AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har lyst til å spise litt snillere, og lurer på hvilken mat jeg burde velge. Spiser økologisk når jeg kan, men vil gjerne også unngå å spise dyr som generelt har det kjipt. Så, hvilke dyr er det som har det greit, og hvilke dyr bør man la være å spise? Jeg har for eksempel sluttet å spise gås og kjøper inn dunprodukter fordi jeg vet de blir tvangsforet. Gjelder det samme for and, for eksempel? Jeg ønsker ikke å bli vegetarianer på fulltid siden jeg har familie som jeg ønsker skal spise vanlig mat, men siden jeg kjøper inn maten vår bestemmer jeg ihvertfall hva slags kjøtt vi spiser de dagene vi spiser kjøtt. Anonymous poster hash: 90b62...dfa
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 *kjøper IKKE dunprodukter, skulle det stå... Anonymous poster hash: 90b62...dfa
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Kjøp kylling fra stange om du skal spise kylling Anonymous poster hash: d22c7...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Kylling og laks har det verst. Lam/sau har det best. Kjøp økologisk Anonymous poster hash: 16b9a...890
Sportiva Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Burhønsene i Norge har det nok verst. Frittgående har det ikke noe særlig bedre, så ville unngått alt av kylling. Evt kjøpe Stangekylling. MEN, vet noen hvordan forholdene er på Stange gård nå som de har økt produksjonen såpass? Husker jeg spiste kylling derifra for endel år tilbake, men da var det bare en liten gård. Jeg tror storfe og hester blir behandlet best.
Sportiva Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Enig i at sau har det bra, men synes det er trist at lam blir slaktet når de bare er én sommer gamle
Guadaloupe Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Kyllinger, verpehøns/burhøns, og oppdrettsfisk har det desidert verst. Kyllinger fordi de lever på veldig liten plass, de er ca. 22 kyllinger PER KVM2! De vasser i sin egen dritt og blir fóret med så kraftlig fór at de går fra noen få gram til én-to kilo? på 30 dager (de lever i bare 30 dager.) De blir daglig fóret med antibiotika fordi det er for mange kyllinger per kvm2, så det florerer med bakterier, i tillegg har vel 1/3 eller 2/3 av alle kyllingene antibiotikaresistente E.coli-bakterier. Folk bryr seg ikke, de vil bare ha billig kylling. Det er rett og slett kvalmende! Burhøns/verpehøns bor i trange bur, gjerne flere stykker, de har ikke plass til å spenne ut vingene eller flakse eller å få hvilt. De lever heller ikke lenge. Oppdrettslaks er ganske ille også, det florerer med bakterier fordi de lever så tett, de blir også fóret med antibiotika daglig. Det sies at hvis kuer eller andre husdyr hadde blitt behandlet som oppdrettslaksen, hadde det vært en stor dyretragedie/skandale. Det sier ganske mye om hvor dårlig oppdrettslaksen/oppdrettfisken har det. Det er så leit at folk flest driter i det, det eneste forbrukerne bryr seg om er å få tak i den billigste av den billigste maten, uansett om den er full av farlige bakterier. Endret 21. januar 2014 av Guadaloupe 4
Gjest Gaea Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Burhønsene i Norge har det nok verst. Frittgående har det ikke noe særlig bedre Nei. Det beste er å kjøpe fra lokal gård der du vet verpehønene har det godt, deretter økologisk, deretter burhøns, deretter frittgående. Om man tar utgangspunkt i at de holder seg til minstekrav altså, finnes muligens frittgående med litt mer plass, men det er ikke akkurat vanlig praksis. Det er utrolig synd at frittgående høres så flott ut, har lest om flere som egentlig ønsker å ha miljøbur men blir nærmest tvunget til å ha frittgående for å få solgt... Endret 21. januar 2014 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Tusen takk for svar så langt! Anonymous poster hash: 90b62...dfa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Noen som vet hvordan ender har det? Anonymous poster hash: 90b62...dfa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Noen som vet hvordan ender har det? Anonymous poster hash: 90b62...dfa Tror nok ender har det bedre enn kyllinger, fordi det er mye mindre produksjon av ender og prisen er høyere. Så bøndene kan gi dem bedre vilkår og alikevel tjene penger. Problemet er jo at ender kan fly, skikkelig, og dermed har de nok andre behov en høner. Anonymous poster hash: d2c5d...c64
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Kylling og eggproduksjon er desidert verst. Har fullstendig sluttet å støtte det, kjøper kun økologisk eller fra gårder i nærområdet mitt. Betaler heller dyrere for kyllingkjøtt som har fått vokse seg til naturlig og har hatt det bra, enn 29.90 for den stakkars kyllingen på spar som har lidd forjævlig. Her er en link dere bør lese. Opplysningskontoret for egg og kjøtt har gitt ut en kokebok som brukes i skoleundervisning. De er så klart interessert i å selge mest mulig egg og kjøtt, boka er full av oppskrifter på det. Sitat fra linken: "Kyllingene bor inne i store kyllinghus, der alle kan flakse og fly rundt så mye de vil"..http://www.nrk.no/ytring/kyllingpropaganda-i-norsk-skole-1.11053250 Anonymous poster hash: d514e...c30
Alvina Skrevet 23. januar 2014 #13 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Tror nok ender har det bedre enn kyllinger, fordi det er mye mindre produksjon av ender og prisen er høyere. Så bøndene kan gi dem bedre vilkår og alikevel tjene penger. Problemet er jo at ender kan fly, skikkelig, og dermed har de nok andre behov en høner. Anonymous poster hash: d2c5d...c64 Tror de vingestekker ender, det gjøres i alle fall med fasan. Men vet ikke om dyrene lider når de blir vingestekket, har ikke satt meg inn i det. Kylling, kalkun og gris er noe jeg ikke spiser, og opprettsfisk. De gangene jeg kjøper opprettslaks er det ikke fra fjord-merder. Endret 23. januar 2014 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #14 Skrevet 23. januar 2014 Holte gård har snille egg og snilt kjøtt Anonymous poster hash: 64184...f7c 1
Gjest Blanchefleur Skrevet 23. januar 2014 #15 Skrevet 23. januar 2014 Noen som vet hvordan ender har det? Anonymous poster hash: 90b62...dfa Hele fjærkrebransjen har blod på sine hender. http://www.dbtv.no/core/gfx/splash.php?src=http%3A%2F%2Fbrightcove.vo.llnwd.net%2Fe1%2Fpd%2F1027729757001%2F1027729757001_2824183525001_ramsey.jpg%3FpubId%3D1027729757001&w=978 Kjøper ikke et eneste produkt med dun i.
onyx Skrevet 23. januar 2014 #16 Skrevet 23. januar 2014 Generell regel er å styre unna alt som er billigst! Fjærkre, egg og svin er verstingene på min egen liste. Ikke bare fordi de lever tett og lite dyrevennlig, men også fordi de har dårlige kvalitet og en tendens til å smake fisk...
Alvina Skrevet 23. januar 2014 #17 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Er jo umulig at sånne som Holte gård og andre i småskala-landbruk skal fø på oss alle, tror vi burde spise mindre kjøtt og erstatte det med føde fra planteriket. Vi trenger ikke kjøtt, i alle fall ikke hver dag, og som forbrukere har vi makt. Kjøper vi industri-kjøtt er vi med på å opprettholde dårlig og uverdige dyrehold og bidrar til å forurense miljøet i større grad enn vi egentlig ønsker. Tenker, au, kloden vår er allerede overbelastet, klimaendringer og det vil ikke nytte, men vi trenger ikke bidra til dyreplageri. Lett å synse, har syndet selv. Har ingen problemer med å spise kjøtt, men både kjøtt og fisk og genmanipulerte planter prøver jeg å skygge unna. F.eks. hundemat av hills eller andre fine merker, tørrfor, inneholder genmanipulert mais. Har ingen link og har ikke lyst å søke den opp nå, men den beskriver ganske mye... edit: spiser ikke hundemat. Lol. Men har smakt. ;-) Endret 23. januar 2014 av Alvina 4
Pixy Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Fra værst til best den tiden de lever: Frittgående høns og oppdrettfisk Burhøns Kalkun (bor likt som høns) Griser (ikke økologisk drift) Storfe Sau Hest Men så må man huske på hvor kort de lever, hvordan de blir slaktet. Intelligensnivået, oppfattelsesevnen, osv. F.eks en hest som har levd er flott liv kommer inn på slakteriet og forstår hva som skjer. De oppfatter blodlukt, skrik, stress fra andre dyr. De blir oppriktig livredde og føler intens frykt. Dette er min personlige oppfatning da jeg har jobbet i alle disse dyrehusene. Eksperter/forskere ville kanskje rangert det annerledes.
heiduderborte Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Kylling og dunprodukter. Er veggis selv, men har tydligvis en dunjakke på meg, ante ikke noe om dunproduksjon når jeg kjøpte den for 1 år siden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå