Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2004 #1 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg er en jente på 24 år, som sliter litt! Jeg har enorme smerter ved sex, som har vart i 2 år nå. Det begynte mens jeg hadde samboer(slo opp for et år siden), og har ikke blitt bedre. Jeg har vært hos legen og diverse gynkologer, som mener jeg har Vestibulitt, som er en smertelidelse i underlivet til jenter som er ganske unge. Det er ingen som er sikre på hva smertene kommer av, og hvordan man kan bli kvitt problemet! Har fått noen råd, som å kutte ut p-pillene(som jeg har gjort for 3 mnd siden). Og å prøve å unngå sex. Jeg har fått beskjed om at d er veldig forskjellig hvor lenge denne tilstanden varer, men at den kan ta flere år å bli kvitt! Jeg smører meg med tålmodighet, men jeg blir faktisk veldig nedpsyket og føler meg ikke som en fullverdig kvinne! Jeg har hatt veldig lite sex d siste året, og trodde jeg hadde begynt å bli bedre, men hadde sex forrige helg og d var sinnsykt vondt.... Dette fikk meg til å falle helt sammen, d betyr at jeg må leve i uvissheten om når jeg kan ha et sexliv igjen. Før var jeg veldig glad i sex, men jeg har merket at jeg i d siste ikke orker tanken på sex.....tror d har mest med at jeg skammer meg av å være slik og føler meg unormal! Jeg er redd for å møte gutter, og at d skal utvikle seg til noe mer, er redd for hva jeg skal si og at de vil forlate meg viss jeg sier noe,eller kanskje de tror at d er en dårlig unnskyldning fordi jeg ikke vil ha sex...... Jeg bare lurer på om d er noen av dere som vet noe mer om denne lidelsen eller om noen av dere har peiling på noe somm kan hjelpe meg til å bli bedre? Stor klem til alle som svarer:) :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 20. mai 2004 #2 Del Skrevet 20. mai 2004 Er det vondt kun ved penetrering, eller er all seksuell aktivitet smertefullt? Husk at en kan ha et fullverdig sexliv uten vanlig Inn-og-ut sex. Oralsex, bruk av sexleketøy og hender/fingre kan være et godt alternativ. Jeg og min forlovede brukte lang tid på å utforske hverandre på en slik måte før vi gok steget til vanlig sex. Det er jeg meget glad for i dag. Hadde vi slått oss til ro med "bare" vanlig sex, hadde vi gått glipp av mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest princessa Skrevet 20. mai 2004 #3 Del Skrevet 20. mai 2004 Er helt enig med dette, men jeg vet jo at før eller siden vil jeg ha vanlig sex for min egen del og evt. ny partner sin del.....og da vil jo d mest sannsynligvis bli et problem! Derfor psyker tanken meg ned!!! Du var forressten heldig som fant en gutt som er innstillt på å bare utforske i begynnelsen:) kan jeg spørre hvor du traff han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venus_venus Skrevet 20. mai 2004 #4 Del Skrevet 20. mai 2004 Ingen vet med sikkerhet hva som er åsaken til denne tilstanden. Det noen mener er at tidligere infeksjoner kan være en årsak, p-pille-bruk, tørre slimhinner eller muskelkramper i veggene kan være årsaker. Videre at det også kan være psykiske mekanismer i forbindelse med tidligere overgrep eller seksuelle problemer som kan være forklaringen. Behandlingsmetoder kan være; muskelavslappende behandling, avhold fra seksuell aktivitet, antidepressiva, atferdsterapi og noen ganger kirurgisk behandling. Det er imidlertid en svært vanskelig tilstand å behandle og få har kompetanse på dette. Det beste du kan gjøre er å oppsøke noen med kompetanse på dette, og det er sexologer. Bare sørg for at du finner en som er sertifisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2004 #5 Del Skrevet 20. mai 2004 Takk for svar! Du visste en del om dette du:) Vet du på hvilken måte man kan gjøre noe med dettte kirurgisk? Er d noe som fjernes? Får man dekket en slik operasjon? Vet du om d er dyrt å gå til sexolog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venus_venus Skrevet 21. mai 2004 #6 Del Skrevet 21. mai 2004 Om det er riktig å gjøre et kirurgisk inngrep må en lege svare for. Tror det finnes noe kompetasne på dette på Rikshospitalet. Om du får dekket operasjonen gjennom folketrygden er opp til legen å vurdere. Konsultasjonspris hos sexologer varierer en del så det må du nok bare sjekke. De som atagelig har den beste kompetansen på dette her til lands vil jeg mene er Elsa Almås (psykolog og sexolog) og Ester Esben Pirelli Benestad ( lege, sexolog og "rikstranse") De holder til på sørlandet. Du kan jo ringe dem og høre hvor du skal henvende deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå