Gå til innhold

En Smitt til Smule

Fremhevede innlegg

Gjest Tekola
Skrevet

*noterer flittig*

Etter å ha bodd fem år i Trondheim så er ikke den timen ca fra Tønsberg til Oslo så alt for mye lenger :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på Barnas Hus-outleten i Krokstadelva i dag, og det var ganske bra der :jepp:

Skrevet

Var på Barnas Hus-outleten i Krokstadelva i dag, og det var ganske bra der :jepp:

Syns det bare er små størrelser der jeg. Alt av det jeg så på gikk bare til 74 liksom. Men har kjøpt noen sko der da...

Skrevet

Syns det bare er små størrelser der jeg. Alt av det jeg så på gikk bare til 74 liksom. Men har kjøpt noen sko der da...

Ja, det er nok mest opp til 74. Så ikke etter noe særlig større enn det. Men de hadde mye ytterklær da. Luer som koster 249kr fikk vi for 10kr bl.a :)

Skrevet

Jeg tror de har opphørssalg på butikken i Krokstadelva nå, så,det er ikke rart det er billig der. Jeg for min del skal prøve å få tatt en tur dit til uka.

Gjest Tekola
Skrevet

Hvordan har første "feriedag" vært i den Mafaldianske heimen? :)

Skrevet

Det er noe med det, Tekola :jepp:

Om noe er langt borte eller rett ved kommer som regel mest an på hvor bortskjemt man er på reisevei fra før av. Jeg har opplevd begge deler: trådte mine barnesko en plass i landet hvor "alt" var minst to timer unna, og flyttet deretter innenfor Ring 2 og har blitt grundig bortskjemt. For eksempel må jeg være obs på at 37-bussen nå kjører sommer-ruter og jeg ikke kan gamble på en avgang innen tre minutter etter at jeg kommer til bussholdeplassen. Kanskje jeg til og med blir nødt til å- shock horror!- planlegge litt.

Humrer litt av mannen din altså. Men godt han har vett på å komme seg hjem. Den evnen mangler desverre min mann ;)

Etter skalaen her inne på forumet har jeg og mannen nesten et alkoholproblem, siden vi mer enn gjerne tar en øl i solen på terassen på en helt vanlig onsdag ettermiddag, eller deler en flaske vin til søndagsmiddagen. Og det er til tross for at vi har småbarn altså.. Tenke seg til! ;)

Husker jeg helt feil når jeg sier at du ikke skulle ha ferie? :klø:

Når går du ut i permisjon da?

Jeg syns egentlig det er veldig greit å jobbe på sommeren jeg, sånn bort sett fra at jeg ikke får kost meg med ungene da, men det er rolige dager, alle er så blide. Selvsagt; Jeg er veldig glad i å ha en del å gjør når jeg først skal på jobb, men alikevel så er det godt med en roligere periode etter en travel vinter i helsevesenet.

Du husker helt rett! Her jobbes det i strekk fram til 22. august, tror jeg. Har ikke helt spikret datoene ennå (note to self: benytte helgefri og barnefri til å sette seg ned med Gubben og planlegge permisjon), men dt blir i alle fall jobbing hele sommeren. Som deg synes jeg det har sin sjarm, det også. Riktignok kan det være stille og nesten kjedelig til tider (akkurat det skjer vel aldri i helsevesenet?), men til vanlig er det så hektisk at jeg nyter de litt sløve sommerdagene med god samvittighet. Og i år er jeg jo satt opp på alle backup-oppgaver som tenkes kan, så det blir neppe bare surfing likevel ;)

Men på samme måte som "barnefri" er et relativt begrep (jeg tenker jo "barnefri" når jeg bare har 1,2 eller 3 barn hjemme), er "ferie" også relativt. Jovisst er det åtte timers arbeidsdag, men så lenge barna har ferie, og ikke minst at nesten alle aktiviteter har sommerfri, så blir det godt med feriefølelse på meg også. Håper på en fin sommer, da er det for eksempel helt mulig at Gubben, Smule og eventuelle andre unger fikser litt mat og snacks, henter meg på jobben, og så durer vi ut til stranda for noen fine timer før leggetid. Det er ikke så verst, det heller!

