Gå til innhold

Sende inn boken til flere forlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive en barnebok som jeg tror vil bli veldig bra.

Så jeg tenkte jeg skulle sende den inn til forlag da, men kan jeg sende den inn til flere forlag?

Og hva som f.eks flere forlag sier ja? Må jeg si nei til en av dem da?

Lurer også på om det lønner seg og sende inn til mindre forlag i tillegg til gyldendal osv?

Anonymous poster hash: d6b17...76b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du ikke har undersøkt dette, tyder på at du ikke tar det særlig seriøst. Det tar det noen sekunder å google, og vips har du svaret.

Forlagene avskyr forfatterspirer som ikke har gjort hjemmeleksene sine før de sender inn manus.

Anonymous poster hash: c20d2...1fb
  • Liker 5
Skrevet

Ett forlag av gangen, ikke flere samtidig.

Anonymous poster hash: 6aec1...5a5
  • Liker 2
Skrevet

For et skikkelig kvalmt svar av AB over! Er det mulig.

For å svare deg på en ordentlig måte: De ser helst ikke at man gjør det, det blir ubehagelig om flere forlag vil ha boken din, og det er ikke positivt.

Send boka til et forlag om gangen, ja det er kjedelig med ventetiden, men det lønner seg allikevel :) Kanskje du også får noen tilbakemeldinger som du kan bruke :)

Forresten, har du tenkt på denne konkurransen? Siden det er en barnebok: LINK

• Liker 2
Skrevet

Sørg for å lese korrektur før du sender inn manuset. Og få helst noen andre til å lese gjennom teksten også. Språket ditt i denne tråden er ikke særlig godt.

Anonymous poster hash: d9b7e...74e
  • Liker 3
Skrevet

Sørg for å lese korrektur før du sender inn manuset. Og få helst noen andre til å lese gjennom teksten også. Språket ditt i denne tråden er ikke særlig godt.

Hva skjer med å være nedlatende? Språket er ikke det viktigste i et manus, og hvordan folk skriver på et forum er ikke nødvendigvis akkurat slik man skriver når man virkelig prøver.

Til TS, flott at du skriver! Ikke stopp selv om noen tullinger prøver å rakke ned på deg ;)

Anonymous poster hash: cef21...f76

• Liker 3
Skrevet

Hva skjer med å være nedlatende? Språket er ikke det viktigste i et manus, og hvordan folk skriver på et forum er ikke nødvendigvis akkurat slik man skriver når man virkelig prøver.

Til TS, flott at du skriver! Ikke stopp selv om noen tullinger prøver å rakke ned på deg ;)

Språket er viktig i et manus, jo. Det er en fordel å ikke sende fra seg et manus som er fullt av elementære feil.

• Liker 3
Skrevet

For et skikkelig kvalmt svar av AB over! Er det mulig.

For å svare deg på en ordentlig måte: De ser helst ikke at man gjør det, det blir ubehagelig om flere forlag vil ha boken din, og det er ikke positivt.

Send boka til et forlag om gangen, ja det er kjedelig med ventetiden, men det lønner seg allikevel :) Kanskje du også får noen tilbakemeldinger som du kan bruke :)

Forresten, har du tenkt på denne konkurransen? Siden det er en barnebok: LINK

Takler man ikke å høre brutal kritikk, er ikke forfatteryrket noe å satse på.

Det krever så utrolig lite å sjekke sånne ting, og folk som ikke gidder å sjekke noe så elementært på egenhånd, har en tendens til å ikke følge formatteringskrav ol. Det borger ikke akkurat for godt samarbeid og antatt manus når man er så oppesen at man tror at manuset selger seg selv og viser så utrolig liten vilje til samarbeid og imøtekommenhet.

• Liker 5
Skrevet

Språket er viktig i et manus, jo. Det er en fordel å ikke sende fra seg et manus som er fullt av elementære feil.

