Gå til innhold

Selge bil med heftelser - mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en god del gjeld og inkassosaker på oss. Flere av disse har tatt pant i bilen. For å hjelpe oss å ordne opp har mine foreldre foreslått at de kan kjøpe bilen vår og ha den inn i sitt boliglån i stedet for at vi betaler 4500 kr mnd så kan vi da betale 800 kr mnd.

Bilen er verdt ganske nøyaktig det billånet er på. Men det er 3 ganger så mye heftelser oppå der igjen.

Er det mulig å få gjennomført et vanlig salg, eller blir man virkelig låst og tvunget til å tape penger gjennom et uunngåelig tvangssalg?



Anonymous poster hash: 06155...2fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en god del gjeld og inkassosaker på oss. Flere av disse har tatt pant i bilen. For å hjelpe oss å ordne opp har mine foreldre foreslått at de kan kjøpe bilen vår og ha den inn i sitt boliglån i stedet for at vi betaler 4500 kr mnd så kan vi da betale 800 kr mnd.

Bilen er verdt ganske nøyaktig det billånet er på. Men det er 3 ganger så mye heftelser oppå der igjen.

Er det mulig å få gjennomført et vanlig salg, eller blir man virkelig låst og tvunget til å tape penger gjennom et uunngåelig tvangssalg?

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Du kan selge en bil med heftelser så vidt jeg vet, så lenge kjøper blir gjort oppmerksom på heftelsene. Dette må nesten gjøres skriftlig slik at du som selger kan dokumentere at kjøper var klar over heftelsene.

Jeg solgte en bil for en stund tilbake hvor det enda var registrert en heftelse på bilen, men den var fra forrige eier igjen, som han sa han skulle fjerne. Det var heldigvis bare en feil i DNB sine systemer, og jeg fikk en mail med bekreftelse fra dem om at heftelsen var fjernet, som jeg igjen gav til den nye eieren av bilen. Ikke noe problem.

Igjen, jeg TROR det er slik det fungerer, og ser ingen grunn til at det ikke skal være slik. Hvis du derimot selger en bil med heftelser uten å gjøre kjøper klar over dette ligger du kanskje tynt an. Usikker på hvor stort ansvar kjøper har for å sjekke slike ting selv.

Se på den saken på vestlandet hvor mange båteiere mister båten sin fordi selger (proff) solgte båter med store heftelser på, for så å gå konkurs. Da kom banken og tok båtene. Vet ikke om det fungerer på samme måte med biler, men det går hvertfall an å selge ting som har heftelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selge en bil med heftelser så vidt jeg vet, så lenge kjøper blir gjort oppmerksom på heftelsene. Dette må nesten gjøres skriftlig slik at du som selger kan dokumentere at kjøper var klar over heftelsene.

Jeg solgte en bil for en stund tilbake hvor det enda var registrert en heftelse på bilen, men den var fra forrige eier igjen, som han sa han skulle fjerne. Det var heldigvis bare en feil i DNB sine systemer, og jeg fikk en mail med bekreftelse fra dem om at heftelsen var fjernet, som jeg igjen gav til den nye eieren av bilen. Ikke noe problem.

Igjen, jeg TROR det er slik det fungerer, og ser ingen grunn til at det ikke skal være slik. Hvis du derimot selger en bil med heftelser uten å gjøre kjøper klar over dette ligger du kanskje tynt an. Usikker på hvor stort ansvar kjøper har for å sjekke slike ting selv.

Se på den saken på vestlandet hvor mange båteiere mister båten sin fordi selger (proff) solgte båter med store heftelser på, for så å gå konkurs. Da kom banken og tok båtene. Vet ikke om det fungerer på samme måte med biler, men det går hvertfall an å selge ting som har heftelser.

Altså, hvis jeg bare selger bilen med heftelsene vil jo de som kjøper bilen få kravene på seg. Dette er jo å svindle folk og selvsagt ikke hva jeg er ute etter.

Spørsmålet er om det går an å få fjernet heftelsene for å gjennomføre et salg, når det uansett ikke blir noe til overs etter lånet er betalt.

Hvis man faktisk tvinges tiul å beholde og gå i tap er systemet virkelig fucka.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tapte penger på båtene (hvis vi snakker om samme saken) var grunnet en kynisk bostyrer uten menneskelig og etiske verdier. Han utnyttet at firmaet (og kundene) hadde vært sløve med å melde eierskifte til båtregisteret.



Anonymous poster hash: 06155...2fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis jeg bare selger bilen med heftelsene vil jo de som kjøper bilen få kravene på seg. Dette er jo å svindle folk og selvsagt ikke hva jeg er ute etter.