Føler med deg som har en mann som ikke vet når det er på tide å komme seg hjem... det høres hakket mer slitsomt ut :fnise: Men, voksne mannfolk har jo ansvar for seg selv, selv om det kan innebære mystiske telefoner fra "skogen" midt på natta (skjønner GODT at du ikke var superfornøyd dagen etterpå, Ciara. Jeg hadde også blitt liggende og vri meg og lure på hva i alle dager som skjedde!).

Og jeg tror neppe du og mannen har noe alkoholproblem, Magdalene :ler:

KG har i det hele tatt vanvittig høye standarder på det aller meste, og det slår meg ofte hvor sjelden jeg møter slike Superforeldre irl ;) Å skulle opprettholde et vanlig liv innenfor forumreglene for godt foreldreskap lar seg jo nesten ikke gjennomføre. Ikke sende junior i barnehage før han er to år, deretter verdens korteste dager og massemasse fri, ikke for ofte barnevakt (og ikke for sjelden, da er du jo sær) og aldri ta seg en øl foran barna. Og være superpedagogisk og ikke ha på TV'en og jaffal ikke gi mat fra glass- da får du kresne unger.

Antagelig er det vel bare sånn at hver og en har sine kjepphester, men summen av dette blir en slags KG-superforeldre-forventning som kan kneble selv den tøffeste forelder. Desto bedre at det er få av dem der ute i det virkelige liv- nesten alle jeg kjenner er av den litt avslappede typen som gjør så godt de kan og satser på at det holder.

Men akkurat når det gjelder alkohol blir det litt som med sex: nyt det for all del mens ungene er relativt små. Det har vært en av de største overraskelsene for meg som mamma, men det å ha tenåringer er utrolig... invaderende. De legger merke til alt du gjør, hele tiden. De legger seg aldri. De har en overutviklet moralistisk sans og svinger pisken over alt og alle som gjør galt (selvsagt uten å legge merke til egne feil) og er i det hele tatt tilstede med falkeblikk både når far og mor tar seg en øl eller når de låser døra til soverommet.

Heldigvis er tenåringer også selvopptatte nok til å henge på rommene sine og chatte på mobilen i timesvis. Ellers hadde vi neppe overlevd :ler:

...husker forresten en lite hyggelig fylleepisode med min mann. Han var på en sjelden guttetur i en norsk småby, jeg hjemme alene med Eldstemann som da var rundt året. Klokka to på natta ringer telefonen:

Han: Jeg vet ikke helt hvor jeg er akkurat nå....
Jeg: Hæ? Du er vel i X-byen?
Han: Ja, sikkert, men jeg er i skogen. Det er ingen mennesker her.
Jeg: Jamen hvor er resten av gjengen?
Han: Jeg vet ikke, de ble plutselig borte. Det er ikke lys her heller.
Jeg: Du, nå må du komme ut av den skogen.
Han: Ja, men jeg vet ikke hvilken vei det er! Men det går bra altså!
Jeg: Nå legger vi på, og så ringer du en av de andre så de kan finne deg.
Han: Jeg har nesten ikke batteri igjen, men det går *klikk*

:ler:

Ble ikke mye søvn den natta. Og jeg var direkte sur da han ringte et par timer senere og alt var i sin skjønneste orden.

Uff...

Nei, som sagt over: den reaksjonen din skjønner jeg godt!

Synes det er godt gjort av deg å kunne le litt i ettertid, egentlig. Det bør han gi deg pluss i margen for!

Håper ellers det er en grei helg og at Softie ikke er altfor plaget av vannkoppene... :klem:

Vel overståtte skummeluker til deg Mafalda, jeg bøyer meg i støvet! :pls:

Lov meg at du ihvertfall slenger beina på bordet i kveld og nyyyter! :nigo:

Takk!

Da jeg kom hjem i går var jeg ganske slått ut. Gubben stresset med unger som skulle til Flytoget og unger som skulle til bussterminalen og kø og tjo og hei, og jeg satt hjemme med smågrinete Smule på fanget og håpet at hun ville sovne :fnise:

Helt tom. Helt og fullstendig pumpa.

Antiklimaks. Jøss, vi klarte det, og nå er vi.... ferdige?

Veldig rar, og tom, følelse. Men det kom seg da Gubben disket opp med sataymarinert kylling fra grillen og friske bær med lime-kesam til dessert. Det ble til og med både VM og ludo, og siste tanken før jeg sovnet var at jammen er livet slitsomt, og ganske fint :ler:

Og nei, ingen menn (eller kvinner) klarer alt på alle baner. Min er egentlig en sånn brødbakende, interiørinteressert mann som liker tellekanter. Men når VM og terassebygging tar ham, blir han mer glemsk og rotete enn jeg som vanligvis gjør mer etter innfallsmetoden og for tiden er i seriøs ammetåke. Slik går det bl.a. til at pjokken blir sendt på tur med barnehagen uten vått eller tørt, og må snylte på den ene ansattes matpakke... :flau:

Hehe, sånne blemmer gjør alle fra tid til annen, det trenger du ikke være flau over.

Tror barnehageansatte har sett det meste- og så lenge man stort sett har ting på stell, klær på plassen, mat i sekken og følger beskjeder, så har vi heldigvis en liten tabbekvote alle sammen.

Og hvis du vil le av fulle menn kan jeg godt sende over Gubben neste gang han har den banebrytende kombinasjonen pappaperm ----> avholdenhet i lange perioder ----> firmafest. Totalt harmløs, bare veldig blid og glad- og veldig underholdende :ler: Men å ha en avholdende mann må da i det store og hele være veldig greit det?

Vet ikke hvor du bor, men den på kalbakken er hvertfall ganske bra (til tider ).

Jepp, det var der vi var også. Ikke så kjempestort utvalg, men det som var var jo råbillig. Regndress til Smule for 99 kroner, det var en tidel av det jeg betalte som überstressa fersk barnehagemamma for Susain for mange år siden :fnise:

Så hvis du ikke tar skrekken av å kjøre litt, så anbefales det å ta turen dit en dag. Eller kanskje det er kortere til Buskerud Storsenter?

For første dag siden påsken har vi hatt en dag helt uten planer.

Det har vært rart! :ler:

Satset på litt quality time med min yngste sønn, som bortsett fra Smule er eneste barnet hjemme akkurat nå. Men hadde han planer om det? Næsj! Han skulle på Frognerbadet med en kompis og på kino etterpå. Så sånn har det altså blitt :sprettoy:

Gubben og jeg tok Smule i vogna og gikk en tur til nærsenteret (eget innlegg følger...), og etterpå var vi innom Plantasjen for å gjøre det aller mest nødvendige med hagen. Det ble noen plastkasser og litt jord, og masse urter og grønnsaker. Skal vi først gjøre noe kan det like gjerne være noe nyttig, liksom.

Først da vi var vel hjemme, kom vi på følgende detaljer:

1) Hvis det skal være noe poeng i å dyrke agurker hjemme hos oss, må vi ha typ ti meter langt bed. Å dyrke tre små agurker er kanskje moro for stoltheten og fars Facebook-side, men det bidrar i det store og hele ikke så fryktelig mye til familieøkonomien.

2) Les på den forbaska pakningen før du kjøper noe. Så unngår du å komme hjem med en tipakning (!) kålplanter, som i og for seg skal ha en halvmeter mellom seg. Pffft. Vi plantet fem stykker i hver verandakasse, og er vi heldige ender vi opp med selvdyrket... rosenkål?

Så det var tipset fra oss ammatører.

