Gå til innhold

Hva bruker du hel ingefærrot til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett stykke hel ingefærrrot liggende på krydderhylla.

Brukte litt i en wok for ett par uker siden, og nå vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre med resten (hater å kaste mat).

Hva ville du ha gjort med den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Myumi
Skrevet

Jeg hadde fryst den hel i mindre biter.

Gjest gjest1
Skrevet

Pakk den i tørkerull og legg den i kjøleskapet. da holder den lenge. bare pass på at papiret ikke blir vått. Ellers er et godt tips å oppbvare ingefærrot i sand i en boks i kjøleskapet.

Selv bruker jkeg raskt opp en rot ingefær.

River litt i tomatsuppa, litt i div gryteretter, på ovnsbakt fisk, i gulrotkake.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ingefærrot bruker jeg i:

Kjøttboller, tomatsuppe, wok, kyllingretter, asiatiskmat, grillsauser...

Eller f.eks i te:

Ingefærte

2.5 cm ingefærrot

15 kardemommekjerner

5 dl kokende vann

Kutt ingefæren i skiver og ha den i en tekanne eller direkte i glasset sammen med kardemommekjernene. Hell det kokende vannet over og la teen trekke i 5 minutter. Ingefærrot i kombinasjon med kardemomme gir teen en spennende smak av Midt-Østen. Ingefæren skal dessuten være godt for fordøyelsen og motvirke kvalme.

Skrevet

Noe helt annet: hvordan skreller dere ingefæren uten at den blir helt ødelagt?

Jeg bruker ingefær til fiskeretter (kjempegodt sammen med chili til torsk) og til asiatiske retter.

Men skulle gjerne ha brukt det mer, men synes det er så klønete å tilberede den.

Skrevet

Jeg pleier å skrelle den - med "hårene" selvfølgelig - med en liten, tynn kniv. Den kan også skrelles med skje.

Gjest gjest1
Skrevet
Noe helt annet: hvordan skreller dere ingefæren uten at den blir helt ødelagt?

Men skulle gjerne ha brukt det mer, men synes det er så klønete å tilberede den.

Jeg skreller den ved å bruke baksiden på en litenkniv og skrape av skallet. Det er og best å kjøpe store knoller, jeg er så frekk at jeg brekker av små "fingre", og kjøper bare den fine biten jeg vil ha.

Skrevet

Takk for tips, jeg lagde meg ingefærte (med malt kardemomme).

Det var kjempegodt!

Resten ligger i kjøleskapet innpakket i tørkerull.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg bruker ingefær i indisk mat, kaker, te... og så kan du putte den i en blomsterpotte med jord hvis du har lyst til å produsere din egen.

Jeg pleier å bruke en sånn gulrotskreller til å skrelle den, den skreller tynt og er skarp nok til å ta trådene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...