Spørsmålet er om det går an å få fjernet heftelsene for å gjennomføre et salg, når det uansett ikke blir noe til overs etter lånet er betalt.

Hvis man faktisk tvinges tiul å beholde og gå i tap er systemet virkelig fucka.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Som sagt, hvis du gjør kjøper oppmerksom på heftelsene er det ikke svindel. Du kan ikke fjerne heftelsene på noen annen måte enn å betale dem, det kan f.eks gjøres gjennom å ta opp et nytt lån, som igjen betales ned med pengene du får for bilen.

Jeg forstår ikke helt hva planen deres er. Skal foreldrene deres overta bilen helt og fullt, eller skal de bare ha bilen i sitt navn, og du skal enda bruke den?

En heftelse er jo bare et lån med sikkerhet i bilen, hvis jeg ikke har misforstått helt.

Så hvis planen er å få hele billånet over på foreldrene dine så må de jo ha et lån som tilsvarer heftelsene. og da vil jo heftelsene "forsvinne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tapte penger på båtene (hvis vi snakker om samme saken) var grunnet en kynisk bostyrer uten menneskelig og etiske verdier. Han utnyttet at firmaet (og kundene) hadde vært sløve med å melde eierskifte til båtregisteret.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Ja, høres ut som samme saken, men det jeg ville fram til var jo at det ble solgt båter med heftelser. Gadd ikke ta hele historien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da med kreditorene gå med på å gi opp heftelsene, og dersom de ikke får pengene sine vil de nok ikke det. Man er litt dømt til å tape på det, derfor bør man selge unna biler ol før det går så langt. Evt kan foreldrene dine kjøpe bilen og betale ut alle heftelsene, dersom de er villige til det.

Å selge bilen med heftelsene er altså ikke noe problem, men kjøper vil da overta all gjeldsbyrden som er knyttet til den. Selv kjøpte jeg en bil hvor det gjensto billån med pant i bilen, og fikk da selgers bank og min billån-instans til å snakke sammen, og da ble det gjort slik at mitt billån innfridde restgjelden til selger, og jeg fikk en ny pant i bilen i mitt eget navn, pga mitt lån. Så det er mulig.

Når det gjelder ansvar for ukjente heftelse er kjøper alltid pliktet til å sjekke dette i brreg, dersom man bestiller en utskrift av heftelsesfri bil vil man ikke være ansvarlig for heftelse som eventuelt har kommet på etter at printen ble gjort.



Anonymous poster hash: bc29e...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres ut som samme saken, men det jeg ville fram til var jo at det ble solgt båter med heftelser. Gadd ikke ta hele historien :D

Nei, det var ikke heftelser. Det var splitter nye båter. Men firma gikk konk uten at de hadde gjort eierskiftet de skulle ha gjort. Dermed kunne bostyrer utnytte en teknisk formalitet og kreve eierforholdet selv om alle salgskontrakter tilsa noe annet.

Du kan sammenligne det med at du kjøper en bil hos Møller, så glemmer dere å levere salgsmeldingen til biltilsynet, så går møller konk, og bostyrer ringer deg og vil ha bilen sin tilbake. Som du har betalt for.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke heftelser. Det var splitter nye båter. Men firma gikk konk uten at de hadde gjort eierskiftet de skulle ha gjort. Dermed kunne bostyrer utnytte en teknisk formalitet og kreve eierforholdet selv om alle salgskontrakter tilsa noe annet.

Du kan sammenligne det med at du kjøper en bil hos Møller, så glemmer dere å levere salgsmeldingen til biltilsynet, så går møller konk, og bostyrer ringer deg og vil ha bilen sin tilbake. Som du har betalt for.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

huh.... da har jeg tydeligvis misforstått avisene. Mener helt klart at det sto at det var heftelser i båtene. Er det den saken etter Lunde konsernet vi prater om? I så fall har jeg nok feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis du gjør kjøper oppmerksom på heftelsene er det ikke svindel. Du kan ikke fjerne heftelsene på noen annen måte enn å betale dem, det kan f.eks gjøres gjennom å ta opp et nytt lån, som igjen betales ned med pengene du får for bilen.

Jeg forstår ikke helt hva planen deres er. Skal foreldrene deres overta bilen helt og fullt, eller skal de bare ha bilen i sitt navn, og du skal enda bruke den?

En heftelse er jo bare et lån med sikkerhet i bilen, hvis jeg ikke har misforstått helt.

Så hvis planen er å få hele billånet over på foreldrene dine så må de jo ha et lån som tilsvarer heftelsene. og da vil jo heftelsene "forsvinne"

For å oppklare evt misforståelser:

Bilen ble kjøpt for ca. 300 000 for 5 år siden

Lånet er pr i dag på litt over 100 000, det er også ca. dette bilen er verdt pdd.