Folk som vil ha gode hagetips, kan enten ringe svigermoren til Tekola eller kikke innom boka til Ciara, hehe. Her i huset blir ting aldri like bra som planlagt, intet unntak for plantestell og hagearbeid. Men vi hadde det ganske moro der vi sto og spadde og plantet (med Smule som en liten klegg rundt beina våre. Nå har hun lært å gå i den lille terrassetrappa også, flink jente!). SÅ lenge er det siden vi gjorde noe sammen, bare vi to, at det plutselig var veldig gøy å mishandle plantespirer.

Nå er det tid for Tyskland-Ghana, og så må jeg nesten tigge meg til litt massasje.

Formen er fremdeles ganske god, men etter en dag med mye gåing protesterer både korsrygg og hofter (og av en eller annen pussig grunn, venstre rumpeball. Noe så teit :ler: Men det blir fryktelig ømt og verkende, og smerten stråler liksom ned i beinet. Jaja, under 12 uker igjen!)

Skrevet

Haha, der har det vært DEN konversasjonen mens jeg har skrevet innlegg, og starter med å svar på Tekolas påstand øverst på siden. Sånn går det når det skrives over flere timer, med pauser innimellom :roll:

Men på Kalbakken var det også masse babytøy i små størrelser, men faktisk mye sko og yttertøy, og litt vanlig tøy, i større størrelser også. Veldig mye av hver ting, men også rasende billig. Men er det ikke det som er outlet-konseptet: de tar overskuddsvarer og blir kvitt det til kjempelave priser? Jeg synes i alle fall ikke det var bortkastet tid, men som sagt er det greit å ikke forvente den store bredden i utvalget.

Men.

Over til noe fullstendig annet...

Dette innlegget er det nok noen som har ventet på. Kanskje mange?

(og så føles det 300% pretensiøst å skrive noe sånt. Den eneste mammabloggen jeg leser, "In the heart of my home", åpner av og til innlegg på denne måten. Men hun har flere tusen subscribers og gud vet hvor mange lesere, så da kan du jo koste på deg en sånn uttalelse. Ikke et vondt ord om dagbok på KG, men det har kanskje ikke helt det samme nedslagsfeltet :ler:). Men akkurat nå bruker jeg den, jeg også.

Med fare for å bli litt kryptisk: Jeg har vært medlem i Bokklubbens Barn siden Susain var baby. Klarer ikke melde meg ut av sentimentale årsaker, og dessuten er det jo innimellom noe selv vi kan ha nytte av. Likevel har det blitt fryktelig mange uplanlagte innkjøp, fordi jeg glemmer å avbestille. Det siste året har jeg likevel skjerpet meg, og vi har fått svært få bøker jeg ikke hadde virkelig lyst til å få, og færre uvelkomne overraskelser.

Men skummeluker er jo skummeluker, og det går litt fort i svingene. Derfor tenkte jeg ikke stort over pakkelappen som kom her tidligere i uka, det var sikkert bare en barnebok med et pussig format som ikke gikk i postkassa. Søren og, nå som jeg har vært flink til å avbestille så lenge. Men jaja, hvis ingen av de seks barna får brukt den så får jeg pushe den på en av de trettiseks barnebarna jeg sikkert har en dag...

... så, lappen tok jeg med til senteret her borte, på tur med Gubben og Smule. Vi fikk ordnet antibiotika til meg (ja, for å bare besøke legen holdt ikke, til min store skuffelse :ler:), og Gubben fikk seg nye sko og jakke, og alle fikk seg litt softis. Mens mannen min prøvde sko på salg og var lykkelig og kjøpte både dette og hint, gikk jeg og småsiklet på både sandaler med kilehæl og Tom's-sko, men fant ut at næsj, det gidder jeg ikke bruke penger på. Jeg har jo sko som kan brukes om sommeren, strengt tatt. To par til og med. Ikke vits i å bruke penger på det.

