Gå til innhold

spm om feber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke feber før man måler 38 grader når normal kroppstemperatur er 37?

Min normale kroppstemperatur ligger på 35-36, når jeg kommer over 37 så er jeg kjempe dårlig, 38 grader slår meg ut og gir meg feberfantasier. Jeg skjønner at gjennomsnittstemperaturen ligger på 37, men hvorfor kan man ikke kalle forhøyet temperatur for feber mellom 37 og 38? Vi er alle forskjellige

Anonymous poster hash: ae89d...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har 38,0 eller mer når du måler deg under armen, har du feber.



Anonymous poster hash: 1cbb0...ed2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har 38,0 eller mer når du måler deg under armen, har du feber. Anonymous poster hash: 1cbb0...ed2

Det vet jeg, er ikke det jeg spør om :)

Anonymous poster hash: ae89d...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, er ikke det jeg spør om :)

Anonymous poster hash: ae89d...696

Jeg er som deg og vanlig temp er på 35,7. Jeg pleier å si at jeg har feber når jeg har opp mot 37

Anonymous poster hash: b9359...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målinger

Hvorfor er det ikke feber før man måler 38 grader når normal kroppstemperatur er 37?

Min normale kroppstemperatur ligger på 35-36, når jeg kommer over 37 så er jeg kjempe dårlig, 38 grader slår meg ut og gir meg feberfantasier. Jeg skjønner at gjennomsnittstemperaturen ligger på 37, men hvorfor kan man ikke kalle forhøyet temperatur for feber mellom 37 og 38? Vi er alle forskjellige

Anonymous poster hash: ae89d...696

Feber er når man har høyere temperatur enn normalt. Den vanligste definisjonen er 38 grader, målt rektalt, ettersom de fleste har en normaltemperatur mellom 36 og 38 grader.

Om du måler et annet sted, så vil målingen normalt være litt mindre nøyaktig, og den vil også være lavere. For måling i munn bør man legge til 0,5 grader, og under armen vil temperaturen ligge mellom en halv og en grad lavere enn ved rektalmåling.

Det greieste for å vite om en selv har feber, er å måle når man er helt frisk slik at man har sammenligningsgrunnlag - og gjerne ta flere målinger for å utelukke feilkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...