Jeg sa ikke at språket ikke var viktig, men det er ikke viktigst. Hvis man har en ekstremt bra historie, men vet ikke forskjellen på da og når, tror du virkelig manuset blir refusert da?

• Liker 1
Skrevet

Takler man ikke å høre brutal kritikk, er ikke forfatteryrket noe å satse på.

Det krever så utrolig lite å sjekke sånne ting, og folk som ikke gidder å sjekke noe så elementært på egenhånd, har en tendens til å ikke følge formatteringskrav ol. Det borger ikke akkurat for godt samarbeid og antatt manus når man er så oppesen at man tror at manuset selger seg selv og viser så utrolig liten vilje til samarbeid og imøtekommenhet.

Kanskje vedkommende ville høre forskjellige meninger enn å vite "fasiten". Kanskje høre om andres erfaringer?

Skjønner ikke hvordan folk kan lire av seg sånne nedlatende ting i en tråd hvor noen spør om et enkelt spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa ikke at språket ikke var viktig, men det er ikke viktigst. Hvis man har en ekstremt bra historie, men vet ikke forskjellen på da og når, tror du virkelig manuset blir refusert da?

AB 14:04 ga deg et meget godt svar.

• Liker 2
Skrevet

AB 14:04 ga deg et meget godt svar.

Nei

• Liker 1
Skrevet

Nei

Jo, det gjorde h*n.

Når man kontakter et forlag helt uten å ha fått noe utgitt før, da bør man forsøke å gjøre sine sjanser størst mulig. Det innebærer å lese seg litt opp på hvordan dette gjøres, samt å gjøre produktet så godt man kan. Selv om det kan være kjedelig å lese korrektur.

Jeg mottar søknader om pengestøtte til daglig, og selv om det ikke er helt det samme er det viktig for meg at folk faktisk har gjort seg flid med søknadene sine. Det er klart innholdet er viktigst, men det er mange med godt innhold, og da er det av stor betydning om folk har giddet å gjøre noe som helst mer enn å skrible ned en idé og sendt den.

Det er veldig viktig at man kan antas å være en god samarbeidspartner for forlaget, og en av de tingene man ser på da er om forfatterspiren faktisk fremstår som en person som er villig til å gjøre produktet sitt så bra som mulig for utgivelse. Det gjør man ikke med skrivefeil og dårlig skikk. Det er ingen som sier at TS skal slutte å skrive, vi bare sier at hennes sjanser for å få boken utgitt er langt større hvis hun gidder å gjøre litt ekstra jobb fremfor å bare slenge det i en konvolutt og sende det til alle større forlag.

Anonymous poster hash: 8c1a0...1f8

• Liker 5
Skrevet

Jo, det gjorde h*n.

Når man kontakter et forlag helt uten å ha fått noe utgitt før, da bør man forsøke å gjøre sine sjanser størst mulig. Det innebærer å lese seg litt opp på hvordan dette gjøres, samt å gjøre produktet så godt man kan. Selv om det kan være kjedelig å lese korrektur.

Jeg mottar søknader om pengestøtte til daglig, og selv om det ikke er helt det samme er det viktig for meg at folk faktisk har gjort seg flid med søknadene sine. Det er klart innholdet er viktigst, men det er mange med godt innhold, og da er det av stor betydning om folk har giddet å gjøre noe som helst mer enn å skrible ned en idé og sendt den.

Det er veldig viktig at man kan antas å være en god samarbeidspartner for forlaget, og en av de tingene man ser på da er om forfatterspiren faktisk fremstår som en person som er villig til å gjøre produktet sitt så bra som mulig for utgivelse. Det gjør man ikke med skrivefeil og dårlig skikk. Det er ingen som sier at TS skal slutte å skrive, vi bare sier at hennes sjanser for å få boken utgitt er langt større hvis hun gidder å gjøre litt ekstra jobb fremfor å bare slenge det i en konvolutt og sende det til alle større forlag.

Skrevet

Jo, det gjorde h*n.

