Gå til innhold

Filmanmeldelse på 2000 ord!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne uka har vi fått beskjed om å skrive en filmanmeldelse på 2000 ord! (vg1)

Vi har fått flere eksempler på hvilken type anmeldelse vi skal skrive, og ingen av de er på mer enn 6-700 ord. Jeg har også lest mange anmeldelser på nett, og de er vanligvis på ca. samme lengde (kanskje 1000 ord, eller mindre). 2000 ord er veldig mye, synes da jeg, og grenser over til for lang og kjedelig. Jeg har gått flere år vgs før, og har skrevet filmanmeldelse før, men ikke SÅ lange.

De sier jo at en tekst ikke skal være for lang, for da kommer det alltid mye unødvendig og kjedelig med. En kortere tekst er ofte bedre, for man får det viktigste og beste med, i stedet for en lang og kjedelig tekst.

Jeg er snart ferdig med den. 600 ord har jeg, på to sider. Jeg synes anmeldelsen min er god; den inneholder alt det viktige, som: Beskrivelser, meninger, fakta, skuespillerpresentasjon, osv. Jeg klarer rett og slett ikke presse inn mer, for da blir det bare masse meningsløse kommentarer som ikke gjør annet enn å lage teksten lengre. Den blir ikke mer interessant.

Jeg måtte bare si det. Tips til å få den lengre? Og er det vanlig å skrive så lange filmanmeldelser?



Anonymous poster hash: 78b38...88c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det litt vanskelig å gi konkrete tips ettersom du ikke skrive hvilken film det er snakk om. Men du kan for eksempel ta opp tematikken i filmen. Da er det ofte hensiktsmessig å dra inn andre filmer som det er naturlig å sammenligne med.

Skuespillerprestasjoner kan settes opp mot hverandre og mot andre roller vedkommende har hatt tidligere. Man kan snakke om sminke, lys, scenografi, kostymer, manus, virkemidler, musikk, regigrep og hvordan filmen er sammenlignet med andre filmer fra samme regissør, kameraføring, lydeffekter...

Det er svært mye å ta tak i, men det krever selvsagt litt research ut over det å bare se filmen og synse om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt vanskelig å gi konkrete tips ettersom du ikke skrive hvilken film det er snakk om. Men du kan for eksempel ta opp tematikken i filmen. Da er det ofte hensiktsmessig å dra inn andre filmer som det er naturlig å sammenligne med.

Skuespillerprestasjoner kan settes opp mot hverandre og mot andre roller vedkommende har hatt tidligere. Man kan snakke om sminke, lys, scenografi, kostymer, manus, virkemidler, musikk, regigrep og hvordan filmen er sammenlignet med andre filmer fra samme regissør, kameraføring, lydeffekter...

Det er svært mye å ta tak i, men det krever selvsagt litt research ut over det å bare se filmen og synse om den.

Takk for tips! Skal prøve dette, og får håpe jeg nærmer meg 2000 ord da..

Jeg skal skrive om "Meg eier ingen", svensk film.

Anonymous poster hash: 78b38...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal prøve dette, og får håpe jeg nærmer meg 2000 ord da..

Jeg skal skrive om "Meg eier ingen", svensk film.

Anonymous poster hash: 78b38...88c

2000 ord er mye, men i og med at det er den filmen, er det jo en hel masse å ta tak i. Jeg har ikke sett den selv, men boken den er basert på, fikk veldig mye omtale, og det er jo et tema som det er mye å si om. Du kan jo sammenligne med andre filmer hvor alkoholisme er temaet, pluss at det jo er en hel del å ta tak i når det gjelder familietematikken. I tillegg har du forholdet mellom det selvbiografiske aspektet og transformeringen til film.

Høres veldig spennende ut!

Anonymous poster hash: 1585c...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2000 ord er mye, men i og med at det er den filmen, er det jo en hel masse å ta tak i. Jeg har ikke sett den selv, men boken den er basert på, fikk veldig mye omtale, og det er jo et tema som det er mye å si om. Du kan jo sammenligne med andre filmer hvor alkoholisme er temaet, pluss at det jo er en hel del å ta tak i når det gjelder familietematikken. I tillegg har du forholdet mellom det selvbiografiske aspektet og transformeringen til film.

Høres veldig spennende ut!

Anonymous poster hash: 1585c...671

Jeg skal prøve så godt jeg kan! Vet du om noen filmer som har lignende temaer? Jeg sammenlignet filmen kort med filmen "La den rette komme inn", pga. de kalde tonene i filmen. Men kom ikke på så mye mer.

Anonymous poster hash: a9586...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve så godt jeg kan! Vet du om noen filmer som har lignende temaer? Jeg sammenlignet filmen kort med filmen "La den rette komme inn", pga. de kalde tonene i filmen. Men kom ikke på så mye mer.

Anonymous poster hash: a9586...d89

Google films about alcoholism (kommer ikke på noen skandinaviske i farten) - det må i så fall være en film du kjenner til, så slipper du å se enda en film.

Men, er du sikker på at det er 2000 og ikke 200 ord? Det kan jo hende at det er en tyrkleif fra lærerens side?

Anonymous poster hash: 1585c...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Last Samurai av Edward Zwick er en film som blander emosjonelt drama og dramatiske kampscener, hvor begge type øyeblikk har eksepsjonelt screenplay.

Soundtracket er komponert av Hans Zimmer, men fremtrer ikke så kraftig og emosjonelt som mange av hans andre verk. Musikken har også et lavt volum på mange scener.

Ken Watanabe gjør en seriøs utførsel som Samurai Katsumoto, med en viss humorøs

sjarm. Gir den en 8/10

post-75243-0-00523800-1390561887_thumb.j

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...