Så mens vi satt og spiste softis grunnet jeg litt på det. Nøyaktig hvor mye penger skal vi ha til overs før jeg blir kvitt spøkelset etter ørten års fattig student med barn-tilværelse? Når blir det greit å kjøpe seg et par sko bare fordi man har lyst på? Gubben har ikke samme forholdet til det, han kjøper seg det han vil så lenge han har penger. Men jeg har inngrodde sperrer mot å kjøpe noe som helst som ikke er livsnødvendig (unntak: barn og hus, selvsagt :roll:), og når jeg endelig bestemmer meg for å fleske til, finner jeg som regel ut at det er smartere å bruke dem på noe annet.

Men pssjt. Skoa mine er greie nok, de. Å spise softis med mann og barn og spasere hjem i gamle sko er helt fint, det også. Neste år, kanskje, og så var det bare å hente den pakken før vi skal gå.

Men pakken er ingen bokpakke.

For det første er den altfor stor, og for det andre er den altfor lett. Det er umulig å motstå fristelsen til å se hva det er inni før vi går hjem.

Men i alle...

...det kan'ke være...

..... seriøst, hva ER dette for noe....

:overrasket::hakeslepp::riste::daane::grine:

Først trodde jeg det var mannen min som hadde vært ukarakteristisk romantisk, og det var ille nok: den småhormonelle damen begynte å bælje :cry: ENDA verre var det da han viste seg å være komplett uforstående, han hadde overhodet ingenting med saken å gjøre og skjønte enda mindre enn meg. Og da så jeg kortet.

:grine:

Så der satt jeg, med pakken, og stortutet for alle som ville eller ikke ville se... Det var bare så totalt overveldende, og overraskende, at jeg mistet både munn og mæle. Det eneste jeg kan si er at jeg aldri har vært så rørt i mitt liv. Snakk om å bli tatt på senga, *noen* er jo nødt til å være fullstendig ville og gale. Det er altfor mye, og altfor ufortjent, og jeg blir igjen helt... satt ut. :grine:

Tusen, tusen, tusen millioner takk til *noen* som har sendt meg en presang jeg overhodet ikke har gjort meg fortjent til. Jeg vet ikke hvem du/dere er (og blir ekstremt glad hvis jeg får vite det, sånn at jeg kan takke skikkelig!), men dere skal vite at jeg ble utrolig rørt og fullstendig satt ut. Glem dette med å make my day, her snakker vi i dimensjonen make my year.

Tusen, tusen takk! :blomst::grine:

Måtte alle flotte KG-damer bli satt like stor pris på av alle rundt seg (nå slutter vi her før jeg drar frem den rosa sangen, og ikke minst lommetørklet, igjen... :ler:)

• Liker 10
Skrevet

Det er vel fortjent, kjære Mafalda! :hoppendeglad:

Koooos deg med gaven!

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Så bra gaven ble godt likt. Det er deg vel undt!

😊

Kan ikke tenke meg noen som fortjener det mer.

Endret av Magdalene
Skrevet

Jo - dette fortjener du så absolutt!

Det har vært en veldig lang uke, tålmodighetstest hehe :)

Skrevet

Er det noen som fortjener en liten påskjønnelse i hverdagen så er det deg, Mafalda :jepp:

Skrevet

Jeg bruker stadig vekk penger på ting jeg ikke fortjener, jeg. Godt å se at noen som fortjener det blir satt pris på også ;)

Skrevet

ENDELIG draup det litt på ho mor - fordi du fortjener det! :tommelsmil:

Gratulerer med vel gjennomførte skummelveker. Og "ferie og barnefri" når ein "berre" har to ungar heime. Eg er jo heilt utslitt etter ein helgedag, og det er då to vaksne på to ungar... :P Du er min helt!

Skrevet

Gaven er deg vel unt, Mafalda! Den har du virkelig fortjent! :jepp:

Skrevet

Du fortjener det så til de grader! Det er en fryd bare å få lese dagboka di!

Og...du fikk tårene mine til å begynne å trille da jeg leste om deg som stortuta på senteret! *kjeks*

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...