Nå sa jo TS at hun holder på å skrive, ikke at hun er ferdig. At hun spør på et forum er ikke det samme som at hun ikke har gjort undersøkelser. Man kan faktisk ønske flere meninger om en sak.

Jeg kjenner mange forfattere/forfatterspire og er forfatter selv.

Synes bare det var dårlig gjort ovenfor TS å være så nedlatende når hun/han bare spør et enkelt spørsmål.

Forfattere trenger ikke være mer hardføre enn andre, de er normale mennesker, og de har masse skrivefeil :)

• Liker 1
Skrevet

Det at du ikke har undersøkt dette, tyder på at du ikke tar det særlig seriøst. Det tar det noen sekunder å google, og vips har du svaret.

Forlagene avskyr forfatterspirer som ikke har gjort hjemmeleksene sine før de sender inn manus.

Stått opp på feil fot i dag? ;)

-TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg beklager. Jeg tenkte ikke at jeg måtte skrive helt rent når jeg postet denne tråden. Trodde ikke akkurat det spilte noen stor rolle. Er ikke akkurat som om at jeg skal sende denne tråden inn til forlaget heller.

Er det mulig..

-TS

• Liker 2
Skrevet

Nå sa jo TS at hun holder på å skrive, ikke at hun er ferdig. At hun spør på et forum er ikke det samme som at hun ikke har gjort undersøkelser. Man kan faktisk ønske flere meninger om en sak.

Jeg kjenner mange forfattere/forfatterspire og er forfatter selv.

Synes bare det var dårlig gjort ovenfor TS å være så nedlatende når hun/han bare spør et enkelt spørsmål.

Forfattere trenger ikke være mer hardføre enn andre, de er normale mennesker, og de har masse skrivefeil :)

Mitt forrige innlegg var mitt første her, så jeg har ikke hakket all verdens på TS, men jeg kan forstå at det nok er kjipt med så direkte tilbakemeldinger. Men det er nå tross alt også tips som øker sjansene for at TS faktisk får dette utgitt. Det er selvsagt i orden at hun spør, og TS har ikke gjort noe galt, men det finnes så mange "unge og lovende" forfattere som går rett på trynet fordi de tror de nærmest kan spasere inn hos Gyldendal og bli utgitt. Kanskje er ikke TS sånn, men det er veldig mange som er det, og da synes jeg bare det er bra at folk sier veldig klart og tydelig fra om at hun (antar jeg) må være annerledes enn de hundrevis av andre med gode idéer til barnebøker.

Forfattere trenger ikke være mer hardføre enn andre, rmen de lever av å skrive. Da bør de etterstrebe å skrive korrekt. Det samme gjelder journalister og jurister i lovavdelinger. Jeg forstår at det leses korrektur hos forlagene også, men de færrest forlag er lystne på å gi inn i et samarbeid med en forfatter som ikke behersker språket.

Det handler ikke bare om at man skriver en feil her og der, men med unntak av dyslektikere (og jeg ser ikke tegn til dysleksi i det TS skriver) er det gjerne en sterk sammenheng mellom antall rene stavefeil og generell flyt i språket. Språket er viktig i en utgivelse i bokform, det er vi neppe uenige om. Man kan ha gode idéer uten perfekt språk, men med mange feil følger gjerne også dårlig flyt i språket. Da blir man bare en av mange hundre som sender inn manus til disse forlagene.

• Liker 5
Skrevet

Du tror kanskje ikke at en person som holder på å skrive en bok vet dette? Som sagt så er det ikke denne tråden jeg skal sende inn til forlag heller, så ro deg ned.

Jeg har ikke spurt om hvor bra jeg skriver, og jeg driter i rettskriving når jeg lager en tråd på et forum. Kan ikke se hvorfor det er så viktig. Når jeg faktisk prøver skriver jeg svært få feil

Skrevet

Jeg merker forresten at mitt eget språk også svikter nå. Unnskylder meg med at norsk ikke er morsmålet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...