Gå til innhold

Bruktbil for student


bella_

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert noen som har laget en tråd om dette før, men fant ingenting.

Uansett, jeg har nok lappen i løpet av våren, og har veldig lyst på en egen bil. Men jeg er fortsatt student, lever på studielån og snart lønn (når jeg får meg jobb). Er det i det hele tatt mulig å kjøpe en egen bil da? Jeg har jo sjekket litt på lån for studenter, bruktbiler til ca 60 000 kr osv. Men jeg vil gjerne høre erfaringer fra dere som fikk egen bil som student. Pris på bil, lån osv. Var det verdt å bruke pengene på det så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte bil som student! Den kostet kun 25000 så jeg trengte ikke lån (jeg vet ikke om det er mulig å få som student uansett?). Et par tips og erfaringer som jeg har gjort meg:

- Spør forsikringsselskapet på forhånd hvor mye det koster å forsikre

- Du MÅ ha ekstra penger liggende hvis noe skulle skje med bilen

- Bil koster mer enn man tror (det gjorde det for meg)

- Kjøp en bil som er vanlig (billigere og enklere reparasjoner), men unngå typiske "ungdomsbiler" da disse har værre krasj-statisikk og blir dyrere å forsikre. (Spør forsikrningsselskapet).

Det er kanskje og verdt å ha i tankene at EU-kontrollen blir strengere - mer reparasjoner. For meg har bil aldri vært en nødvendighet, men jeg hadde veldig veldig lyst (jeg blir kvalm bare jeg ser på en buss), så for meg er det verdt det, men det er nok ikke det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal du med en bil til 60 000 hvis du har dårlig råd og bare skal ha noe å kjøre med?
Jeg har kjøpt biler til 15-20k, og de har fungert mer enn godt nok.

Ellers signerer jeg snusmumriken. Er mye penger å spare ved å sammenlikne flere forskjellige forsikringsselskaper. En billig bruktbil trenger man ikke full kasko på (det er ikke verdt det pga forsikringspremien), ansvar eller brann/tyveri holder. Biler går i stykker, alle sammen, så å ha noen tusen kroner på baklomma er en nødvendighet. Reparasjoner, slitedeler og service koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal du med en bil til 60 000 hvis du har dårlig råd og bare skal ha noe å kjøre med?

Jeg har kjøpt biler til 15-20k, og de har fungert mer enn godt nok.

Ellers signerer jeg snusmumriken. Er mye penger å spare ved å sammenlikne flere forskjellige forsikringsselskaper. En billig bruktbil trenger man ikke full kasko på (det er ikke verdt det pga forsikringspremien), ansvar eller brann/tyveri holder. Biler går i stykker, alle sammen, så å ha noen tusen kroner på baklomma er en nødvendighet. Reparasjoner, slitedeler og service koster penger.

Hehe, jeg har sett på bil til 15 mange ganger og det er det jeg har tenkt. Men alle rundt meg sier at det ikke er vits pga de ofte har feil og har kjørt mange km osv. Så jeg tenkte at jeg kan ta opp lån for å kjøpe en litt dyrere bruktbil fra en bilforretning.

Men du har en bil for 15-20 tusen som funker helt fint, da? Du har ikke brukt veldig mange penger på verksted? Kjøpte du den av en privatperson? Jeg er litt redd for å kjøpe bil på finn og ende opp med en skrothaug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du spør TS, men min til 25 har fungert greit. Jeg tok anti-rust-behandling for sikkerhets skyld, det koster 4500. Men bruktbilkjøp kan jo være veldig god deal, eller man kan ha skikkelig uflaks. Anbefaler at du ser over servicehefte, EU-godkjenning osv. Husk også på at du har forskjellige rettigheter mtp. reklamasjon om du har kjøpt fra privatperson eller forhandler, les f.eks her:

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke tatt lån på gammel bruksbil, da de kun synker i verdi. Det finnes mange biler til 15-20 000 som er mer enn bra nok til første bil, spesielt om man ikke har allverden med penger. Tenker at det er veldig lurt å ha med noen som kan mye om bil når du skal kjøpe.

