Gå til innhold

Mensen: Høres dette mye ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at jeg blør ganske mye når jeg har mensen.Har alltid hatt det slik.

For eksempel fikk jeg den i går morges, og i løpet av 24 timer har det gått med ca. 10 tamponger i størrelsen "super" (rosa pakke fra OB eller Libresse). Må skifte tampong ca. hver 2.time og da er de ofte begynt å lekke.

Så jeg lurer på om dette høres mye ut, i forhold til dere andre her?

(Kan også legge til at jeg i fjor var veldig ofte trøtt og sliten,og fikk påvist nesten tomme jernlagre hos legen.Legen sa ingenting,men lurer på om det kan skyldes kraftig mens?)



Anonymous poster hash: 7633f...fb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mye, men ikke sjokkerende mye. M;en hva er grunne til at du bruker rosa tampong og ikke en den grønne? Jernlagert ditt er nok lavt grunnen mye blødninger, men det er normalt.



Anonymous poster hash: e8d78...70c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye, men ikke sjokkerende mye. M;en hva er grunne til at du bruker rosa tampong og ikke en den grønne? Jernlagert ditt er nok lavt grunnen mye blødninger, men det er normalt.

Anonymous poster hash: e8d78...70c

Ok. Jeg synes de grønne er litt ubehagelige siden de er så store, men burde sikkert brukt dem i stedet ja.

Anonymous poster hash: 7633f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg synes de grønne er litt ubehagelige siden de er så store, men burde sikkert brukt dem i stedet ja.

Anonymous poster hash: 7633f...fb7

Bedre for deg om du ikke bytter så ofte ja. Helst ikke oftere enn hver fjerde time (men heller ikke sjeldnere enn hver åttende).

Anonymous poster hash: e8d78...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen ekspert, men hvor mange dager blør du så mye og hvor lenge har du mensen?

Når du bruker like mye tamponger på et par dager, som det en jente normalt bruker iløpet av en hel menstruasjon, så er det åpenbart at du blør mye.

Jeg ville tatt en tur til legen eller gynekolog.

Husk jerntabletter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen ekspert, men hvor mange dager blør du så mye og hvor lenge har du mensen?

Når du bruker like mye tamponger på et par dager, som det en jente normalt bruker iløpet av en hel menstruasjon, så er det åpenbart at du blør mye.

Jeg ville tatt en tur til legen eller gynekolog.

Husk jerntabletter!

Har mensen ca.4 dager.Det er bare første og kanskje starten av andre dag det blør så mye.På tredje dagen er det veldig lite. Jerntabletter er nok lurt ja. Brukte det før og tenker på å begynne med det igjen nå.

Anonymous poster hash: 7633f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så i og med at du har ganske kort menstruasjon, så "jevner" det seg ut i forhold til gjennomsnittet.

Det høres fortsatt ut som at du blør så mye de to første dagene at det begrenser livskvaliteten din noe.

Jeg ville snakket med fastlegen om dette, kanskje du kan finne en form for hormon prevensjon som gir deg mer vanlig menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mensen i ca 7-9 dager og har vel kanskje 2 dager hvor jeg blør like mye som deg. Det er nok normalt, kanskje ikke hvis det hadde vært så mye over en ukes tid, men det jevner seg ut når du bare har 4 dager.

Anonymous poster hash: d06ab...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynte på p-piller så hadde jeg mensen 7-9 dager. Byttet tampong annenhver time i 3 dager (rosa eller grønn tampong). Noen ganger måtte jeg også bytte mer enn annenhver time! Og ofte var de blødd ut før jeg fikk byttet! Resten av dagene byttet jeg kanskje hver 3. time. Resulterte i at jeg unngikk diverse aktiviteter som innebar at jeg ikke var i rimelig avstand fra toalett, for da ville det gått gale!

Etter jeg begynte på p-piller så har jeg mensen 5-6 dager. Blør like mye som nevnt over i 2 dager, og mindre de neste.

Gikk til legen og fikk resept på cyklokapron. Disse tablettene minsker blødninger. Og de hjelper! Kanskje du skulle spurt om de? Jeg har heller ikke så mye jern, så har tatt jerntabletter i perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk mitt tredje barn har min menstruasjon blitt mere "konsentrert", og jeg blør veeldig mye en til to dager og mye mindre i 8-10 dager. Det er så mye at når jeg står opp om morgenen (med et gigantbind) må jeg løpe til toalettet for å ikke blø ned både soverom og gang. Unnskyld ekle detaljer... men etter å ha sittet litt på do, ser det ut som om noen har slaktet en geit i toalettskålen .:( Mulig jeg burde ta en tur til lege.

Det høres ikke unormalt ut at du blør såpass mye når det er snakk om så få dager, men skjønner godt at det hemmer deg og gjør dagene slitsomme.



Anonymous poster hash: eebc8...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd menskopp? Det krever litt tilvenning og føles vanskelig i starten, men når man får det til er det knall, og en slik kopp holder mye mer enn en tampong. Med menskopp kan jeg gå 3 ganger så lenge før den må tømmes sammenliknet med tampong! Økonomisk er det også :)



Anonymous poster hash: 94404...817
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med lege/gynekolog. Antakelig er dette normalt for deg men når det finnes hjelp å få er det jo ingen vits i å ha det sånn. Spesielt ikke når jernlagrene tømmes.



Anonymous poster hash: 85d00...662
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd menskopp? Det krever litt tilvenning og føles vanskelig i starten, men når man får det til er det knall, og en slik kopp holder mye mer enn en tampong. Med menskopp kan jeg gå 3 ganger så lenge før den må tømmes sammenliknet med tampong! Økonomisk er det også :)

Anonymous poster hash: 94404...817

Kjøpte meg en slik en ja, for det virket så bra mtp både miljø,kropp og økonomi. Men den ble bare brukt et par ganger da jeg synes det var veldig ubehagelig å sette på plass og å ta den ut, og den lekket av en eller annen grunn.. Regner med str. var feil. Det er en Lunette i str.2.og den føltes alt for stor.

Anonymous poster hash: 7633f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min blør så mye at hun må bruke tampong i tillegg til bind. Jeg har aldri blødd så mye, men ppiller har minsket blødningen betraktlig. Jeg kan bruke de gule mini ob tampongene den dagen jeg blør mest, ogt renger egentlig ikke skifte mer enn 1-2 ganger i løpet av dagen på dagen jeg blør mest.

Men anbefaler kun ppiller om du har store smerter eller har sex. Mange får bivirkninger av pillen. Deriblant jeg.

Anonymous poster hash: 1afa3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min blør så mye at hun må bruke tampong i tillegg til bind. Jeg har aldri blødd så mye, men ppiller har minsket blødningen betraktlig. Jeg kan bruke de gule mini ob tampongene den dagen jeg blør mest, ogt renger egentlig ikke skifte mer enn 1-2 ganger i løpet av dagen på dagen jeg blør mest.

Men anbefaler kun ppiller om du har store smerter eller har sex. Mange får bivirkninger av pillen. Deriblant jeg.

Anonymous poster hash: 1afa3...718

Ja, det er sant. Vet at p-piller gir mindre blødning,og det må være fint å slippe unna med noen få mini ob på dagene det blør mest. Men som du skriver, synes ikke jeg heller p-piller er å anbefale kun for å blø mindre. Jeg vil ikke stappe i meg legemidler som ikke engang er mot noe sykdom, dersom jeg kan få blodpropp og andre alvorlige bivirkninger av det (har blodpropp i nær familie).

Da er kanskje cyclokapron som "happiest" skrev om lenger oppe her, et bedre alternativ.

Anonymous poster hash: 7633f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha et bind i trusa for sikkerhetsskyld, så slipper du å stresse med å leke =)
Så lenge det er normalt for deg så skal du ikke bekymre deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før jeg begynte på p-piller så hadde jeg mensen 7-9 dager. Byttet tampong annenhver time i 3 dager (rosa eller grønn tampong). Noen ganger måtte jeg også bytte mer enn annenhver time! Og ofte var de blødd ut før jeg fikk byttet! Resten av dagene byttet jeg kanskje hver 3. time. Resulterte i at jeg unngikk diverse aktiviteter som innebar at jeg ikke var i rimelig avstand fra toalett, for da ville det gått gale!

Etter jeg begynte på p-piller så har jeg mensen 5-6 dager. Blør like mye som nevnt over i 2 dager, og mindre de neste.

Gikk til legen og fikk resept på cyklokapron. Disse tablettene minsker blødninger. Og de hjelper! Kanskje du skulle spurt om de? Jeg har heller ikke så mye jern, så har tatt jerntabletter i perioder.

Hvis du hadde hatt et truseinnlegg eller et bind i trusa hadde du sluppet å unngå alt! Bruker kun tampong jeg også, og bllr "normalt" men stoler aldri mer på tampongenenn at heg også alltid har et lite innlegg på itillegg.

Anonymous poster hash: 2d2e7...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre for deg om du ikke bytter så ofte ja. Helst ikke oftere enn hver fjerde time (men heller ikke sjeldnere enn hver åttende). Anonymous poster hash: e8d78...70c

Det er bare bra å bytte ofte!

Det høres mye ut i forhold til hva jeg har. Kan klare meg med den minste eller den nest minste typen. Bytter ca hver 4-5. time. Om man tar p-piller kan man få litt mindre blødninger.

Snakk med legen om det finnes behandlingsmuligheter. Har hørt man kan ta vekk litt av livmorslimhinnen for å få mindre blødninger, men dette tror jeg kun gjøres etter at man har fått barn.

Anonymous poster hash: 663ef...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes mye ut. Men nå blør vel jeg relativt lite, da..

Dag 1: En eller to av den gule ob'n Mini.

Dag 2: To av den blå. Normal. Kaaanskje en gul på kvelden/natta

Dag 3: En eller to gule igjen

Og så en dag eller to med bare truseinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes mye ut. Men nå blør vel jeg relativt lite, da..

Dag 1: En eller to av den gule ob'n Mini.

Dag 2: To av den blå. Normal. Kaaanskje en gul på kvelden/natta

Dag 3: En eller to gule igjen

Og så en dag eller to med bare truseinnlegg.

Oh my GOD, du er heldig! Bruker aldri gul OB...

Anonymous poster hash: 8c843...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...