Gå til innhold

15mm lymfekjertel? Sjansene for kreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt denne på den størrelsen i over en mnd, og det er jo vanlig hvis det er grunnet sykdom at den hovner opp mens man er syk, og at det deretter går over.. Har jeg grunn til å bekymre meg? Jeg skal visst følge med på den i en del uker til og ta ultralyd om den ikke går ned i størrelse, men hvis den ikke gjør det, og det er noe gale, har jeg jo ventet unødvendig lenge for å gjøre noe med det.

Er sjansene store for at dette er noe ondartet hvis det ikke er grunnet sykdom? Lenge siden jeg har vært syk.

Anonymous poster hash: ab71d...6a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger tar det lang tid før de går tilbake til normal størrelse etter at man har vært syk. Det sa ihvertfall legen min. Jeg hadde en som var ganske stor lenge, men den gikk omsider ned i størrelse.

Det er vel en større sjanse for at det ikke er noe ondartet.

Anonymous poster hash: 34cda...f76
Skrevet

Noen ganger tar det lang tid før de går tilbake til normal størrelse etter at man har vært syk. Det sa ihvertfall legen min. Jeg hadde en som var ganske stor lenge, men den gikk omsider ned i størrelse.

Det er vel en større sjanse for at det ikke er noe ondartet.

Takk for svar. Har hatt akutt kvalme-anfall de siste dagene som har gått over med å ha sovnet/slappet av men har vart en 30min, og det er ingenting som forklarer den kvalmen, så jeg er blitt litt mer bekymret

Skrevet

Hvor ligger denne lymfekjertelen? Har du eller har du hatt luftveisinfeksjon/forkjølelse den siste tiden? Er kjertelen øm og vond å ta på?

• Liker 1
Skrevet

Hvor ligger denne lymfekjertelen? Har du eller har du hatt luftveisinfeksjon/forkjølelse den siste tiden? Er kjertelen øm og vond å ta på?

2,5mnd siden jeg var syk. Den ligger 2 cm bakover fra øret også 3-4 cm ned. Den er ikke vondt eller øm. Skal få tatt blodprøver så fort som mulig og be om henvendelse til ultralyd fra lege, tror jeg. Kvalmen er en type kvalme jeg aldri har hatt før, sånn som kommer og går.

Skrevet

Jeg har hatt mine to hovne lymfekjertler i snart seks måneder. De fant ikke noe unormalt med blodprøvene mine eller på ultralyd. Har slitt en del med halsbetennelse, håper det bare er derfor.

Mest sannsynlig er det ikke noe farlig.

Anonymous poster hash: 7e63c...9af
Skrevet

2,5mnd siden jeg var syk. Den ligger 2 cm bakover fra øret også 3-4 cm ned. Den er ikke vondt eller øm. Skal få tatt blodprøver så fort som mulig og be om henvendelse til ultralyd fra lege, tror jeg. Kvalmen er en type kvalme jeg aldri har hatt før, sånn som kommer og går. Anonymous poster hash: ab71d...6a8

Det var i lengste laget. Du burde ringe fastlegen din i morgen for å få time på dagen. Jeg sier ikke at det MÅ være kreft, men sjansen er absolutt til stede. Dette må taes tak i med en gang. Tror neppe det blir snakk om ultralyd i første omgang, det vil nok bli tatt blodprøver i første omgang og deretter eventuelt en biopsi.

Det skal sies at dersom kjertelen har vært samme størrelse og ikke vokser noe særlig er det mest sannsynlig ikke noe farlig, men dette må du uansett sjekke ut.

Skrevet

Det var i lengste laget. Du burde ringe fastlegen din i morgen for å få time på dagen. Jeg sier ikke at det MÅ være kreft, men sjansen er absolutt til stede. Dette må taes tak i med en gang. Tror neppe det blir snakk om ultralyd i første omgang, det vil nok bli tatt blodprøver i første omgang og deretter eventuelt en biopsi.

Det skal sies at dersom kjertelen har vært samme størrelse og ikke vokser noe særlig er det mest sannsynlig ikke noe farlig, men dette må du uansett sjekke ut.

Ja, er enig. Jeg sjekket litt opp på symptomer, og jeg har ikke gått ned/opp i vekt, eller hatt noe særlig symptomer tidligere ang kvalmen, det er nylig. Når jeg tenker over det har jeg hatt litt tannkjøttblødning men det tror jeg bare er fordi jeg pusser tennene litt hardt.. Har kanskje slitt med slapphet, trenger 9-10 timer søvn og noen ganger til og med sover jeg opptil 15 timer.. Har heller ikke hatt nattesvette.. Men det er nok det med lymfeknuten og akutt kvalme jeg tenker er ganske sterke symptomer. Er det vanlig at det ofte blir plutselig funnet ut av det når man har kreft i sene stadier, eller varierer det? Skal ringe til legen på mandag og fortelle om det nye symptomet, er vel ikke åpent i dag. Går det an å se på ultralyd om det er noe som foregår? Da kunne jeg kanskje gjort dette på en privat klinikk.

Skrevet

Kvalmen din kan jo også være angst for at du kan ha kreft.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, er enig. Jeg sjekket litt opp på symptomer, og jeg har ikke gått ned/opp i vekt, eller hatt noe særlig symptomer tidligere ang kvalmen, det er nylig. Når jeg tenker over det har jeg hatt litt tannkjøttblødning men det tror jeg bare er fordi jeg pusser tennene litt hardt.. Har kanskje slitt med slapphet, trenger 9-10 timer søvn og noen ganger til og med sover jeg opptil 15 timer.. Har heller ikke hatt nattesvette.. Men det er nok det med lymfeknuten og akutt kvalme jeg tenker er ganske sterke symptomer. Er det vanlig at det ofte blir plutselig funnet ut av det når man har kreft i sene stadier, eller varierer det? Skal ringe til legen på mandag og fortelle om det nye symptomet, er vel ikke åpent i dag. Går det an å se på ultralyd om det er noe som foregår? Da kunne jeg kanskje gjort dette på en privat klinikk.

Jeg tenker at du til nå sansynligvis også ville hatt andre symptomer (vekttap, feber), men dette varierer. Når man oppdager en lymfekjertel som har endret seg i størrelse, skal man i all hovedsak alltid få dette sjekket. Etter en periode med plager i øvre luftveier vil man kunne oppleve at lymfekjertlene blir større (spesielt i nakken/halsen). De bør gå tilbake til normal størrelse innen 2-3 uker, og gjør de ikke det kan det være greit å ta en tur til legen. Det er mer bekymringsverdig om man en dag våkner med en tydelig hoven lymfekjertel, uten at man i forkant har følt seg syk.

Forresten er ikke kvalme forbundet med lymfekreft.

Uansett, sjekk heller en gang for mye enn en for lite.

Ikke ta sorgene på forskudd :blomst:

Endret av DuraMater
Skrevet

Jeg tenker at du til nå sansynligvis også ville hatt andre symptomer (vekttap, feber), men dette varierer. Når man oppdager en lymfekjertel som har endret seg i størrelse, skal man i all hovedsak alltid få dette sjekket. Etter en periode med plager i øvre luftveier vil man kunne oppleve at lymfekjertlene blir større (spesielt i nakken/halsen). De bør gå tilbake til normal størrelse innen 2-3 uker, og gjør de ikke det kan det være greit å ta en tur til legen. Det er mer bekymringsverdig om man en dag våkner med en tydelig hoven lymfekjertel, uten at man i forkant har følt seg syk.

Forresten er ikke kvalme forbundet med lymfekreft.

Uansett, sjekk heller en gang for mye enn en for lite.

Ikke ta sorgene på forskudd :blomst:

Har fått henvendelse til biopsi nå, hos øre-nakke-nese lege. Hvordan utføres det, egentlig? I dag og i går har jeg kun hatt et halvt akutt kvalmeanfall, håper det bare var noe ang mat, da kan jeg krysse vekk det symptomet!

Skrevet

Har fått henvendelse til biopsi nå, hos øre-nakke-nese lege. Hvordan utføres det, egentlig? I dag og i går har jeg kun hatt et halvt akutt kvalmeanfall, håper det bare var noe ang mat, da kan jeg krysse vekk det symptomet!

Du får lokalbedøvelse og deretter vil det bli tatt en liten prøve fra kjertelen. Den blir hentet ut enten med en tynn nål eller et lite skalpell, avhengig av hvordan kjertelen ligger. Det vil ikke gjøre vondt, men kan nok oppleves som ubehagelig. Tar ikke veldig lang tid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du får lokalbedøvelse og deretter vil det bli tatt en liten prøve fra kjertelen. Den blir hentet ut enten med en tynn nål eller et lite skalpell, avhengig av hvordan kjertelen ligger. Det vil ikke gjøre vondt, men kan nok oppleves som ubehagelig. Tar ikke veldig lang tid.

Har nå gått 10 dager siden henvendelsen ble sendt, og jeg har ikke fått den :( burde jeg ringe til øre nese hals legen og høre om den kom gjennom? Svar på blodprøver var; 15,1 blodprosent, (høy, 14,6 er vanlig) og 8,7 i hvite blodlegemer, vet ikke om det er bra, kanskje? :D

Skrevet

Er det normalt å ha en hoven lymfeknute i nesten 6 mnd? Eller det er vel nesten 6 mnd siden jeg først oppdaget den, har ikke vært noe syk verken før eller etter, oppdaget den bare tilfeldig. Den er like under haka om det har noe å si

Anonymous poster hash: 17121...964
Skrevet

Har nå gått 10 dager siden henvendelsen ble sendt, og jeg har ikke fått den :( burde jeg ringe til øre nese hals legen og høre om den kom gjennom? Svar på blodprøver var; 15,1 blodprosent, (høy, 14,6 er vanlig) og 8,7 i hvite blodlegemer, vet ikke om det er bra, kanskje? :D

Det burde ikke ta 10 dager å få time i ditt tilfelle. Du kan ringe i morgen til ØNH-legen selv og høre om de har fått satt opp en time til deg, og om de evt kan ringe deg dersom noen avbestiller før det, slik at du kan komme til før. Jeg synes også du skal ta kontakt med fastlegen din og fortelle at du enda ikke har fått time.

Er lymfekjertelen din fortsatt samme størrelse, eller har den endret seg siden sist du skreiv her i tråden?

Prøvesvarene dine er fine, du er godt innenfor normalverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...