange hundre som sender inn manus til disse forlagene. Anonymous poster hash: 8c1a0...1f8 Hva i all verden har egentlig alt dette med spørsmålet mitt å gjøre? -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #23 Skrevet 23. januar 2014 Ikke ta sånn på vei. Åpningsinnlegget ditt har en og/å - feil, og om du ønsker å utgi en bok bør du sørge for at du kan slike regler. Det har ingen hensikt å gå til angrep på de som forsøker å gjøre deg oppmerksom på feil som lett kan snike seg inn i et manus. Du kan lese på denne nettsiden for å få gode tips. http://publicabok.no/Forfatterinfo/Tipsommanus.aspx Anonymous poster hash: d9b7e...74e Jeg kan allerede forskjell på og/å, men som sagt trodde jeg virkelig ikke jeg måtte tenke på det når jeg skreiv et innlegg på KG. Så feil kan man ta. Anonymous poster hash: d6b17...76b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #24 Skrevet 23. januar 2014 Mitt forrige innlegg var mitt første her, så jeg har ikke hakket all verdens på TS, men jeg kan forstå at det nok er kjipt med så direkte tilbakemeldinger. Men det er nå tross alt også tips som øker sjansene for at TS faktisk får dette utgitt. Det er selvsagt i orden at hun spør, og TS har ikke gjort noe galt, men det finnes så mange "unge og lovende" forfattere som går rett på trynet fordi de tror de nærmest kan spasere inn hos Gyldendal og bli utgitt. Kanskje er ikke TS sånn, men det er veldig mange som er det, og da synes jeg bare det er bra at folk sier veldig klart og tydelig fra om at hun (antar jeg) må være annerledes enn de hundrevis av andre med gode idéer til barnebøker. Forfattere trenger ikke være mer hardføre enn andre, rmen de lever av å skrive. Da bør de etterstrebe å skrive korrekt. Det samme gjelder journalister og jurister i lovavdelinger. Jeg forstår at det leses korrektur hos forlagene også, men de færrest forlag er lystne på å gi inn i et samarbeid med en forfatter som ikke behersker språket. Det handler ikke bare om at man skriver en feil her og der, men med unntak av dyslektikere (og jeg ser ikke tegn til dysleksi i det TS skriver) er det gjerne en sterk sammenheng mellom antall rene stavefeil og generell flyt i språket. Språket er viktig i en utgivelse i bokform, det er vi neppe uenige om. Man kan ha gode idéer uten perfekt språk, men med mange feil følger gjerne også dårlig flyt i språket. Da blir man bare en av mange hundre som sender inn manus til disse forlagene. Anonymous poster hash: 8c1a0...1f8 Sa ikke at du hakket på noen, sa det var unødvendig med nedlatende tilbakemelding. Å ikke beherske språk er ikke det samme som å ha en kommafeil her og der eller en og/å feil. Flyt i språket er viktig, men det er ikke sånn at noe skrives i en prosess, også er det, det første som kommer på papiret som blir værende. Forfattere kan sitte flere timer med samme setning, kan ikke akkurat gjøre det på et forum. Jeg skjønner alt du skriver. Alt jeg mente var at det var unødvendig å skrive det på en såpass skarp måte. Flere måter å få frem at det ikke er bra å sende inn til flere forlag samtidig. Å bli forfatter er en prosess, man gjør feil, og man prøver igjen. Man er ikke ferdig utlært etter å la lest "Hvordan sende inn manus" - siden på nettsiden til et forlag. Anonymous poster hash: cef21...f76
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #25 Skrevet 23. januar 2014 Hva i all verden har egentlig alt dette med spørsmålet mitt å gjøre? -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b Det er ikke det du spurte om, men som forfatterspire med håp om å bli utgitt ville jeg jo tro at du var interessert i å vite hvordan sjansene for at du blir utgitt blir størst mulig. Jeg har lest nok av innsendte manus før, og det er utrolig mange som virker som de tar det for gitt at deres idé er bedre enn naboen. De aller fleste tar tross alt feil. Når du da i tillegg er helt uinteressert i hvordan å få et manus utgitt tror jeg du ligger dårlig an. Men du får ha lykke til, for all del, og det er ikke sarkasme. Hyggelig om du får det til. Anonymous poster hash: 8c1a0...1f8 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #26 Skrevet 23. januar 2014 Det er ikke det du spurte om, men som forfatterspire med håp om å bli utgitt ville jeg jo tro at du var interessert i å vite hvordan sjansene for at du blir utgitt blir størst mulig. Jeg har lest nok av innsendte manus før, og det