Gå til innhold

Er ikke aspergers syndrom autisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere jobbet med en autist og måtte dermed kurses litt i autisme. Her fikk jeg inntrykk av at aspeberger går inn under autisme. Altså, har du asperger så er du autist, selv om du er høytfungerende.

Den siste tiden har jeg møtt på flere som mener at asperger slett ikke er autisme. For et par dager siden var det som sa at autisme og asperger var jo ikke det samme i det hele tatt.

Kan noen gi meg et litt skikkelig svar her?

For utfra alt jeg leser så er asperger en diagnose innenfor autismespekteret. Det er selvsagt noe helt annet enn å være en lavtfungerende autist, men likevel er det jo autisme på et nivå?

Anonymous poster hash: e932a...9ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har asperger, og ja, det er en form for autisme.

Anonymous poster hash: 73161...c69
Skrevet

Det er rett, det er en utviklingsforstyrrelse, en form for autisme (høytfungerende, men det er vel grader her også).

Anonymous poster hash: 18cf7...977

Skrevet

Det er en diagnose innen autismespekteret ja, men i dette spekteret er det flere diagnoser. Autisme er heller ikke bare autisme, det er barneautisme, atypisk autisme osv. Og selvom to personer har samme diagnose betyr ikke det at de sliter med akkurat det samme.

Tror at de nå skal fjerne disse navnene på diagnosene så det vil ikke bli stilt diagnosene barneautisme, atypisk autisme osv lengre.

Anonymous poster hash: 8c50f...356

Skrevet

I diagnosemanualene kommer det nok om ikke lenge til å bli fjærnet dette skillet mellom asperger og autisme og det vil bli snakk om høytfungerende eller lavtfungerende autismespektrumforstyrrelser. Dette er retningen de er på vei mot i USA så det kommer nok hit også etter hvert.

Asperger og autisme er begge autosmespektrumforstyrrelser men per i dag regner noen at de har vesentlige forskjeller mens andre opererer med at det er en gradsforskjell. Forvirrende når fagfeltet ikke er helt entydig.

Anonymous poster hash: d5d02...0fa

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg er klar over at det er komplekst og mange forskjellige former for autisme, de forskjellige gradene innenfor hver av formene, osv. Jeg ble bare så nysgjerrig når jeg møtte på en som snakket om asperger og gjorde et stort poeng av å fremheve at det slett ikke var autisme i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e932a...9ea
Skrevet

Det stemmer at Asperger er en diagnose innenfor autismespekteret, så det er autisme. Det er på mange måter den "mildeste", men det er jo autisme likevel. Virker også som om du er klar over at det finnes flere varianter som kan være veldig forskjellige, så du har hatt helt rett hele veien.

Anonymous poster hash: 4b8d9...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...