Sørg for å ha penger på konto i tilfelle det skulle skje noe. Min første bil var dårlig, så det er ikke et godt eksempel annet enn at penger er viktig. Men min sambo kjøpte en gammel toyota som sin første, umulig å kverke den bilen(vi prøvde hardt, da den var rusten og ikke verdt å sveise opp). Motoren gikk og gikk, kun slitedeler som måtte byttes. Den kosta 5000kr. Så det finnes billige og bra biler, du må bare finne rett bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bil til 40 000,- første året på universitetet. Tok ikke lån på den.

Er en liten 'bybil' som fungerer til sitt bruk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har sett på bil til 15 mange ganger og det er det jeg har tenkt. Men alle rundt meg sier at det ikke er vits pga de ofte har feil og har kjørt mange km osv. Så jeg tenkte at jeg kan ta opp lån for å kjøpe en litt dyrere bruktbil fra en bilforretning.

Men du har en bil for 15-20 tusen som funker helt fint, da? Du har ikke brukt veldig mange penger på verksted? Kjøpte du den av en privatperson? Jeg er litt redd for å kjøpe bil på finn og ende opp med en skrothaug...

Husk at pris ikke nødvendigvis gjenspeiler hvor mye den må kostes på. Kilometerstand er ikke like viktig som hvor godt den er behandlet på de kilometrene den har gått. Er også forskjell på en bil som har gått 200k km i tettbebygd strøk, og en som har gått de fleste av de 200k km på motorvei. Vet de fleste er nesten besatt av kilometerstand, mens jeg ikke titter på telleren engang når jeg kjøper bil.

Alle biler koster penger. Uansett om bilen koster 200 000 eller 10 000, må den etterhvert ha nye bremser, forstillingsdeler, osv. Selv om det selvfølgelig er mye dritt som selges billig. Er ofte derfor det er billig. Men ofte handler det også om at det kan være en litt eldre bil som ikke er så populær lenger. Bruktbil faller i pris hvert år, kun på grunn av at de blir et år eldre, og folk flest vil ha nye biler.

For 20 000 kan man få mye som er i bra stand og som funker til det dem skal, men kanskje ikke er så pene i lakken ol. Det aller viktigste når man kjøper bruktbil er å ha med seg noen som faktisk KAN bil. Det hjelper ikke å ta en runde rundt bilen og se at den er fin i lakken og ikke har hull i interiøret. Det som er viktig på en bil, og som koster penger, befinner seg i motorrommet, og UNDER bilen. Og det er fryktelig mange som ikke tenker over å se under bilen engang. Når jeg ser på bil, legger jeg meg først under bilen og går igjennom alt med lommelukt, samt drar og banker i ting. Utrolig mye man finner ut da.

Husk at det ofte ikke er tryggere å kjøpe bruktbil fra forretning. Det er som oftest bare dyrere, og mange er mer ivrige etter å utelate en del viktige ting om bilen. Er mange seriøse, men en del useriøse også.

Jeg kjøpte første bilen min til 19 000. Det var en 40 år gammel bil som var litt småshabby. Bytta motorfester på den (kosta 100 kr på biltema) og etterfylte litt olje en gang i blandt. Mer enn det krevde den ikke det året jeg hadde den. Var dessverre uheldig å skli av veien i vrake fronten på den i et autovern, men fikk 15 000 for den likevel, slik den stod (fordelen med å kjøpe veteranbil).

Den jeg har nå betalte jeg 20 000 for. Bytta litt småtterier som starter og bremse/dieselrør. Ikke noen dyre greier. Og det er en 25 år gammel firehjulstrekker som har gått 460 000 km. Kjøpt alle mine biler/kjøretøy privat, tre av dem gjennom venner/bekjente, resten via Finn.no.

Nå er jeg så heldig at jeg skrur selv, så jeg slipper dyre verkstedregninger. Men hadde ikke blitt ruinert om jeg måtte sette det bort heller. Uansett så slipper man ikke unna verkstedregninger når man har bil. Men noen går mer istykker enn andre. Der må du høre med noen eller lese deg opp på nett hvilke bilmodeller som holder lengre enn andre. Men alle biler ruster og alle slitedeler slites, sånn er det dessverre. Tidlig 90-talls Japsebiler har jeg hørt mye bra om mtp driftsikkerhet. Men her har jeg ingen førstehåndserfaring, siden jeg selv kjøper biler etter interessen min, og ikke hva som blir billigst.

Ble litt langt, men håper du kanskje ble et hakk klokere på hva du skal gjøre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pris ikke nødvendigvis gjenspeiler hvor mye den må kostes på. Kilometerstand er ikke like viktig som hvor godt den er behandlet på de kilometrene den har gått. Er også forskjell på en bil som har gått 200k km i tettbebygd strøk, og en som har gått de fleste av de 200k km på motorvei. Vet de fleste er nesten besatt av kilometerstand, mens jeg ikke titter på telleren engang når jeg kjøper bil.

Alle biler koster penger. Uansett om bilen koster 200 000 eller 10 000, må den etterhvert ha nye bremser, forstillingsdeler, osv. Selv om det selvfølgelig er mye dritt som selges billig. Er ofte derfor det er billig. Men ofte handler det også om at det kan være en litt eldre bil som ikke er så populær lenger. Bruktbil faller i pris hvert år, kun på grunn av at de blir et år eldre, og folk flest vil ha nye biler.

For 20 000 kan man få mye som er i bra stand og som funker til det dem skal, men kanskje ikke er så pene i lakken ol. Det aller viktigste når man kjøper bruktbil er å ha med seg noen som faktisk KAN bil. Det hjelper ikke å ta en runde rundt bilen og se at den er fin i lakken og ikke har hull i interiøret. Det som er viktig på en bil, og som koster penger, befinner seg i motorrommet, og UNDER bilen. Og det er fryktelig mange som ikke tenker over å se under bilen engang. Når jeg ser på bil, legger jeg meg først under bilen og går igjennom alt med lommelukt, samt drar og banker i ting. Utrolig mye man finner ut da.

Husk at det ofte ikke er tryggere å kjøpe bruktbil fra forretning. Det er som oftest bare dyrere, og mange er mer ivrige etter å utelate en del viktige ting om bilen. Er mange seriøse, men en del useriøse også.

Jeg kjøpte første bilen min til 19 000. Det var en 40 år gammel bil som var litt småshabby. Bytta motorfester på den (kosta 100 kr på biltema) og etterfylte litt olje en gang i blandt. Mer enn det krevde den ikke det året jeg hadde den. Var dessverre uheldig å skli av veien i vrake fronten på den i et autovern, men fikk 15 000 for den likevel, slik den stod (fordelen med å kjøpe veteranbil).

Den jeg har nå betalte jeg 20 000 for. Bytta litt småtterier som starter og bremse/dieselrør. Ikke noen dyre greier. Og det er en 25 år gammel firehjulstrekker som har gått 460 000 km. Kjøpt alle mine biler/kjøretøy privat, tre av dem gjennom venner/bekjente, resten via Finn.no.

Nå er jeg så heldig at jeg skrur selv, så jeg slipper dyre verkstedregninger. Men hadde ikke blitt ruinert om jeg måtte sette det bort heller. Uansett så slipper man ikke unna verkstedregninger når man har bil. Men noen går mer istykker enn andre. Der må du høre med noen eller lese deg opp på nett hvilke bilmodeller som holder lengre enn andre. Men alle biler ruster og alle slitedeler slites, sånn er det dessverre. Tidlig 90-talls Japsebiler har jeg hørt mye bra om mtp driftsikkerhet. Men her har jeg ingen førstehåndserfaring, siden jeg selv kjøper biler etter interessen min, og ikke hva som blir billigst.

Ble litt langt, men håper du kanskje ble et hakk klokere på hva du skal gjøre. :)

Wow, TAKK for langt svar! Ble klokere, ja! Det eneste jeg vet om biler er merkene og om de kjører på diesel, bensin eller mer miljøvennlig... Hehe. Så jeg skal passe på å ta med noen som kan mye om bil! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...