Gå til innhold

Egenmelding på stebarn?


snoker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min hadde en liten samtale nå i helgen om dette med egenmeding og sykdom rundt barn.

Han mener at siden vi har barna 50% og jeg bor her fast så har jeg også krav på å kunne ta ut ekstra egenmelding om ungene blir syke, og at jeg burde føre barna opp som barn på intervjuer og papirer ang jobb.

Jeg mener at dette ikke er noe en sjef vil ta hensyn til i og med at det ikke er mine biologiske barn.

Er det noen som vet hva som er rett her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jeg også interessert i å lære mer om!

edit: sjekket arbeidsmiljøloven § 12-9:

Den bruker den litt tvetydige ordlyden "arbeidstaker som har omsorg for barn". Men i siste ledd står det at "Retten til permisjon kan overføres med inntil halvparten av dagene hvert kalenderår til mor eller far med samværsrett eller til den som arbeidstaker bor sammen med og som ikke har omsorg for egne barn."

Så da vil jeg anta at som steforelder kan man få overført halvparten av partners permisjonsdager?

Endret av Euphemia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+9-6+Antall+dager+med+omsorgspenger.147797.cms

"§ 9-6 Sjette ledd - Adgang til overføring av stønadsdager til ny ektefelle/samboer

[Tilføyd 7/03, 11/12]

Dersom en mor eller far som er alene om omsorgen for barn inngår et nytt samboerforhold eller gifter seg og får felles barn med sin nye samboer/ektefelle, vil vedkommende ikke lenger anses for å være alene om omsorgen. I slike tilfeller kan stemor eller stefar ha rett til omsorgspenger uansett om det er fellesbarnet eller særkullsbarnet som er sykt. Dersom barnets mor eller far ikke har felles barn med ny samboer eller ektefelle, har vedkommende i utgangspunktet ikke rett til omsorgspenger.

I Ot.prp. nr. 56 (2002-2003) ble det foreslått at foreldre som er alene om omsorgen og inngår nytt samboerforhold eller ekteskap/partnerskap, får adgang til å overføre opptil ti stønadsdager til samboer/ektefelle. Forslaget ble vedtatt med virkning fra 1. juli 2003. Departementet begrunnet forslaget slik:

”Når det gjelder omsorgspersoner som bor sammen med barn de ikke har foreldreansvaret for, finner departementet det uheldig at omsorgspengeretten kun er knyttet til foreldrene, uten muligheter for tilpasning til den faktiske omsorgssituasjonen. Blant annet har man mottatt reaksjoner på at det ikke foreligger omsorgspengerett for ny ektefelle når biologisk far eller mor er død. I de tilfeller hvor far eller mor har dobbelt dagantall med omsorgspenger, bør det gis adgang til å overføre opptil 10 dager av omsorgspengene til ny ektefelle/samboer. Blant annet av hensyn til arbeidsgiver bør det imidlertid stilles krav til at et samboerforhold er av en viss varighet før deler av omsorgspengerettighetene kan overføres. Det bør derfor foreligge et krav om at samboerforholdet har vart i 12 måneder. Partnerskap likestilles med ekteskap, se folketrygdloven § 1-5 andre ledd.

Ovennevnte regelendringer vil kunne innebære noe økte kostnader for arbeidsgiveren til ektefelle/samboer, men aleneforelderens arbeidsgiver vil på sin side kunne få en fordel i form av mindre fravær. Det bør også legges vekt på at muligheten for å kunne dele dager vil kunne bedre aleneforelderens arbeidssituasjon ved at det blir mulig å dele den belastningen det kan innebære å måtte være mye borte fra jobb. Videre vil en slik ordning bare ha konsekvenser for samboers/ektefelles arbeidsgiver i tilfeller hvor arbeidstakeren ikke har egne barn, eller når paret ikke har felles barn.”

Det er et vilkår etter § 9-6 sjette ledd at NAV får skriftlig melding om overføringen av stønadsdager til samboer/ektefelle.".



Anonymous poster hash: 757fb...71c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har rett på sykt barn-dager så lenge du ikke formelt har omsorgen for ungene.

Anonymous poster hash: 7a51e...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min hadde en liten samtale nå i helgen om dette med egenmeding og sykdom rundt barn.

Han mener at siden vi har barna 50% og jeg bor her fast så har jeg også krav på å kunne ta ut ekstra egenmelding om ungene blir syke, og at jeg burde føre barna opp som barn på intervjuer og papirer ang jobb.

Jeg mener at dette ikke er noe en sjef vil ta hensyn til i og med at det ikke er mine biologiske barn.

Er det noen som vet hva som er rett her?

Presisering:

I deres tilfelle: Samboeren din er ikke alene om omsorgen. Omsorgsdagene skal da fordeles mellom han og mor til barnet, jfr. https://www.nav.no/helse/sykt+barn+eller+familie/omsorgspenger

I de tilfellene man er alene om omsorgen, er det mulig å overføre stønadsdager til ny ektefelle/samboer etter vilkårene som jeg siterte over, jfr. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+9-6+Antall+dager+med+omsorgspenger.147797.cms

Anonymous poster hash: 757fb...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager mener han at du skal ha egenmelding på han sine unger? Det er da hans ansvar. Og ungene har både mor og far, så hvorfor skal du oppgi at du har barn når du ikke har det? Skjønner ikke helt logikken hans her gitt..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager mener han at du skal ha egenmelding på han sine unger? Det er da hans ansvar. Og ungene har både mor og far, så hvorfor skal du oppgi at du har barn når du ikke har det? Skjønner ikke helt logikken hans her gitt..

Han prøver seg sikkert på at TS skal ta ut sykedager i stedet for ham når ungene er syke. :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager mener han at du skal ha egenmelding på han sine unger? Det er da hans ansvar. Og ungene har både mor og far, så hvorfor skal du oppgi at du har barn når du ikke har det? Skjønner ikke helt logikken hans her gitt..

Er akkurat det jeg også lurer på... Er vel det at det er lettere for han at jeg er hjemme kontra at han må ta fri fra en jobb som trenger han (som om ikke min trenger meg..) dessuten er det jo ganske krevende å være hjemme med syke barn over noen dager ;)

Men da vet jeg at det er han sitt ansvar gjennom loven så det er litt deilig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager mener han at du skal ha egenmelding på han sine unger? Det er da hans ansvar. Og ungene har både mor og far, så hvorfor skal du oppgi at du har barn når du ikke har det? Skjønner ikke helt logikken hans her gitt..

Nå var det kanskje ikke hver og ens personlige meninger TS ville høre, men hva lover sier om dette.

Jeg tror ikke at andre enn foreldrene (juridisk eller biologisk, begrenset oppad til 2 stk. med 10 dager hver) som kan bruke egenmeldinger for barn eller barnepassers sykdom (som jeg mener det sto i slike meldinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg veldig på også. Her har samboeren min full omsorg og mor har aldri barnet. Jeg er ofte alene med samboeren min sin sønn da han jobber både netter, kvelder osv et stykke unna. Har lurt på hva jeg gjør hvis sønnen til samboer blir syk når han er på jobb om morgenen når vi skal avgårde til jobb/skole. Det tar 2 timer til min samboer kan komme seg hjem og pga jobben hans er det ikke alltid bare å reise. Så veldig glad hvis noen som vet noe om dette svarer;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som bor hos meg, men er hos faren sin annenhver helg. Han er funksjonshemmet så derfor har jeg 40 sykedager for han i året, faren ville ikke ha noen.

Siden jeg nå har samboer så har jeg overført 10 av sykedagene til han. Dette er søkt om gjennom nav og med fars underskrift. Vi fikk det igjennom med en gang, jeg tror det var max 10 dager vi kunne søke om.

Jeg jobber turnus mens min samboer jobber 2-skift. De dagene jeg har tidligvakt og også samboer jobber dag er det samboer som vekker og sender avgårde min sønn med drosje. Han begynner da 2 timer senere og får etter avtale med arbeidsgiver lønnet velferdspermisjon for disse timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg veldig på også. Her har samboeren min full omsorg og mor har aldri barnet. Jeg er ofte alene med samboeren min sin sønn da han jobber både netter, kvelder osv et stykke unna. Har lurt på hva jeg gjør hvis sønnen til samboer blir syk når han er på jobb om morgenen når vi skal avgårde til jobb/skole. Det tar 2 timer til min samboer kan komme seg hjem og pga jobben hans er det ikke alltid bare å reise. Så veldig glad hvis noen som vet noe om dette svarer;-)

Jeg siterte over fra NAV sitt rundskriv vedr. "Adgang til overføring av stønadsdager til ny ektefelle/samboer", jfr. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2'>

Siden samboeren din er alene med omsorgen, er det bare å ta kontakt med NAV, for å overført opptil 10 dager av omsorgspengene. Dere må imidlertid ha vært samboere i mer enn 12 måneder.

Anonymous poster hash: 757fb...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterte over fra NAV sitt rundskriv vedr. "Adgang til overføring av stønadsdager til ny ektefelle/samboer", jfr.

Siden samboeren din er alene med omsorgen, er det bare å ta kontakt med NAV, for å overført opptil 10 dager av omsorgspengene. Dere må imidlertid ha vært samboere i mer enn 12 måneder.

Anonymous poster hash: 757fb...71c

Glemte linken: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+9-6+Antall+dager+med+omsorgspenger.147797.cms

Anonymous poster hash: 757fb...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...