Gå til innhold

Dårlig matlyst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skriver fordi jeg tidligere har hatt anoreksi nevrosa. Holder nå på å slanke meg, men jeg har fått så dårlig matlyst. Kjenner at jeg er sulten og trenger mat. Men når jeg lager et måltid, så er det ikke fristende. Spiser det jeg lager, selv om jeg kanskje får i meg litt lite kalorier.

Kan man få tilbakefall på denne måten? Jeg er ganske bestemt på å ikke ekstremslanke meg igjen, men det er så vanskelig å få i meg mat. Noen med liknende erfaringer?

Anonymous poster hash: f470b...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dårlig matlyst selv, det er noen ganger enklere å gå på kafe å spise, så slipper man å stå oppi maten og lukten for så å ikke få så lyst på mat. Du kan kjøpe noe greit som er flytende og et helt måltid på apotek i forskjellige smaker. Og så kanskje lage forskjellig smoothie selv, da flytende mat noen ganger er bedre enn tygge maten. Sett deg forandre tv, pc eller med bok mens du spiser, så tenker du ikke så mye på hvor liten matlyst du har.

Skrevet

Har dårlig matlyst selv, det er noen ganger enklere å gå på kafe å spise, så slipper man å stå oppi maten og lukten for så å ikke få så lyst på mat. Du kan kjøpe noe greit som er flytende og et helt måltid på apotek i forskjellige smaker. Og så kanskje lage forskjellig smoothie selv, da flytende mat noen ganger er bedre enn tygge maten. Sett deg forandre tv, pc eller med bok mens du spiser, så tenker du ikke så mye på hvor liten matlyst du har.

Flytende mat var lurt. Det skal jeg prøve. Smoothie og sånt virker faktisk fristende.

Vil jo ned i vekt, men jeg vil ned på den rette måten. Max 1 kg i uken, sier de som har greie på det.

Føler meg veldig fornøyd med meg selv når jeg ikke får i meg så mye. Derfor er jeg bekymret.

Burde jeg telle kalorier for å se om jeg får i meg nok, eller bør jeg la det ligge dødt?

Skrevet

Flytende mat var lurt. Det skal jeg prøve. Smoothie og sånt virker faktisk fristende.

Vil jo ned i vekt, men jeg vil ned på den rette måten. Max 1 kg i uken, sier de som har greie på det.

Føler meg veldig fornøyd med meg selv når jeg ikke får i meg så mye. Derfor er jeg bekymret.

Burde jeg telle kalorier for å se om jeg får i meg nok, eller bør jeg la det ligge dødt?Anonymous poster hash: f470b...83c

Vent litt etter du har spist noe, så ser du om du er mer sulten. Spis heller flere små måltider.

Skrevet

Vent litt etter du har spist noe, så ser du om du er mer sulten. Spis heller flere små måltider.

Må spise ganske fort for å få i meg noe. Blir så fort mett for tiden, så jeg må spise før metthetsfølelsen får tid til å komme.

Ingen som har hatt spiseforstyrrelser som har råd å gi? Har lest litt om tegn på tilbakefall og jeg har flere av disse. Opptatt av mat og trening, behov for kontroll, følelse av at vektnedgang er det eneste som kan gjøre meg lykkelig, isolering. Spesielt kontrollbiten. Merker at jeg er i "perfeksjonistmodus". Ekstrem frykt for sukker og føler meg elendig om jeg spiser godteri. Kalorimålet er 1800 (har ikke begynt å telle ennå) og jeg trener bare annenhver dag. Så jeg har ihvertfall ikke et bevisst mål om å sulte meg. Men speilbildet er ganske blubbete de dagene jeg ikke trener.

Gjest Blomst83
Skrevet

Det du må gjøre er å kontakte legen din,terapaut om du eller lignende og få hjelp til å få stoppet ting før det spinner ut av kontroll igjen.Du vet jo selv at det å begi seg ut på en slankekur når du har hatt anoreksi ikke er smart.

Skrevet

Det du må gjøre er å kontakte legen din,terapaut om du eller lignende og få hjelp til å få stoppet ting før det spinner ut av kontroll igjen.Du vet jo selv at det å begi seg ut på en slankekur når du har hatt anoreksi ikke er smart.

Nei, men nå er det over 10 år siden da. Og jeg trenger å gå ned i vekt (objektivt sett). Hvis jeg klarer å tvinge i meg nok kalorier, så vil jeg jo ikke bli sykelig tynn igjen.

Det er frykten for å gå opp igjen etter å ha rast ned i vekt som driver meg til å ikke få tilbakefall.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ok,men alikevel så høres det ut som det er en liten frykt hos deg så jeg ville alikvel nevnt det for noen.

Skrevet

Ok,men alikevel så høres det ut som det er en liten frykt hos deg så jeg ville alikvel nevnt det for noen.

Nevnte det til dere ;)

Jeg er ikke egentlig redd for å få tilbakefall. Ikke i rett definisjon, i alle fall. Offisielt skal man være undervektig før man får en diagnose og når man er normalvektig, er man frisk. Det jeg er redd for er tankegangen. Å ha diagnosen inni seg, men ikke på utsiden, hvis du forstår?

Gjest Blomst83
Skrevet

Nevnte det til dere ;)

Jeg er ikke egentlig redd for å få tilbakefall. Ikke i rett definisjon, i alle fall. Offisielt skal man være undervektig før man får en diagnose og når man er normalvektig, er man frisk. Det jeg er redd for er tankegangen. Å ha diagnosen inni seg, men ikke på utsiden, hvis du forstår?

Tøv! Men en tankegang kan fort bikke over til handling. Og ut i fra hi hørtes det jo som om du var litt bekymret.

Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Deen linken driter jeg. Jeg har vært oppi normal vekt,men jeg er jo fremdeles syk.Det sitter i hodet.

edit:hvis du prate med fagfolk på feltet i Norge,for du høre det sammeDet gjelder også hvis du prater med andre som er syke. Og jeg kan forresten ikke se hvor i linken din at det står at man er frisk når man er normalvektig.

Endret av Blomst83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...