Gå til innhold

Tips til nervøs alenereiser (USA)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

I vår skal jeg til USA for å besøke en venn (i Florida), så jeg reiser over alene. Jeg skal bytte fly i København og New York (Newark), og det er det jeg gruer meg til .... Selve flyturene går fint, men jeg er så nervøs for å måtte finne frem på egenhånd, gjennom immigration og toll, særlig fordi jeg ikke har så veldig god tid på Newark (ca to timer). Hjelp ... Er det noen som har noen beroligende ord?

Anonymous poster hash: 66f40...a1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går sikkert bra! Har du gjennomgående billett og du ikke rekker flyet videre til Florida blir du booket om til neste, går tett med fly der.

Som en anbefaling til senere så mener jeg det er bedre å fly direkte til der en skal i USA fra Europa slik at man slipper forbindelse i USA med den usikkerheten som tidsforbruk i immigrasjonen alltid medfører ;)

Gjest Makemeloveit
Skrevet

Hei!

I vår skal jeg til USA for å besøke en venn (i Florida), så jeg reiser over alene. Jeg skal bytte fly i København og New York (Newark), og det er det jeg gruer meg til .... Selve flyturene går fint, men jeg er så nervøs for å måtte finne frem på egenhånd, gjennom immigration og toll, særlig fordi jeg ikke har så veldig god tid på Newark (ca to timer). Hjelp ... Er det noen som har noen beroligende ord?

Anonymous poster hash: 66f40...a1e

Kan betrygge deg med at flyplassen i New York er så liten at du ikke kan annet enn å finne frem :) Dessuten er det bare å spørre, eller følge strømmen. Alltid noen som skal videre =)

Skrevet

Siden det ikke er høysesong nå regner jeg med det vil gå rimelig kjapt og smerteløst. Bare pass på å ha med all nødvendig dokumentasjon slik at passasjen vil gå så smertefullt og kjapt som mulig.

Er det problemer med dokumentasjonen må du regne med å sitte fast der flerfoldige timer, i værste fall sendt rett hjem på neste fly, alt etter som.

Sånn ellers burde 2 timer være plenty.

Gjest Makemeloveit
Skrevet

En ting til. Hvis du ikke har vært i USA før. Gjør som flinkeceline sier: Ta med deg dokumentasjon. Skal du sove på hotell, eller har du bestilt sjåfør, ta med deg dokumentasjon. Du vil få spørsmål på flyplassen om hvor og hva du skal. Kjempe strengt der nede.

Skrevet

Det går veldig fint. Jeg har vært i USA tre ganger, og skal også reise alene bort dit om noen måneder. Mellomlander også på to flyplasser.

Ja, de er strenge i USA, men de spør deg som regel bare om hva du skal. Da svarer du "vacation". Spør de om andre ting, så svarer du bare høflig på det de lurer på. Skader ikke å ha med ESTA-dokumentet, men det er ingenting du ha med. Jeg har aldri blitt spurt om å vise noe annet enn pass. Det er bare greit å ha med seg ESTAen i tilfelle det skulle være noe.

Jeg gruer meg ikke til annet enn at det blir jævlig langt å reise alene, men det skal nok gå fint! Å komme til USA og snakke med de i immigrasjonen er ikke så sinnsykt skummelt som alle skal ha det til, så lenge du har ordnet med alt du må ordne opp i på forhånd!

Skrevet

Ikke noe problem i new york.bare følg etter alle sammen,dere havner i tollen alle sammen uansett,hehe. Bare ikke ta bilder eller prøv å ring med mobilen i tollområdet,da kommer vaktene bort til deg og bare:"ma'am,you are not allowed to use your phone here....",men det finnes jo ikke signal der uansett.

Skrevet

Og jo i tollen så spør du hva du skal,hvor du skal,hvem du skal besøke,om du har med mye penger inn i landet osv

Greit å ha med adresse til stedet der du skal bo om det er hotell eller hos vennine.

Skrevet

Det er forholdsvis strengt, og de ansatte som spør deg ut i luka går nok inn for å være seriøse og. Men jeg har aldri hatt problemer selv om jeg har vært der i forskjellige aldre og med forskjellig reisefølge og bekleding osv. Og jeg har prøvd å være litt morsom i tillegg!

Men ikke begynn å krangle med dem om noe som ikke egentlig betyr noe.

Anonymous poster hash: d3d5a...a99
Skrevet

Og jo i tollen så spør du hva du skal,hvor du skal,hvem du skal besøke,om du har med mye penger inn i landet osv

Greit å ha med adresse til stedet der du skal bo om det er hotell eller hos vennine.

Det er vel strengt tatt ikke tollen men US Imigration som gjør det, og det skjer før man kommer til Tollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...