Upadiela Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 Hei! Jeg skal snart begynne å studere, og tenker i den sammenheng å kjøpe meg en "ren" skole PC. Har funnet en grei en med Office-pakke inkludert. Men PCen er 10,1" stor. Blir det for lite å skrive på, eller er det mer en smakssak? Jeg er vant med en "vanlig" stor mac, rundt 13 tommer.
apekatt Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Det er nok mer smakssak egentlig og hva du er vandt til. Jeg synes det er for liten, 13 tommer er perfekt 1
Gjest orkan Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 Jeg har hatt den størrelsen til bruk på skolen, men når den ble dårlig kjøpte jeg heller en med større skjerm. Syntes de som er rundt tretten tommer er mye bedre å jobbe på.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 For meg blir det for lite. Smak og behag, som det sies, men jeg trives overhodet ikke med en så liten skjerm. Anonymous poster hash: 202ae...f0f
Silfen Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Jeg brukte en på den størrelsen og det funker helt fint.
Kamikatze Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 Hvilken da? Hadde en Asus eee selv, men den begynte å mistrives etter at den gikk i gulvet for tolvte gang. Aner meg at den var treigere enn en ny titommer i dag. Skulle jeg kjøpt en ny asus eee (om de kunne skaffes i dag) ville jeg hatt en kraftig stasjonær og laptop hjemme, og fylt asusen med minimalt med junk, kanskje til og med kjørt den med XP eller linux. Funket forøvrig fett med vanlige kontorapplikasjoner. Ingen problem å bruke den med open office, paint.net, skype og spotify. Men du skal ikke kjøre mange programmer samtidig før den sliter. Skulle jeg kjøpe en 10-tommer i dag, skal den ha ssd "harddisk" og noen store sd-kort. Så tømmer jeg den hyppig når jeg docker den hjemme. Ingen poeng å fylle den med filmer og fanteri. Men jeg kan gjerne ta med litt ymse tidtrøyte på løskort, som kan ligge i baggen til det blir hytte-overnattings. Harddisken er vanligvis flaskehalsen.
Upadiela Skrevet 19. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2014 Hvilken da? Hadde en Asus eee selv, men den begynte å mistrives etter at den gikk i gulvet for tolvte gang. Aner meg at den var treigere enn en ny titommer i dag. Skulle jeg kjøpt en ny asus eee (om de kunne skaffes i dag) ville jeg hatt en kraftig stasjonær og laptop hjemme, og fylt asusen med minimalt med junk, kanskje til og med kjørt den med XP eller linux. Funket forøvrig fett med vanlige kontorapplikasjoner. Ingen problem å bruke den med open office, paint.net, skype og spotify. Men du skal ikke kjøre mange programmer samtidig før den sliter. Skulle jeg kjøpe en 10-tommer i dag, skal den ha ssd "harddisk" og noen store sd-kort. Så tømmer jeg den hyppig når jeg docker den hjemme. Ingen poeng å fylle den med filmer og fanteri. Men jeg kan gjerne ta med litt ymse tidtrøyte på løskort, som kan ligge i baggen til det blir hytte-overnattings. Harddisken er vanligvis flaskehalsen. Takk for utfyllende svar. Og dere andre og! Jeg tenker stort sett å bruke den til å skrive oppgaver på, skype med famlie/bruke facebook, og kanskje en og annen Friends-episode. Ellers har jeg en super Mac, som jeg har mange programmer, spill og alt av bilder og musikk på, så "den lille" skulle i så fall ha fått sluppet det Det er en Asus jeg ser på også, Asus X102BA-DF009H står det på netonnet at den heter. Spurte en komps, som lo litt av at den har 2 gb ram (det er det det heter?), og at jeg ikke kunne bruke mange programmene før den begynte å bli treg, men at den ellers er en helt grei PC tekninsk. Men så lurer jeg litt på, hvordan er det å skrive på et sånt tastatur? Har sett på tastatur til iPaden og de er helt greie (for å sammenlikne størrelse), har ikke så store fingre at det gjør noe...
Kamikatze Skrevet 20. januar 2014 #8 Skrevet 20. januar 2014 (endret) Men det har jeg. Og det gikk helt greit å skrive på eee. Nå er jeg en velvoksen mann, med to ausekar til never. Layouten på eee var ganske spesiell. Den utnyttet plassen maksimalt, og føltes ikke annerledes enn standard laptop-tastatur. Har vært på jakt etter ny eee, etter dens siste forsøk på å simulere sprettball. Nå står jeg nesten i takknemlighetsgjeld til deg, for den tassen du har sett på er en pimpa eee. Regner med at prisnivået delvis gjør den attråverdig for en studine, men den er faktisk ikke så verst robust, om du greier å behandle den bedre enn en frisbee. Ja, det var kjipt å oppdage at den var begrenset til 2 GB og uten mulighet til å smette inn mer RAM. Vet ikke om det gjelder denne modellen. Eneste forskjellen jeg kan se er at den har fått win8 og berøringsskjerm. Stort pluss at den kommer med office. Har den matt skjerm som forgjengeren, slår jeg til. Da hæsjer jeg ut disken og smetter inn en ssd, og ser om det er mulig å få loddet på en ekstra ram-sokkel. Først da føler jeg den vil trives med win8, så er det neste å laste ned startknapp (win8.1 sin er pervo, så jeg bruker piratknappen fra classicshell) og så fjernes appmenyene som en hele tiden dunker borti når markøren nærmer seg kant eller hjørne på skjermen. Classicshell-startknappen funker som den fra old school windows, og gir tilgang til programmer og apper. Idealet, drømmemaskinen 10, er for meg en nymotens superflat titommer laptop, med dobbel ssd og mulighet for minst 8GB. Når du ser de svære flakene dine medstudenter må bakse med, kommer du til å elske din lille 10-tommer. Kjøp den! Du kommer garantert til å angre, uansett hvilken maskin du kjøper. Men greier du å begrense programmer til det du trenger, er det en kjempemaskin. Innse at du får ikke den store oversikten på en liten skjerm. Hverken på 10 eller 12 tommer. Men, du er kun en kabel unna stor skjerm, når du kommer hjem. Og det er vel der du redigerer og sorterer, og behøver mer oversikt. På skolen har du nok med å gjøre notater. Pokker! Den kommer i lilla også! Fett! Endret 20. januar 2014 av Kamikatze
Gjest avocadoen Skrevet 20. januar 2014 #9 Skrevet 20. januar 2014 Min PC er ca i den størrelsen, og jeg elsker en så liten PC. Den er så liten og lett så jeg kan ha den med meg overalt, og samtidig så synes jeg den funker veldig bra og er rask Ser også serier på den helt uten problemer.
Upadiela Skrevet 20. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2014 Da var PCen bestilit! Takk for gode svar alle sammen, spesielt Kamikatze. Måtte litt googling til for å forstå akkurat hva du mente, hehe, men jeg bestemte meg for at for de pengene er det nok verdt det uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå