Gå til innhold

Knips: for oss som liker å knipse bilder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar! :) Jeg bruker photoshop men har vurdert å gå over til lightroom, litt usikker ennå. Men først må jeg slutte å bruke auto når jeg tar bilder :P

Lightroom har vel mest for seg hvis man tar bilder i raw-format, litt usikker på hvordan det er å jobbe med jpg-bilder der.

Å slutte å bruke (full)auto er ikke så vanskelig som man skulle tro! Du trenger ikke nødvendigvis å gå over til manuelt, det holder ofte mye å gå over til de halvutomatiske P, Av, Tv/S. Ved å bytte over til blenderprioritet ("Av"/"A"), har du selv kontroll over blender og ISO, men lar kameraet velge lukkertid. Med lukkerprioritet vellger du lukkertid og ISO, og kameraet blender(Tv/S). P lar deg velge ISO og kameraet tar seg av resten. Kort fortalt om blender, ISO og lukker.

Skrevet

Lightroom har vel mest for seg hvis man tar bilder i raw-format, litt usikker på hvordan det er å jobbe med jpg-bilder der.

Å slutte å bruke (full)auto er ikke så vanskelig som man skulle tro! Du trenger ikke nødvendigvis å gå over til manuelt, det holder ofte mye å gå over til de halvutomatiske P, Av, Tv/S. Ved å bytte over til blenderprioritet ("Av"/"A"), har du selv kontroll over blender og ISO, men lar kameraet velge lukkertid. Med lukkerprioritet vellger du lukkertid og ISO, og kameraet blender(Tv/S). P lar deg velge ISO og kameraet tar seg av resten. Kort fortalt om blender, ISO og lukker.

Tar bilder i raw format selv, så kan prøve det ut etterhvert tenker jeg :)

Å! Takk for info! Jeg har nettopp lånt en bok på biblioteket for å sette meg litt mer inn i det :fnise: Skal prøve å få tatt et bilde i løpet av uken

Skrevet

Å! Takk for info! Jeg har nettopp lånt en bok på biblioteket for å sette meg litt mer inn i det :fnise: Skal prøve å få tatt et bilde i løpet av uken

Åja, men da er du jo godt på vei! :D
Skrevet

Lightroom fungerer fint for grovarbeidet, men jeg syns man burde ha både Lightroom og Photoshop. Man kan ikke sette sammen panorama-bilder i Lightroom for eksempel.

Når det gjelder tutorials for å ta bilder, så finnes det så ekstremt mye på youtube, at jeg faktisk ville søkt litt rundt der. Kjapt finner du brukere som er ekstremt flinke, men som også lager gode tutorials. Kanskje også med nettopp ditt kamera for små tips og triks.

Skrevet

Lightroom fungerer fint for grovarbeidet, men jeg syns man burde ha både Lightroom og Photoshop. Man kan ikke sette sammen panorama-bilder i Lightroom for eksempel.

Når det gjelder tutorials for å ta bilder, så finnes det så ekstremt mye på youtube, at jeg faktisk ville søkt litt rundt der. Kjapt finner du brukere som er ekstremt flinke, men som også lager gode tutorials. Kanskje også med nettopp ditt kamera for små tips og triks.

Takk for tips! Skal sjekke ut youtube altså, alt man finner på youtube :hoppe:

Skrevet

Fikk dere plukket opp kameraet forrige uke? :)
Forrige ukes bilde:
16540482462_3e6a3b70bd_z.jpg
Ice on Flickr

Gjest avocadoen
Skrevet

Fikk dere plukket opp kameraet forrige uke? :)

Forrige ukes bilde:

16540482462_3e6a3b70bd_z.jpg

Ice on Flickr

Pent bilde! Jeg har vært dårlig på å ta med kameraet ut i det siste. Må bli flinkere! :)

Skrevet

Jeg er kjempeglad i å ta bilder, men dessverre så mister jeg alltid inspirasjonen om høsten og vinteren... Det pleier å ta seg opp igjen på våren, så det gleder jeg meg veldig til :)

Skrevet

Pent bilde! Jeg har vært dårlig på å ta med kameraet ut i det siste. Må bli flinkere! :)

Takk!

Jeg er kjempeglad i å ta bilder, men dessverre så mister jeg alltid inspirasjonen om høsten og vinteren... Det pleier å ta seg opp igjen på våren, så det gleder jeg meg veldig til :)

Sånn er jeg også! Derfor jeg "tvinger" meg selv til å plukke det opp hver uke nå.

Skrevet

:sukk: Jeg har hatt det utrolig travelt hele denne uken så har ikke fått tid til bilder! Men kommende uke har jeg heldigvis litt fri så da skal jeg få tatt noen bilder :hoppe: Nydelige bilder folk har lagt ut! :jepp:

Skrevet

Dytter litt på denne tråden igjen.
Jeg har brukt den siste uken på å gå igjennom litt bilder fra sommeren, gleder meg til litt varme! :danse:
Forrige uke bygget jeg ny pc, og bildet var bare av delene. Supert med rask pc :bolledeig:

Skrevet

Jeg har faktisk ikke rørt kameraet mitt i det hele tatt! :murvegg: Har bare hatt så utrolig mange vakter at det er blitt rett hjem for å sove etter jobb i det siste, men har en del bilder på mobilen :ler: Skal roe seg litt ned nå etter denne uken så da håper jeg på litt mer fritid til å ta bilder :jepp:

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Har dessverre blitt lite fotografering i vinter, men det tar seg opp i løpet av våren. Skal forsøke å komme meg ut i morgen eller søndag om været blir litt mer fotovennlig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Uke 9:
16566180949_54ca266f2d_z.jpg
Street life on Flickr

Trasket litt ute med kameraet i går. Hadde egentlig tenkt til å gjøre det samme i dag, men ... jeg er litt giddalaus.

Gjest Nikee
Skrevet

Så fint bilde :jepp: Jeg tok bilder nå som jeg var ute på tur, prøvde meg litt med å gi det et litt blått preg - passet til humøret mitt den dagen :fnise:

post-62711-0-85663000-1425831037_thumb.j

Skrevet

Takk!
Liker bildet ditt. Alle linjene som drar blikket innover, med maskinene på den ene siden og menneskene på den andre :jepp:.

Gjest Nikee
Skrevet

Liker konstrastene her :jepp: Industri og mennesker side om side :)

Gjest The damned
Skrevet

Jeg liker også å ta bilder. Liker best natur og dyr.

Har knapt tatt i kameraet mitt på en stund. Har ikke hatt inspirasjon og føler at bildene jeg tar blir så like. Vurderer å finne et prosjekt eller flere som jeg kan holde på med. Kanskje bli litt inspirert igjen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Måtte påsken bringe masse inspirasjon og fotoglede! :foto:

16375607114_7aff6702d8_z.jpg
Youth, on Flickr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...