Gå til innhold

Kjøre i USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ta lappen før sommerferien, og lurer på om noen har erfaringer med kjøring i USA. Skal på ferie dit i sommerferien.

Først og fremst: er det regler for hvor gammel man må være eller hvor lenge man har hatt lappen? Har søkt litt rundt, men finner bare motstridende fakta om dette.

Også vil jeg gjerne høre erfaringer fra dere som har kjørt i USA. Hvordan er trafikken? Er det noe som er vanskeligere, annerledes eller noe som er lurt å tenke på?



Anonymous poster hash: 7b4fa...0ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på leiebilselskapene. Pass på at forsikringen dekker deg!! Det er prioritet nummer 1 når du skal kjøre!

Jeg har kjørt i Chicago. Hadde hatt lappen i 3 uker. Er temmelig sikker på at forsikringen ikke dekket meg (lånte kompisen min sin bil), det tenkte jeg ikke over før i ettertid. Takk og lov for at jeg ikke var i en ulykke; det kunne blitt dyrt!
Uansett, jeg kjørte for det meste rundt i det nabolaget vi bodde i, men kjørte litt rundt i byen også. Ikke så veldig stress, men mange flere felt på f.eks. motorveien. Var litt skummelt, men ble varm i trøya etter hvert :) Noe som var nytt for meg, var at man kunne kjøre til høyre selv om det var rød pil (gjaldt kun rød pil, ikke rødt generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en link:

http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml
Jeg fikk meg riktignok internasjonalt førerkort da jeg var i statene sist gang. Det fikk jeg på NAF.

Hvis man skal leie bil, så kan det kanskje bli vanskelig hvis man er under 21 år:

http://traveltips.usatoday.com/age-requirement-rent-car-62294.html

En link til, verdt å se på, spesielt med tanke på kjøremønsteret:

http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-c1867/United-States:Traveling.By.Car.In.The.United.States.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lei bil via europeisk byrå, for da er alle forsikringer inkludert og de prøver ikke å selge deg masse ekstra i skranken når du dukker opp med voucher.

I USA svinger man til høyre på rødt om det er klart. Om du glemmer det, tutes det bak deg.

Aldersgrense vet jeg lite om.

Prøv eleiebil.no eller holidayauto, de leide jeg gjennom, knirkefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare leie bil i New York og Michigan som under 20 så vidt jeg har forstått. Har store problemer med dette da jeg gjerne skulle besøkt familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er full stans (STOP) når du tar til høyre på rødt lys da... det visste nemlig ikke jeg, så ble stoppa av bæbu :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det finnes vel omtrent ikke vikepliktsskilt der borte...og på 7 mnd tror jeg jeg fant EN rundkjøring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes vel omtrent ikke vikepliktsskilt der borte...og på 7 mnd tror jeg jeg fant EN rundkjøring :P

Det er jo titt og ofte skilt med "Yield" synes jeg.

Og for å være på den sikre siden plasserer de også trafikklys i rundkjøringer...!

Endret av halo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo titt og ofte skilt med "Yield" synes jeg.

Og for å være på den sikre siden plasserer de også trafikklys i rundkjøringer...!

Ja, enig! Det står jo "yield" overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis må du være over 21 for å få leie bil, og du må som regel betale blodpris dersom du er under 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare leie bil i New York og Michigan som under 20 så vidt jeg har forstått. Har store problemer med dette da jeg gjerne skulle besøkt familien.

Dette er ikke helt riktig. Hos de store går det ikke, men hos små lokale utleiesteder kan de i noen tilfeller la en 18-åring leie. Det er sjeldent, og ikke lett å få til, men er mulig.

Er ganske enkelt å kjøre bil i USA, men kan likevel bli litt forvirrende. Går raskere enn i Norge, langt flere felt og litt andre regler noen steder.

- "Yield" er det samme som i Norge. Vikeplikt.

- ...når veien er satt opp sånn at det ser ut som om du og feltet rett overfor deg begge skal "yielde" for hverandre, kan det være vanskelig å vite hva man skal gjøre. Dersom han skal til venstre, og du til høyre, så kan du kjøre først. I slike tilfeller er det "venstre-personen" som må yielde.

- Ved STOP-skilt må du stoppe. Helt. En tommelfingeregel er at du skal stoppe i tre-sekunder. Dersom du kommer til en four-way stop må alle feltene inn til krysset stoppe. Selve regelen er at den som stoppet først, også får kjøre først, og så går det i rekkefølgen man stoppet.- Ved mange lyskryss er det tillatt å ta "right on red" - altså svinge til høyre uansett om lyset er rødt. Da kan man kjøre så lenge veien er klar. Er det ikke tillatt pleier det å være satt opp skilt; "NO RIGHT ON RED".

- Noen steder finnes det "left turn lanes" eller "center turn lanes". Dette er ikke et akselerasjonsfelt (men mange bruker det som det når de forsøker å komme seg ut på veien), men rett og slett et felt man bruker for å komme seg av veien. Det er kun et felt for begge retninger, og har som regel ikke lov å kjøre i mer enn 200 - 400 ft i dette feltet. Meningen er å komme seg raskt inn, og svinge raskt ut. Det er også viktig siden man tross alt deler feltet med motsatt kjøreretning, slik at man kan komme til å plutselig stå i fare for å kollidere med en bil som kommer fra motsatt retning og som også skal svinge av. Så pass på!

ch4-two-way-roadway-with-center-lane.gif

Mitt beste tips til alt er egentlig; pass på! Særlig med four-way stop er det alltid folk som har misforstått, eller har sine egne lokale regler. Noen behandler slike kryss som rene vikepliktskryss fra høyre. Andre følger regelen. Så kan bli litt tull, men det blir det jo også f.eks. i rundkjøringer her i Norge, så går nok greit. Følg med på andre kjørende!

Anonymous poster hash: 2fbb3...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...