Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #1 Skrevet 19. januar 2014 (endret) Jeg fant ingen tråder som dekket helt temaet, så da tenkte jeg at det var like greit å opprette en ny tråd om det Jeg har alltid likt å ta bilder, spesielt av skyer og landskap (til mine foreldres store frustrajon da vi fremkalte bilder jeg hadde tatt ). Men har ikke hatt et skikkelig kamera før nå! Jeg fikk kjøpt meg et Nikon kamera for et par måneder siden og har lekt meg litt med det når jeg har hatt tid. Jeg er fremdeles ganske vims når det kommer til manuell styring av lys og lukketid, men jeg lærer noe nytt for hver gang jeg prøver meg. Jeg har også hatt et lite lynkurs i photoshop så har lært meg å redigere litt på farger, men det er også alt. Tenkte dette kunne være en tråd for oss som liker å ta bilder for å utveksle ideer, inspirasjon og kanskje lære noe nytt av hverandre? Spiller ingen rolle om det er mobil eller kamera du tar bilder med Endret 19. januar 2014 av Nikee
Snooks Skrevet 19. januar 2014 #2 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er veldig interessert i foto, gleder meg til å følge denne tråden Har ikke tatt bilder på en stund på grunn av graviditet, men det er vel kanskje på tide å hive seg rundt igjen snart!
Silfen Skrevet 19. januar 2014 #3 Skrevet 19. januar 2014 http://www.boredpanda.com/animal-children-photography-elena-shumilova/ 4
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #4 Skrevet 19. januar 2014 http://www.boredpanda.com/animal-children-photography-elena-shumilova/ Å ja! Jeg har sett de bildene! Synes de er utrolig fine, jeg tror favorittene mine er nr 5 og 18
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #5 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er veldig interessert i foto, gleder meg til å følge denne tråden Har ikke tatt bilder på en stund på grunn av graviditet, men det er vel kanskje på tide å hive seg rundt igjen snart! Jeg har heller ikke tatt bilder på en stund, mest pga eksamen og jobb. Men håper på å komme meg litt ut nå og tatt bilder
Gjest Teta Skrevet 19. januar 2014 #6 Skrevet 19. januar 2014 (endret) http://www.boredpanda.com/animal-children-photography-elena-shumilova/ Disse er SÅ vakre..... Mine favoritter er definitivt nr. 13 og 14. <3 Endret 19. januar 2014 av Teta
Silfen Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 Jeg syns de er helt magiske. Favoritten er nummer 3.
Kassiopeia Skrevet 19. januar 2014 #8 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er også kjempeglad i å ta bilder, og etterarbeidet som følger med hvor man får finjustere litt med redigeringen. Har interesse for både naturbilder og portretter, men jeg er veldig usikker på manuelle innstillinger så føler meg tryggest og flinkest til naturbilder. Må innrømme at jeg bruker mer auto eller manuell, men jeg har virker lyst å lære mer om alt innen det manuelle slik at jeg kan bruke det mer. Er det noen her som er flinke i hvordan man tar bra bilder ute på kvelden når det er fullmåne?
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #9 Skrevet 19. januar 2014 Kom over dette på Flickr her om dagen, elsker bildene hans! http://www.flickr.com/photos/sparth/
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Jeg er også kjempeglad i å ta bilder, og etterarbeidet som følger med hvor man får finjustere litt med redigeringen. Har interesse for både naturbilder og portretter, men jeg er veldig usikker på manuelle innstillinger så føler meg tryggest og flinkest til naturbilder. Må innrømme at jeg bruker mer auto eller manuell, men jeg har virker lyst å lære mer om alt innen det manuelle slik at jeg kan bruke det mer. Er det noen her som er flinke i hvordan man tar bra bilder ute på kvelden når det er fullmåne? Jeg gjør som deg, bruker mye auto uten blits når jeg tar bilder i øyeblikket, fordi jeg ennå ikke helt har fått taket på manuell styring av alt. Det vil jeg også lære meg! Har oppdaget at kameraet mitt ikke "lar" meg ta bilder når det er for mørkt Jeg har fått det til ved å "tvinge" det noen ganger, mens andre ganger så går det bare ikke.
Kassiopeia Skrevet 19. januar 2014 #11 Skrevet 19. januar 2014 Jeg gjør som deg, bruker mye auto uten blits når jeg tar bilder i øyeblikket, fordi jeg ennå ikke helt har fått taket på manuell styring av alt. Det vil jeg også lære meg! Har oppdaget at kameraet mitt ikke "lar" meg ta bilder når det er for mørkt Jeg har fått det til ved å "tvinge" det noen ganger, mens andre ganger så går det bare ikke. Samme her. Vi bor på en plass med virker nydelig natur, og en kveld for noen måneder siden hadde vi en helt spektakulær fullmåne. Prøvde for harde livet og få til noen fine bilder, og drev å lette etter tutorials på nett slik at jeg fant rett innstilling, men kamera ville altså ikke samarbeide i det hele tatt. På et tidspunkt prøvde jeg til og med å bytte til macro linsen min, men det blir jo selvsagt helt feil. Kan virkelig ikke beskrive det vakre motivet jeg hadde rett foran meg, så det var med stort sinne og skuffelse at jeg måtte gi opp Men etter jeg snakket med min mor var grunnen til at det ikke gikk feil objektiv. Har bare en vanlig 18-55 så langt (i tillegg til en macro), det rette ville nok heller vært en som går opp til 200 eller aller helst 300 mm.
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #12 Skrevet 19. januar 2014 Samme her. Vi bor på en plass med virker nydelig natur, og en kveld for noen måneder siden hadde vi en helt spektakulær fullmåne. Prøvde for harde livet og få til noen fine bilder, og drev å lette etter tutorials på nett slik at jeg fant rett innstilling, men kamera ville altså ikke samarbeide i det hele tatt. På et tidspunkt prøvde jeg til og med å bytte til macro linsen min, men det blir jo selvsagt helt feil. Kan virkelig ikke beskrive det vakre motivet jeg hadde rett foran meg, så det var med stort sinne og skuffelse at jeg måtte gi opp Men etter jeg snakket med min mor var grunnen til at det ikke gikk feil objektiv. Har bare en vanlig 18-55 så langt (i tillegg til en macro), det rette ville nok heller vært en som går opp til 200 eller aller helst 300 mm. Så det er mulig at man kan få det til om man investerer i skikkelig objektiv? Jeg har det standard objektivet som kom med min Nikon da jeg kjøpte den Har samme problem! Har sett utrolig mye fint i skumring/mørket som jeg vil ta bildet, men så nekter kameraet å samarbeide, som har resultert i --> fra meg
Snooks Skrevet 19. januar 2014 #13 Skrevet 19. januar 2014 Noen som har blogspot som har fått trafikk fra ourmeet til bildene sine? Er det bare jeg som syns at det ikke er helt innafor med tanke på at jeg aldri har lagt ut eller i det hele tatt besøkt den siden før... ?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #14 Skrevet 19. januar 2014 Så det er mulig at man kan få det til om man investerer i skikkelig objektiv? Jeg har det standard objektivet som kom med min Nikon da jeg kjøpte den Har samme problem! Har sett utrolig mye fint i skumring/mørket som jeg vil ta bildet, men så nekter kameraet å samarbeide, som har resultert i --> fra meg Jeg lurer på om grunnen til at kameraet ikke lar dere ta bilder er at det ikke får til å fokusere når det er dårlige lysforhold. Prøv manuelt fokus i stedet for autofokus (knapp på objektivet). Anonymous poster hash: 45b42...c54 4
Gjest Nikee Skrevet 19. januar 2014 #15 Skrevet 19. januar 2014 (endret) Jeg lurer på om grunnen til at kameraet ikke lar dere ta bilder er at det ikke får til å fokusere når det er dårlige lysforhold. Prøv manuelt fokus i stedet for autofokus (knapp på objektivet). Anonymous poster hash: 45b42...c54 Kanskje? Skal prøve det i kveld! Edit: sist jeg prøvde det så brukte jeg ikke auto innstillingen, jeg var på manuell - likevel gikk det ikke Endret 19. januar 2014 av Nikee
Kassiopeia Skrevet 19. januar 2014 #16 Skrevet 19. januar 2014 Jeg lurer på om grunnen til at kameraet ikke lar dere ta bilder er at det ikke får til å fokusere når det er dårlige lysforhold. Prøv manuelt fokus i stedet for autofokus (knapp på objektivet). Anonymous poster hash: 45b42...c54 Jeg bruker bestandig manuell innstilling når det er snakk om så dårlige lysforhold som ute på kvelden med månelys. Har som skrevet over funnet rette innstillinger når jeg har søkt det opp på google, men det har aldri fungert for meg..Inntil jeg fant ut at det da vil være på grunn av objektivet. Jeg som har 18-55 som var med kamera mitt, klarer ikke å zoome inn i tillegg til å fokusere og fange lyset når jeg vil ha bilde av månen.
Snooks Skrevet 19. januar 2014 #17 Skrevet 19. januar 2014 Når jeg har tatt bilder av nordlys, månen og stjerner som beveger seg så har jeg alltid fokusert på et lyspunkt et stykke unna, låst fokuset der for så å flytte kamera mot det jeg egentlig vil ta bilde av og med en lang lukkertid har det blitt rett fokus (uendelig) og alright med lys 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #18 Skrevet 19. januar 2014 Kanskje? Skal prøve det i kveld! Edit: sist jeg prøvde det så brukte jeg ikke auto innstillingen, jeg var på manuell - likevel gikk det ikke Jeg bruker bestandig manuell innstilling når det er snakk om så dårlige lysforhold som ute på kvelden med månelys. Har som skrevet over funnet rette innstillinger når jeg har søkt det opp på google, men det har aldri fungert for meg..Inntil jeg fant ut at det da vil være på grunn av objektivet. Jeg som har 18-55 som var med kamera mitt, klarer ikke å zoome inn i tillegg til å fokusere og fange lyset når jeg vil ha bilde av månen. Å bruke manuelle innstillinger på kameraet er ikke det samme som å bruke manuell fokusering. På objektivet er det en liten knapp aom angir manuelle eller automatisk fokus. Ved dårlig lysforhold vil ikke kameraet finne fokus og en hører og ser at fokuseringen jobber. Når kameraet gir opp så blinker det et lite lys i søkeren som indikerer at fokuset ikke er funnet. På siden - Canons EOS-kameraer har et program som heter produktiv sone ("P" på hjulet) som er veldig lærerikt. Det stiller inn blenderåpning og lukkertid på samme måte som autoprogrammet gjør, men en har mulighet til å forandre innstillingene på samme måte som i det manulle programmet. Da får en noe å sammenligne seg mot og det er litt enklere enn å "famle i blinde" som det gjerne føles ut som når en begynner med det manuelle programmet. Anonymous poster hash: 45b42...c54 4
Kassiopeia Skrevet 19. januar 2014 #19 Skrevet 19. januar 2014 Å bruke manuelle innstillinger på kameraet er ikke det samme som å bruke manuell fokusering. På objektivet er det en liten knapp aom angir manuelle eller automatisk fokus. Ved dårlig lysforhold vil ikke kameraet finne fokus og en hører og ser at fokuseringen jobber. Når kameraet gir opp så blinker det et lite lys i søkeren som indikerer at fokuset ikke er funnet. På siden - Canons EOS-kameraer har et program som heter produktiv sone ("P" på hjulet) som er veldig lærerikt. Det stiller inn blenderåpning og lukkertid på samme måte som autoprogrammet gjør, men en har mulighet til å forandre innstillingene på samme måte som i det manulle programmet. Da får en noe å sammenligne seg mot og det er litt enklere enn å "famle i blinde" som det gjerne føles ut som når en begynner med det manuelle programmet. Anonymous poster hash: 45b42...c54 Dette med manuell fokusering er jeg klar over, og jeg prøvde å fokusere selv på den nevnte kvelden med fullmåne uten hell. Ble ikke et eneste bilde som var i nærheten av brukbart. Men jeg tror det vil gjøre seg med et bedre objektiv. 18-55 føles veldig amatør (selv om jeg er amatørfotograf selv ), og fungerer nok best til autoinnstilling og nybegynnere. Er jo flott om noen kan anbefale bra utstyr, som kanskje ikke koster all verden når det kommer til fotoutstyr.
Zzyzx Skrevet 20. januar 2014 #20 Skrevet 20. januar 2014 18-55 føles veldig amatør (selv om jeg er amatørfotograf selv ), og fungerer nok best til autoinnstilling og nybegynnere. Med den innstillingen kommer du til å blakke deg helt på fotoutstyr lenge før du tar bilder du blir fornøyd med. http://121clicks.com/tutorials/do-wonders-with-your-kit-lens-an-overview-about-18-55mm http://digital-photography-school.com/why-your-kit-lens-is-better-than-you-think http://www.lightstalking.com/kit-lens-portraits http://robinwong.blogspot.no/2012/08/i-love-kit-lens.html Lær deg å bruke kit-objektivet før du spinner avsted og blåser unødvendige lapper på noe mindre "amatør-aktig". Månen - vel. Der må du nok løpe og kjøpe. Men gi det en sjanse til med kit. Manuell fokus setter du til uendelig, still blenderåpningen så liten som mulig Husk å sette manuell ISO, den bør ikke være over 200 for månebilder, helst så lav som mulig. Bruk stativ! Se på bildene på en god skjerm etterpå, i 100% forstørrelse. Skjermen på kameraet duger på ingen måte til å vurdere om bilder er skarpe eller har så mye detaljer som du ville. Og skyt i RAW. For all del. http://www.digital-photo-secrets.com/tip/779/how-to-take-stunning-pictures-of-the-moon/ http://photodoto.com/four-basic-tips-for-photographing-the-moon/ 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå