Gå til innhold

Oppi eller opp i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heter det oppi eller opp i, når man f.eks skriver '' hell så oppi all melken'' eller ''hell oppi melk i bollen'' ?



Anonymous poster hash: da6bb...443
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går opp i en stige (evt opp en stige)

Du legger noe oppi en ting.

Opp i og opp på er samme begrepet.

Du kan jo si: legg papiret opp på bordet. Da ligger papiret oppå bordet.

Altså, melken ligger oppi skålen, men du heller melken opp i skålen?

Oppi/oppå er vel et adjektiv, altså beskrivende, men opp i/på er et verb med et adjektiv.

Jeg vil nok si at det heter "Hell så melken opp i bollen"

Du kan kutte ut "opp" og bare si "hell så melken i bollen"



Anonymous poster hash: aa136...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er egentlig "oppi" godt språk?

Da jeg så trådtittelen var jeg i tvil om det egentlig er korrekt (men har sjekket nå).

Jeg tror jeg ville unngått det. Det høres bedre ut å si "melken ligger i skålen" enn "oppi skålen".



Anonymous poster hash: 3fde9...006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er egentlig "oppi" godt språk?

Da jeg så trådtittelen var jeg i tvil om det egentlig er korrekt (men har sjekket nå).

Jeg tror jeg ville unngått det. Det høres bedre ut å si "melken ligger i skålen" enn "oppi skålen".

Anonymous poster hash: 3fde9...006

"Melken ligger" var en pussig formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Du går opp i en stige (evt opp en stige)

Du legger noe oppi en ting.

Opp i og opp på er samme begrepet.

Du kan jo si: legg papiret opp på bordet. Da ligger papiret oppå bordet.

Altså, melken ligger oppi skålen, men du heller melken opp i skålen?

Oppi/oppå er vel et adjektiv, altså beskrivende, men opp i/på er et verb med et adjektiv.

Jeg vil nok si at det heter "Hell så melken opp i bollen"

Du kan kutte ut "opp" og bare si "hell så melken i bollen"

Anonymous poster hash: aa136...ce2

Alle disse ordene er både preposisjoner og adverb, alt etter konteksten de står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse ordene er både preposisjoner og adverb, alt etter konteksten de står i.

Nei. Oppi, oppå, i og på, er da så definitivt preposisjoner, uansett kontekst.

Dessuten er vel ikke hvilken ordklasse disse ulike partiklene tilhører relevant her. Opp i og opp på betegner en bevegelse, mens oppi og oppå betegner plassering - det er dét som spiller en rolle. Legg/flytt papiret opp på bordet kan man si hvis det ligger et sted lengre ned, f.eks på gulvet, mens man sier at papiret ligger oppå bordet hvis det nettopp ligger på bordet.

I norsk er det sånn at partikler som opp, ned, inn, ut, bort, gjennom (blant mange andre) angir at det dreier seg om en bevegelse, mens mer statiske partikler som oppe, nede, på, oppå, inni, mot, under (igjen, blant mange andre), bare angir plassering,

Dermed er det også i en del tilfeller ikke mer "riktig" å bruke enten bevegelsespartikkel eller statisk partikkel, for det kommer jo bare an på om man vektlegger bevegelsen fram til endepunktet, eller om man vektlegger sluttplasseringen, sånn at det kan handle om nyanser og om hvordan man ønsker å framstille den aktuelle situasjonen.

Anonymous poster hash: 23994...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei. Oppi, oppå, i og på, er da så definitivt preposisjoner, uansett kontekst.

Dessuten er vel ikke hvilken ordklasse disse ulike partiklene tilhører relevant her. Opp i og opp på betegner en bevegelse, mens oppi og oppå betegner plassering - det er dét som spiller en rolle. Legg/flytt papiret opp på bordet kan man si hvis det ligger et sted lengre ned, f.eks på gulvet, mens man sier at papiret ligger oppå bordet hvis det nettopp ligger på bordet.

I norsk er det sånn at partikler som opp, ned, inn, ut, bort, gjennom (blant mange andre) angir at det dreier seg om en bevegelse, mens mer statiske partikler som oppe, nede, på, oppå, inni, mot, under (igjen, blant mange andre), bare angir plassering,

Dermed er det også i en del tilfeller ikke mer "riktig" å bruke enten bevegelsespartikkel eller statisk partikkel, for det kommer jo bare an på om man vektlegger bevegelsen fram til endepunktet, eller om man vektlegger sluttplasseringen, sånn at det kan handle om nyanser og om hvordan man ønsker å framstille den aktuelle situasjonen.

Anonymous poster hash: 23994...222

Jeg var ikke helt nøyaktig, ser jeg. I og på er preposisjoner, det er riktig. Oppi og oppå kan være både adverb og preposisjoner. Jvf. Tanums store rettskrivningsordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke helt nøyaktig, ser jeg. I og på er preposisjoner, det er riktig. Oppi og oppå kan være både adverb og preposisjoner. Jvf. Tanums store rettskrivningsordbok.

Men hvilket år ble den utgaven du har gitt ut? Dette høres nemlig helt utdatert ut for meg.

Anonymous poster hash: 23994...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men hvilket år ble den utgaven du har gitt ut? Dette høres nemlig helt utdatert ut for meg.

Anonymous poster hash: 23994...222

9. utgave, 2. opplag 2008 står det i min utgave.

Det er blitt mye nytt og nye betegnelser på ordklasser i grammatikken, har jeg lagt merke til. Jeg må kjøpe en nydatert grammatikk. Kan du anbefale noen? Er norsk referansegrammatikk bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...