Heftelsene på bilen er på litt over 800 000 kr.

Med andre ord nesten 3 ganger det bilen kostet i utgangspunktet.

Spm er da om vi er låst til å la Lindorff til slutt få tjene fett på å tvangsselge bilen, der både vi og banken vi har billån hos vil tape masse penger, eller om det finnes noen slags fornuft som kan fjerne heftelser utover bilens verdi.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare evt misforståelser:

Bilen ble kjøpt for ca. 300 000 for 5 år siden

Lånet er pr i dag på litt over 100 000, det er også ca. dette bilen er verdt pdd.

Heftelsene på bilen er på litt over 800 000 kr.

Med andre ord nesten 3 ganger det bilen kostet i utgangspunktet.

Spm er da om vi er låst til å la Lindorff til slutt få tjene fett på å tvangsselge bilen, der både vi og banken vi har billån hos vil tape masse penger, eller om det finnes noen slags fornuft som kan fjerne heftelser utover bilens verdi.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Du er ikke låst til lindorff, men du kan ikke bli kvitt heftelsene uten at du enten betaler lånene som ble tatt opp med pant i bilen, eller du inngår en avtale med de (lindorf) som "eier" heftelsene.

Og slik jeg ble forklart det av en annen i tråden er det lov å selge en bil med heftelser.

Og hvis heftelsene er på 800.000 tjener nok ikke lindorf fett på å selge en bil som er verdt mye mindre. Det som da kan gjøres er at foreldrene dine tar opp lån på 800.000 og betaler ut heftelsene, og så tar dere dere av betalingene på lånet, som nok er mye rimeligere enn de lånene som står på bilen idag. (dere kan jo selv ta opp et slikt lån, men antar at det ikke er mulig)

Hvordan har dere fått lov til å ta opp så mye lån på en bil som ikke er verdt i nærheten av et slikt beløp? (urelevant, men nysjerrig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en del regler rundt tvangssalg.

Siden billånet trolig er 1. prioritet, så kan ikke kreditorer kreve tvangssalg av bilen om det ikke kan antas at det kommer et overskudd av det salget. Lindorf får ikke en krone før banken som har billånet har fått sitt.

Men hva om at du ringer namsmannen og spør hvordan du skal forholde deg? De vet jo reglene, vi bare tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke låst til lindorff, men du kan ikke bli kvitt heftelsene uten at du enten betaler lånene som ble tatt opp med pant i bilen, eller du inngår en avtale med de (lindorf) som "eier" heftelsene.

Og slik jeg ble forklart det av en annen i tråden er det lov å selge en bil med heftelser.

Og hvis heftelsene er på 800.000 tjener nok ikke lindorf fett på å selge en bil som er verdt mye mindre. Det som da kan gjøres er at foreldrene dine tar opp lån på 800.000 og betaler ut heftelsene, og så tar dere dere av betalingene på lånet, som nok er mye rimeligere enn de lånene som står på bilen idag. (dere kan jo selv ta opp et slikt lån, men antar at det ikke er mulig)

Hvordan har dere fått lov til å ta opp så mye lån på en bil som ikke er verdt i nærheten av et slikt beløp? (urelevant, men nysjerrig)

Billånet er ikke hos Lindorff, men det vil havne dit etterhvert hvis vi ikke får solgt bilen.

De 800 000 er masse forskjellige kreditorer, sikkert 15 stk eller fler.

Dette skjønte du ikke helt, så jeg skal forklare:

Vi kjøper en bil til 300 000, lånet er på 300 000. Vi betaler hver måned og alt er ok.

Ellers er IKKE økonomien ok, vi har kredittkort og forbrukslån som går til inkasso og namsmannen. De andre kreditorene tar da pant i våre eierdeler, blant annet denne bilen. Så, etterhvert som flere og flere kreditorer går til inkasso/namsmannen så øker heftelsene på bilen etterhvert som det blir avholdt utleggsforretning og flere og flere får pant i bilen.

Og jo, LINDORFF tjener fett på tvangssalg. EN drøss med gebyrer osv.. + at bilen går ofte for titusner under faktisk markedsverdi, vi kan fort tape 50 000+ på dette, det samme gjør banken som har billånet.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en del regler rundt tvangssalg.

Siden billånet trolig er 1. prioritet, så kan ikke kreditorer kreve tvangssalg av bilen om det ikke kan antas at det kommer et overskudd av det salget. Lindorf får ikke en krone før banken som har billånet har fått sitt.

Men hva om at du ringer namsmannen og spør hvordan du skal forholde deg? De vet jo reglene, vi bare tipper.

Det er mulig de ikke får solgt den, men spørsmålet er, får jeg? Det er det jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billånet er ikke hos Lindorff, men det vil havne dit etterhvert hvis vi ikke får solgt bilen.

De 800 000 er masse forskjellige kreditorer, sikkert 15 stk eller fler.

Dette skjønte du ikke helt, så jeg skal forklare:

Vi kjøper en bil til 300 000, lånet er på 300 000. Vi betaler hver måned og alt er ok.

Ellers er IKKE økonomien ok, vi har kredittkort og forbrukslån som går til inkasso og namsmannen. De andre kreditorene tar da pant i våre eierdeler, blant annet denne bilen. Så, etterhvert som flere og flere kreditorer går til inkasso/namsmannen så øker heftelsene på bilen etterhvert som det blir avholdt utleggsforretning og flere og flere får pant i bilen.

Og jo, LINDORFF tjener fett på tvangssalg. EN drøss med gebyrer osv.. + at bilen går ofte for titusner under faktisk markedsverdi, vi kan fort tape 50 000+ på dette, det samme gjør banken som har billånet.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Poenget er at banken din, som du har billånet i, sansynligvis har en sterkere rett enn Lindorf.

Dermed skal de få pengene før Lindorf får noe.

Spør banken din, da. De bør vite om de har førsteprioritet.

Den som taper mest på tvangssalg er selvsagt deg.

Men om du har 800.000 som har gått til inkasso og inndriving, da er økonomien din rimelig kjørt.

Det krever en hel del tøffe omstillinger om dere skal greie å rette opp i dette.

Les litt inne på pengevett.com og bli inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de ikke får solgt den, men spørsmålet er, får jeg? Det er det jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Ja! du får solgt den med heftelser.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/sjekk-heftelser/

NAF sine sider, og der sier de indirekte at du kan selge en bil med heftelser.

"Kreditoren vil forholde seg til bilens eier, noe som betyr at du kan arve hele lånet om den tidligere eieren ikke gjør opp for seg og heftelsen blir slettet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mulig de ikke får solgt den, men spørsmålet er, får jeg? Det er det jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Nei.

Tror ikke det.

Ikke med mindre du kan føre bevis for at bilen er verdt samme som lånet, og få de til å fjerne kravene.

Men Namsmannen bør kunne svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billånet er ikke hos Lindorff, men det vil havne dit etterhvert hvis vi ikke får solgt bilen.

De 800 000 er masse forskjellige kreditorer, sikkert 15 stk eller fler.

Dette skjønte du ikke helt, så jeg skal forklare:

Vi kjøper en bil til 300 000, lånet er på 300 000. Vi betaler hver måned og alt er ok.

Ellers er IKKE økonomien ok, vi har kredittkort og forbrukslån som går til inkasso og namsmannen. De andre kreditorene tar da pant i våre eierdeler, blant annet denne bilen. Så, etterhvert som flere og flere kreditorer går til inkasso/namsmannen så øker heftelsene på bilen etterhvert som det blir avholdt utleggsforretning og flere og flere får pant i bilen.

Og jo, LINDORFF tjener fett på tvangssalg. EN drøss med gebyrer osv.. + at bilen går ofte for titusner under faktisk markedsverdi, vi kan fort tape 50 000+ på dette, det samme gjør banken som har billånet.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

OK, jeg er med. Som sagt i forrige innlegg så kan du selge bilen med heftelser.

Problemet nå er jo at du vil vel ikke at foreldrene skal overta de heftelsene som står i bilen? Og for å unngå det må du på en eller annen måte bli kvitt heftelsene. Det kan du gjøre ved å avtale med de som "eier" heftelsene, med foreksempel å forklare at hvis du får foreldrene dine til å overta bilen/lånet så kan du betale mer til dem hver måned, og det er jo de VELDIG interesert i.

Alternativ 2 er jo å få tatt et lån for å betale ned den gjelden på 800.000, men det er vel ikke mulig går jeg utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Tror ikke det.

Ikke med mindre du kan føre bevis for at bilen er verdt samme som lånet, og få de til å fjerne kravene.

Men Namsmannen bør kunne svare på det.

Enhver med logisk sans over bleienivå vil forstå at en bil som ble kjøpt for 300 000 for 5 år siden ikke er verdt over 300 000 i dag...

Bevis er jo ganske lett, er jo bare å få et tilbud av en bilforhandler, som sannsynligvis vil være lavere enn lånet. Spørs så videre hvordan man får de til å fjerne heftelsene.

Anonymous poster hash: 06155...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...