Gå til innhold

Har jeg rett? Diskusjon om trafikk og fart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på Romerike hvor det har vært ekstremt glatt mange steder de siste dagene og derfor også mange ulykker. Noen av dem med svært tragisk utfall. Årsaken til svært mange av disse ulykkene er neppe saltet vei/ikke saltet vei, dårlig brøyting osv., men alle de som av en eller annen grunn tror at skiltene som angir fartsgrensen er påbudsskilt. Jeg er i utgangspunktet ikke redd for å kjøre på glatte veier, men jeg er livredd for alle tullingene som tror at ABS, antispinn etc. er løsningen på alle problemer og kjører som om det var bare veier! Og man vil ytterst sjelden bli stoppet for å kjøre for sakte og i hvert fall ikke på glatt føre, i mørke/tåke etc.

Skilt med "Stor elgfare" er heller ikke satt opp for å underholde turister. Det betyr gjerne at det går ett eller flere faste elgtråkk over veien på den aktuelle strekningen. Da kan det være lurt å ta det litt med ro og ikke minst følge med på hva andre bilister signaliserer. Når jeg da setter på nødblink og stopper helt på en rett strekning, så kan det være noe som foregår lenger frem på veien som får meg til å gjøre det. F.eks. en flokk elg som er i ferd med å krysse veien. Det er ikke nødvendigvis et signal om at det er lurt å kjøre forbi!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange barn går på skole klokka elleve om kvelden?

Kveldskurs?

Anonymous poster hash: 3ba1f...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig TS har helt rett og skal fortsette som h*n gjør for det er ikke de som kjører forsiktig som skaper de farlige situasjonene. Det er de som beregner for dårlig tid, tror de er verdensmestere osv. som gjør det

Og å plukke folk ut av bilvrak er ikke spesielt morsomt. Ikke å sitte i et heller..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronen

Så jeg synes det er ganske umodent av han at han ikke forstår at fartsgrensen er der for en grunn. Om folk helt fint kunne kjørt i 90 så hadde det jo vært 90-sone og ikke 50 f.eks tenker jeg. Og det betyr også at det er ulovelig å kjøre over. Det betyr jo at man ikke må kjøre akkurat i den fartsgrensen, men man kan også kjøre under.

Selv kjører jeg gjerne i 65-70 nå når det er vinter og i en tunnel og i mørket selv om det er 80-sone fordi jeg synes at jeg ikke har så mye kontroll om jeg kjører fortere enn det.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 7d7f1...636

Jeg var ute og kjørte på fredagskvelsen, i snøfokk.

Jeg har kjørt på vinterføre siden 1988, og er således en erfaren sjåfør, derfor kjørte jeg med redusert hastighet på grunn av glatt veibane og dårlig sikt grunnet snøfokk.

På slutten av kjøreturen hadde jeg en 80-sone, der jeg "sneglet" meg avgårde i 60, noe som viste seg å være veldig lurt!

I løpet av 400 meter måtte jeg stoppe to ganger på grunn av biler som akkurat hadde kjørt utenfor veien.

Den ene mistet veigrepet i en sving, til tross for at han hadde 4-hjulstrekker, den andre hadde ikke sett veikanten på grunn av snøfokk, og hadde kommet utenfor kanten.

Begge var "godt voksne" menn som var veldig flaue da jeg stoppet og spurte om de var ok, og om de behøvde assistanse.

Begge sa at de hadde overvurdert sine/bilens kjøreferdigheter, og at de burde ha satt ned farten!

Så jeg er enig med deg.

Sjåfører må tilpasse fart og kjørestil etter forholdene, og en fartsgrense er veiledende maksgrense, ikke anbefalt minstegrense.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldskurs?

Anonymous poster hash: 3ba1f...e8e

de fleste små barn ligger vel å sover klokken 11 på kvelden.

Anonymous poster hash: 7b6ad...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg synes det er ganske umodent av han at han ikke forstår at fartsgrensen er der for en grunn. Om folk helt fint kunne kjørt i 90 så hadde det jo vært 90-sone og ikke 50 f.eks tenker jeg. Og det betyr også at det er ulovelig å kjøre over. Det betyr jo at man ikke må kjøre akkurat i den fartsgrensen, men man kan også kjøre under.

Selv kjører jeg gjerne i 65-70 nå når det er vinter og i en tunnel og i mørket selv om det er 80-sone fordi jeg synes at jeg ikke har så mye kontroll om jeg kjører fortere enn det.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 7d7f1...636

Hadde du hatt litt mer erfaring, så hadde du visst at mange biler har en feilmargin på 5-10% på speedometeret og at det å ligge i 90 med en bil ikke nødvendigvis betyr at man kjører for fort.

Jeg er helt enig i at man skal kjøre etter forholdene, og at det ikke hjelper om fartsgrensa er 80 dersom kjøreforholdene er elendige og tilsier at man heller burde ligge i 60. Man er pålagt å kjøre etter føreforholdene, og om dette innebærer at man faktisk kan følge fartsgrensen eller må ligge under den avhenger av føret og hva man selv føler seg komfortabel med.

Det at du derimot slakker av til 65 i en tunnel når fartsgrensen er 80 bare fordi du ikke føler deg komfortabel med å kjøre i tunneler er derimot farlig. Da er du faktisk å anse som en hindring i trafikken, du risikerer å irritere andre bilister og du risikerer å være med på å skape farlige situasjoner. Greit nok at du har en "L" bakpå bilen og fortsatt er under opplæring, men da er det viktig å være oppmerksom på at dette ikke automatisk gir deg rett til å ligge under fartsgrensen bare fordi du ikke er komfortabel med å følge den. Da får du heller holde deg unna veier med 80-sone på inntil du faktisk føler deg klar for å kjøre i 80.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører du speedometer-65 i en 80-regulert tunnel, altså de facto 50-og-noe, så håper jeg for all del at du slipper køen bak deg forbi!

Det er to forskjellige ting det å følge fartsgrensen og det å ligge langt under. Man må tilpasse farta etter forholdene, men husk for all del at man ikke er alene på veien. Tuter folk på deg med noenlunde regelmessighet så kjører du nok for seint.

Anonymous poster hash: 007ba...aa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...