er utrolig mange som virker som de tar det for gitt at deres idé er bedre enn naboen. De aller fleste tar tross alt feil. Når du da i tillegg er helt uinteressert i hvordan å få et manus utgitt tror jeg du ligger dårlig an. Men du får ha lykke til, for all del, og det er ikke sarkasme. Hyggelig om du får det til. Anonymous poster hash: 8c1a0...1f8 At noen tenker at deres ide er bedre enn naboens, betyr ikke at jeg mener det. Du kjenner ikke meg. Det eneste jeg spurte om i denne tråden var om jeg skulle sende inn til flere forlag samtidig, og da fikk jeg kjeft tilbake om at jeg tydeligvis ikke kan bli en forfatter og at jeg tror jeg er best i verden. Det jeg spurte om var det jeg ville ha svar på. Det betyr ikke at jeg ikke er interessert i hvorvidt mitt manus inneholder skrivefeil eller ikke. Men at jeg skreiv "å" i stedet for "og" i et innlegg jeg brukte 30 sek på, betyr faktisk ikke at manuset jeg skriver inneholder mange skrivefeil. Ok? -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #27 Skrevet 23. januar 2014 Når det gjelder spørsmålet ditt, TS, så er jo det noe som er helt og full opp til deg å avgjøre. Forlagene foretrekker selvsagt at du sender til ett forlag om gangen, men andre hevder at det er best å sende til alle forlagene samtidig. http://www.robertbotn.com/tips-foslashr-innsendelse-til-forlag.html Jeg for min del tror jeg ville sendt til ett forlag av gangen. 3. Send til alle forlagene!Når du først sender inn, send til alle forlagene samtidig! Ikke hør på det forlagene sier på hjemmesidene sine (om at du ikke skal sende manuset til andre forlag mens de vurderer den). Det gjør de bare for å sikre seg at DE får den gode ideen, før andre forlag. Jo flere forlag som leser boka di, jo flere blir det til å kjempe om beinet når du først blir antatt:) Anonymous poster hash: d9b7e...74e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #28 Skrevet 23. januar 2014 Når det gjelder spørsmålet ditt, TS, så er jo det noe som er helt og full opp til deg å avgjøre. Forlagene foretrekker selvsagt at du sender til ett forlag om gangen, men andre hevder at det er best å sende til alle forlagene samtidig. http://www.robertbotn.com/tips-foslashr-innsendelse-til-forlag.html Jeg for min del tror jeg ville sendt til ett forlag av gangen. Anonymous poster hash: d9b7e...74e Neimen, se der, alle som var så bastante at dette var noe alle forfatterspirer måtte få med seg. Ser ut til at det er forskjellige meninger der ute, det var kanskje ikke så dumt å spørre på et forum Anonymous poster hash: cef21...f76 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #29 Skrevet 23. januar 2014 Fordelen med å sende til ett forlag av gangen er jo selvsagt dette: - Du KAN sende til flere forlag. De sier du ikke skal, men de kan ikke bestemme. Personlig tenker jeg imidlertid at om jeg skriver så bra at jeg får en tilbakemelding, så kan jeg dra nytte av den tilbakemeldingen og deretter bestemme om jeg vil sende den oppdaterte versjonen til samme forlag, eller til et nytt. Har du allerede sendt ut til alle "aktuelle forlag" så slipper du opp for steder å sende den "nye og forbedrede utgaven" til. Jeg stjal dette fra et innlegg på vgd.no fordi jeg ikke gidder formulere det selv Anonymous poster hash: d9b7e...74e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #30 Skrevet 23. januar 2014 Stått opp på feil fot i dag? -TSAnonymous poster hash: d6b17...76b Nei, men jeg har lest nok manus i mitt liv til å vite at det er en sammenheng mellom dårlig prosjekt/manus/ide/gjennomføring og manglende research. Et seriøst forlag drives av folk som er profesjonelle, så derfor forventes et minimum av profesjonalitet også fra skribentene side. Du kommer ingen vei med å sende inn til forlag på måfå. Boken må passe inn i forlagets profil, og forlaget må kunne stole på at de kan samarbeide med deg i utviklingen og ferdigstillingen av manus, samt om markedsføring og publisering. Det er ren idioti å ikke gidde å sjekke hva forlagene ønsker/krever, eventuelt å glatt overse de retningslinjene som gis på hjemmesidene. Forlagene vil tjene penger på bøker og driver ikke veldedighet overfor late skribenter.Anonymous poster hash: c20d2...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #31 Skrevet 23. januar 2014 Neimen, se der, alle som var så bastante at dette var noe alle forfatterspirer måtte få med seg. Ser ut til at det er forskjellige meninger der ute, det var kanskje ikke så dumt å spørre på et forum Anonymous poster hash: cef21...f76 Heheh, takk -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #32 Skrevet 23. januar 2014 Må bare si at ikke alle forlag kommer med en kritisk tilbakemelding, det er faktisk svært sjeldent. Så hvorfor ikke bare sende til flere? Eventuelt kan du først sende til det forlaget du føler passer best, så se hva de sier og om du er heldig å får en tilbakemelding, deretter sende til flere. Som sagt er det for forlagene sin del at man bare skal sende til ett og ett forlag om gangen, men jeg er helt sikker på at mange forfattere/forfatterspirer sender til flere. Hvem har vel tid til å sitte å vente i 8-12 uker på svar fra HVERT forlag? Kan bli en lang ventetid etterhvert. Anonymous poster hash: d3b2c...aca 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #33 Skrevet 23. januar 2014 Må bare si at ikke alle forlag kommer med en kritisk tilbakemelding, det er faktisk svært sjeldent. Så hvorfor ikke bare sende til flere? Eventuelt kan du først sende til det forlaget du føler passer best, så se hva de sier og om du er heldig å får en tilbakemelding, deretter sende til flere. Som sagt er det for forlagene sin del at man bare skal sende til ett og ett forlag om gangen, men jeg er helt sikker på at mange forfattere/forfatterspirer sender til flere. Hvem har vel tid til å sitte å vente i 8-12 uker på svar fra HVERT forlag? Kan bli en lang ventetid etterhvert. Anonymous poster hash: d3b2c...aca Ah, disse "forskjellige meningene"! Grunnen til at man ikke skal sende inn til flere forlag om gangen er ganske enkelt at det fremstår som lite profesjonelt overfor forlagene, og blir man "tatt" i å ha bedt flere om vurdering samtidig og faktisk får et tilbud, så er det en god mulighet for at tilbudet trekkes tilbake. Det har jeg selv erfaring med. Blant annet kjenner jeg til et par stykker som endte opp uten en eneste avtale fordi de så kjekt hadde funnet ut at de kunne ta snarveier. Hadde de smurt seg med litt tålmodighet og opptrådt med et minimum av seriøsitet, hadde de blitt utgitt på et stort forlag i dag. Selvsagt er retningslinjene forlagene legger ut for forlagenes del! Hvis man ikke vil danse etter forlagenes pipe, er det alltids en mulighet for å gi ut på eget forlag. Da slipper man også å forholde seg til en helt del plagsomme mennesker som stiller krav til en, for eksempel konsulenter som vil gjøre manus enda bedre, språkvaskere, profesjonelle designere og et markedsføringsapparat. Anonymous poster hash: c20d2...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #34 Skrevet 23. januar 2014 Ah, disse "forskjellige meningene"! Grunnen til at man ikke skal sende inn til flere forlag om gangen er ganske enkelt at det fremstår som lite profesjonelt overfor forlagene, og blir man "tatt" i å ha bedt flere om vurdering samtidig og faktisk får et tilbud, så er det en god mulighet for at tilbudet trekkes tilbake. Det har jeg selv erfaring med. Blant annet kjenner jeg til et par stykker som endte opp uten en eneste avtale fordi de så kjekt hadde funnet ut at de kunne ta snarveier. Hadde de smurt seg med litt tålmodighet og opptrådt med et minimum av seriøsitet, hadde de blitt utgitt på et stort forlag i dag. Selvsagt er retningslinjene forlagene legger ut for forlagenes del! Hvis man ikke vil danse etter forlagenes pipe, er det alltids en mulighet for å gi ut på eget forlag. Da slipper man også å forholde seg til en helt del plagsomme mennesker som stiller krav til en, for eksempel konsulenter som vil gjøre manus enda bedre, språkvaskere, profesjonelle designere og et markedsføringsapparat. Anonymous poster hash: c20d2...1fb TS her. Vel, jeg kan faktisk en del om markedsføring selv, da jeg utdanner meg til det, og jeg kunne helt sikkert laga boka helt selv siden jeg også kjenner en som gjerne ville tatt jobben som illustratør, så det hadde nok gått helt fint, men jeg har ikke planer om å gjøre det fordi det er for mye jobb. Ser nå at det er opp til meg selv om jeg vil sende inn til alle på en gang eller ikke, så skal tenke på det -TS Anonymous poster hash: d6b17...76b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #35 Skrevet 23. januar 2014 Beklager litt mange kommaer --TS Anonymous poster hash: d6b17...76b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå