Gå til innhold

Hvorfor blir jenter kalt "horer"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3 minutter siden, Arabella skrev:

I Tanums store rettskrivningsordbok står også horebukk og horkar/karl.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 51dd9...15d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En mann er en mann. Skulle en mann være noe annet?

27 minutter siden, kattepusen skrev:

gigolo n (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)

1. mannlig hore

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, kattepusen skrev:

For det første så kan du for all del bruke det fantasiordet ditt. Men med tanke på at ingen andre bruker det ordet så vil du være ganske alene om å vite hva det er du mener med det ordet. For det andre handler denne tråden om horer. Altså om kvinner som har sex med folk de ikke er gift med. Du føler deg ikke truffet vel? ;) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For det første så kan du for all del bruke det fantasiordet ditt. Men med tanke på at ingen andre bruker det ordet så vil du være ganske alene om å vite hva det er du mener med det ordet. For det andre handler denne tråden om horer. Altså om kvinner som har sex med folk de ikke er gift med. Du føler deg ikke truffet vel? ;) 

Som jeg sa tidligere, så foretrekker jeg tøs fremfor hore. Heldigvis har jeg en Kjære som digger å kalle meg tøsa si.

For det andre, er ikke gigolo et fantasiord, som du ser av definisjonen. 
Det er ganske mye brukt, selv om du kanskje er for ung til å ha hørt det.
Gigolo er en mannlig hore, altså i følge DIN definisjon, en mann som har sex utenfor ekteskapet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De definisjonene på hore og hor som har blitt sitert de siste sidene har ikke begrenset begrepet hore til å bare gjelde hunkjønn, så jeg foreslår du redigerer den til: "Altså om mennesker som har sex med folk de ikke er gift med." siden du tydeligvis strever etter å ha rett.

Anonymkode: 0e3e5...50a

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bokmålsordboka

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
gigolo m1 (gigolo el dsjigolo; fra fr. av gigolette 'prostituert') profesjonell mannlig danser som danser med gjester (på hotell, restaurant og lignende ) mot betaling; ung mann som lar seg underholde av en eldre, velstående person; mannlig luksusprostituert
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Bokmålsordboka

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
gigolo m1 (gigolo el dsjigolo; fra fr. av gigolette 'prostituert') profesjonell mannlig danser som danser med gjester (på hotell, restaurant og lignende ) mot betaling; ung mann som lar seg underholde av en eldre, velstående person; mannlig luksusprostituert

Ja, nettopp! Hun vil ha det til å bety noe helt annet enn det faktisk betyr. Altså, et fantasiord.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De definisjonene på hore og hor som har blitt sitert de siste sidene har ikke begrenset begrepet hore til å bare gjelde hunkjønn, så jeg foreslår du redigerer den til: "Altså om mennesker som har sex med folk de ikke er gift med." siden du tydeligvis strever etter å ha rett.

Anonymkode: 0e3e5...50a

Men en hore er, per definisjon, en kvinne. En mannlig person som har sex med forskjellige damer er populær, en don juan, en "pikenes jens", som det het for lenge siden. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp! Hun vil ha det til å bety noe helt annet enn det faktisk betyr. Altså, et fantasiord.

Uhm, nei. Du vet det finnes mange definisjoner på mange ord?
Og du driver jo å leser egne definisjoner ut fra de definisjonene du finner.. Så da er det dine fantasiord da? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gigolo er ikke et fantasiord. Jeg har kjent til det så lenge jeg kan huske. Leste du ikke de to siste linjene i mitt innlegg?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Gigolo er ikke et fantasiord. Jeg har kjent til det så lenge jeg kan huske. Leste du ikke de to siste linjene?

Nei, for det passet ikke inn i hans fantasiverden ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 21.1.2014 den 21.56, mordecaiham skrev:

Hvilken tanker har dere om at jenter blir kategorisert som billige horer hvis de har samleie med gutt/menn, mens en menn får nærmest en heltestatus jo flere jenter de puler. Er det fysiske grunner til at jenter blir utpult og utbrukt når de ligger med noen i motsetning til menn?

Og til slutt; hvis ei jente ligger med en mann tre ganger i løpet av en natt, er hun da utpult? Blir hun mør i kroppen og sår i fitta av det?

Dette er en udokumentert myte. Det finnes nok en del som omtaler jenter for løse og "hore", men i 2017 er de fleste såpass seksuelt frigjort at de ikke ser på jenter som billige om de har mange sexpartnere.

Men jeg registrerer at mange ønsker å holde denne poteten varm, og gjentar man en løgn lenge nok, tror flere og flere på den. Det er synd, for virkeligheten er ikke slik.

Anonymkode: 9a85c...1fe

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en hore er, per definisjon, en kvinne. En mannlig person som har sex med forskjellige damer er populær, en don juan, en "pikenes jens", som det het for lenge siden. 

Du tar feil. Ordet hore er ikke knyttet til et spesifikt kjønn. Det er bare mindre vanlig å omtale menn som horer. Hor/hore fungerer som fordømmende ord, skjellsord, for en persons seksualmoral. Hvem man klistrer merkelappen hore på, sier en del om ens egen seksualmoral. Det er liten grunn til at menn skal gå mer fri for denne merkelappen enn kvinner. Hvis promiskuøse kvinner omtales som horer, mens promiskuøse menn omtales som "Pikenes Jens","Don Juan", kvinnebedårer, o.l. sier det sitt om en bestemt seksualmoral.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger hører man at noen kaller en mann for "hore" egentlig? Personlig har jeg aldri hørt noen kalle en mann for hore, annet enn for tull kanskje, men det regner jeg ikke med. Ordet "hore" er sterkt koblet til å være kvinne, og det tror jeg de aller fleste skjønner uten nærmere forklaring. Og ordet gigolo er jo nærmest et fremmedord, og det har jeg aldri hørt brukt om noen mann og heller aldri som et skjellsord. Hvorfor ikke innrømme hvordan språket vårt fungerer i praksis? Hvorfor late som det er annerledes enn det er? 

Ordet "hore" brukes utelukkende som omtale av prostituerte kvinner og som skjellsord mot kvinner man mener er løse fordi de har sex med mange menn og/eller har sex utenfor ekteskap eller fast forhold.

Anonymkode: b64e4...2b8

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, waco skrev:

Jeg er en stolt hore. Riktignok er det ingen som ville betalt meg for sex, men det forhindrer meg ikke i å være stolt og glad for det.

Vi stolte horer har jo selvsagt forakt mot de som forakter horer.

Da spør jeg deg, - er du ei stolt hore, - eller er du en som forakter horer?

Da spør jeg deg, - har du noen gang kalt en kvinne for hore som en hedersbetegnelse/ i positiv tilstand?

Anonymkode: 1b168...7f3

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger hører man at noen kaller en mann for "hore" egentlig? Personlig har jeg aldri hørt noen kalle en mann for hore, annet enn for tull kanskje, men det regner jeg ikke med. Ordet "hore" er sterkt koblet til å være kvinne, og det tror jeg de aller fleste skjønner uten nærmere forklaring. Og ordet gigolo er jo nærmest et fremmedord, og det har jeg aldri hørt brukt om noen mann og heller aldri som et skjellsord. Hvorfor ikke innrømme hvordan språket vårt fungerer i praksis? Hvorfor late som det er annerledes enn det er? 

Ordet "hore" brukes utelukkende som omtale av prostituerte kvinner og som skjellsord mot kvinner man mener er løse fordi de har sex med mange menn og/eller har sex utenfor ekteskap eller fast forhold.

Anonymkode: b64e4...2b8

Problemet mitt er HVORFOR vi skal videreføre noe så idiotisk,
bare fordi enkelte mannfolk er redde for at vi kvinner har funnet vår sexualitet? 
Hvorfor er kvinner mer horer en menn, når vi nå har omtrent like mye sex? 

Det er faktisk ikke like vanlig å gifte seg lengre, mange lever bare som samboere, enkelte lever faktisk som særboere. 
Så da er jo ganske mange horer, både kvinner og menn. 

• Liker 1
Skrevet
På 21.1.2014 den 21.56, mordecaiham skrev:

Hvilken tanker har dere om at jenter blir kategorisert som billige horer hvis de har samleie med gutt/menn, mens en menn får nærmest en heltestatus jo flere jenter de puler. Er det fysiske grunner til at jenter blir utpult og utbrukt når de ligger med noen i motsetning til menn?

Og til slutt; hvis ei jente ligger med en mann tre ganger i løpet av en natt, er hun da utpult? Blir hun mør i kroppen og sår i fitta av det?

Fordi menn har definisjonsmakt - og menn har så dårlig selvtillit/innlevelsesevne at de ikke kan forestille seg at noen har sex med dem for sexens skyld.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at kvinner blir sett ned på fordi de har mye sex er hovedsaklig på grunn av kirkens kamp for å fremstille sex som synd. Det er forklart av at mange hedenske religioner så på sex som en måte å oppnå gudommelighet, det er såklart noe kirken vil ha patent på. Så kvinners evne til å få barn via sex og orgasme; Noe av dem mest natulige instiktet til et menneske ble fremstilt som noe syndefult og skambelagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er for mye barnslig folk som ikke setter seg inn i hva ord betyr. Både kvinner og menn. Jomfrue meg er også en hore, ifølge noen kvinner, som fikk barn og ikke ante hvem av mennene som var faren.

Anonymkode: 72119...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...