Gå til innhold

Har jeg rett? Diskusjon om trafikk og fart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakket nylig med en om det med at jeg kjører ganske sakte når det er glatt fordi jeg ikke vil havne i trafikkulykker, og at folk fløyter og kjører forbi meg selv om jeg holder fartsgrensa og alt.

Jeg sa også så at fartsgrensa er her for en grunn og at jeg ikke har tenkt til og bryte den fordi jeg mener at det og kjøre i 80 i stedet for i 90 faktisk kan være forskjellen på liv og død.

Han sa så at han kjører i 90 i 80-sona og han ser ikke problemet med at han gjør det og at han selv synes han er en trygg sjåfør osv osv.

Jeg sa så at det finnes ingen gode argumenter for å bryte fartsgrensen, og da sa han at han gjorde det fordi han synes det er gøy.
Jeg sa da at jeg synes det er ganske umodent med mennesker som kjører fort fordi de synes det er gøy. Sa også at jeg aldri sitter på med mennesker som har sånne holdninger i trafikken.

Da ble han kjempesur på meg.

Jeg holder på med øvelseskjøring og jeg har da virkelig fått hørt det av både faren min som har dratt ut døde mennesker av biler i trafikkulykker og kjøreskolelærer at man ikke skal bryte fartsgrensen og at man skal kjøre saktere om det er glatt osv sånn at man har kontroll om det skjer noe.

Han kalte meg derfor indoktrinert osv.

Så jeg synes det er ganske umodent av han at han ikke forstår at fartsgrensen er der for en grunn. Om folk helt fint kunne kjørt i 90 så hadde det jo vært 90-sone og ikke 50 f.eks tenker jeg. Og det betyr også at det er ulovelig å kjøre over. Det betyr jo at man ikke må kjøre akkurat i den fartsgrensen, men man kan også kjøre under.

Selv kjører jeg gjerne i 65-70 nå når det er vinter og i en tunnel og i mørket selv om det er 80-sone fordi jeg synes at jeg ikke har så mye kontroll om jeg kjører fortere enn det.

Hva mener dere?



Anonymous poster hash: 7d7f1...636
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal selvfølgelig kjøre etter forholdene! Føler man at man ikke har god nok kontroll på glatta i 80 km/t, så skal man selvfølgelig bremse ned til man føler seg tryggere. Jeg er helt enig med deg. Folk som ikke tar kjøring, trafikk og fart på alvor irriterer meg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kjøre etter forholdene. Jeg ligger ikke i 80 i 80 sona om det er så glatt at bilene vingler fra side til side, men jeg slipper gjerne forbi de som vil kjøre fortere enn det, opp til dem. Som regel holder bilene foran meg og bak meg samme tempo på glatt føre.

Å kjøre i 90 i 80 sona på såpeglatta er bare ren idioti. Han kan jo prøve å ta en nødbrems i 90 på glatt føre og se hva som skjer.



Anonymous poster hash: 2d800...052
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Fartsgrensene er max. tillatt hastighet. Imidlertid er man pålagt etter veitrafikkloven å kjøre saktere dersom forholdene tilsier det.



Anonymous poster hash: f8c98...3e3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å vise til statistikken over ulykker på veiene; unge menn med slike holdninger som det der er jo de som utgjør storparten av ulykker på veiene! Nettopp pga de overvurderer egne kjøreevener.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du er ung, bastant og urutinert med bilen ennå..

Men fortsett å hold en fart der du har kontroll. Men jeg tror altså at du kommer til å endre litt mening med åra; av og til kan man kjøre i 90 uten at det er krise.

Og du kan bli stoppa av politiet om du kjører for tregt og, og må ut og blåse og teste koordinasjonen..



Anonymous poster hash: ef7ca...aa3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker du er ung, bastant og urutinert med bilen ennå..

Men fortsett å hold en fart der du har kontroll. Men jeg tror altså at du kommer til å endre litt mening med åra; av og til kan man kjøre i 90 uten at det er krise.

Og du kan bli stoppa av politiet om du kjører for tregt og, og må ut og blåse og teste koordinasjonen..

Anonymous poster hash: ef7ca...aa3

Jeg kan godt både blåse og teste koordinasjon om de vil det, det er jo ikke noe problem. Men det er faktisk han som kjører i 90 i 80 sona som får bot og ikke jeg som kjører i 65-70. Jeg gjør jo absolutt ikke noe galt.

Man vil kunne bremse opp fortere når man kjører fartsgrensen i forhold til 10 km i timen over. Og om jeg noen gang får dårlige holdninger i trafikken, så har jeg ikke bare brutt loven, men også mine egne grenser for hva som er ok og ikke. Og jeg tror helt ærlig ikke at jeg vil bli mer umoden og uforsiktig når jeg har kjørt bil i noen år :) Min kjæreste har kjørt bil i flere år allerede, og han kjører fortsatt aldri over fartsgrensen :)

-TS

Anonymous poster hash: 7d7f1...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bremse ned til 65 fra 80 i en tunnel kan være langt mer farlig enn å holde farta oppe.. Skjønner ikke hvorfor på død og liv skal gjøre det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bremse ned til 65 fra 80 i en tunnel kan være langt mer farlig enn å holde farta oppe.. Skjønner ikke hvorfor på død og liv skal gjøre det.

Jeg har ikke bremset ned til 65 fra 80 :P

Jeg har aldri kjørt i en tunnel før i dag, og det er for min del kjempeskummelt og møte på lastebiler osv i en tunnel første gang, og om jeg da kjører saktere enn 80 så vil jeg kunne tenke mer på og holde bilen riktig i kjøre banen sånn at jeg ikke kolliderer mer verken veggen i tunnelen eller lastebilen som kjører forbi.

Så det er vel ganske mye mer alvorlig om jeg kolliderer med lastebilen og bilen bak meg da også kolliderer i meg igjen fordi bilen bak ikke tar hensyn til L-skiltet bakpå bilen som betyr at jeg er nybegynner enn at den bilen kommer seg litt senere frem enn planlagt fordi at jeg kjører 10 km under fartsgrensen.

-TS

Anonymous poster hash: 7d7f1...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så kan du få bot hvis du kjører betydelig under fartsgrensa, da det regnes som hindring for trafikken.

Jeg synes det nok er lurt av deg å heller kjøre litt under spesielt under vanskelige forhold, med lite kjøreerfaring. Det er andre faktorer enn kun hvilken fart du holder, som spiller inn på hvorvidt du kan havne i farlige situasjoner.

Et av problemene med å kjøre 15-20 km under fartsgrensa er jo at folk rundt deg kan bli frustrert, som også kan skape farlige situasjoner selv om det ikke er direkte din feil.

Mange veier i norge har lav fartsgrense sammenlignet med tilsvarende veier i våre naboland. Jeg bor i Danmark hvor man har lov til å kjøre i 130 på motorveien, men ingen kjører som gale selv om dette er lov. Folk er generellt fornuftig nok. Personlig kjører jeg somoftest bare den farten som "føles riktig", og det er som regel +- 10 av fartsgrensa. Det er nok sånn med de fleste, at når man har noen år med rutine så får man en mere innebygget fornemmelse for hva som er fornuftig der og da.

Man er ikke nødvendigvis umoden selv om man noen ganger kjører litt over

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bremset ned til 65 fra 80 :P

Jeg har aldri kjørt i en tunnel før i dag, og det er for min del kjempeskummelt og møte på lastebiler osv i en tunnel første gang, og om jeg da kjører saktere enn 80 så vil jeg kunne tenke mer på og holde bilen riktig i kjøre banen sånn at jeg ikke kolliderer mer verken veggen i tunnelen eller lastebilen som kjører forbi.

Så det er vel ganske mye mer alvorlig om jeg kolliderer med lastebilen og bilen bak meg da også kolliderer i meg igjen fordi bilen bak ikke tar hensyn til L-skiltet bakpå bilen som betyr at jeg er nybegynner enn at den bilen kommer seg litt senere frem enn planlagt fordi at jeg kjører 10 km under fartsgrensen.

-TS

Anonymous poster hash: 7d7f1...636

Okay, da så :) Viktig å bli trygg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok merke etterhvert TS, at ting som føles veldig farlig og krever mye konsentrasjon nå- blir uproblematisk for deg etterhvert.

Selv om du opplever f.eks det å kjøre i tunell som litt risky og ønsker å sakke av (som er helt riktig), er det ikke dermed sagt at de som syns det går helt fint å holde 80-85 er sanseløse tullinger :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det.

Samtidig viste statistikk i høst at 86 % av alle kvinner og 90 % av alle menn kjører for fort. Det gjør det ikke nødvendigvis greit, og det er like fullt ulovlig, men det er en slik ting de fleste har et middels alvorlig forhold til. Mange kjører "på feelingen", og argumentet med at fartsgrensen hadde vært høyere hvis det hadde vært forsvarlig å kjøre fortere blir litt halvveis. Det er mange tilsvarende strekninger i andre land der fartsgrensene er langt høyere på helt tilsvarende veier, og det finnes ingen universell sannhet der. Hva er "forsvarlig"? Ingen ulykker? Ingen dødsulykker? Hvor mange dødsulykker pr. mil pr. tiår?

Men for all del. At du ikke kjører raskere enn du er komfortabel med er selvsagt det rette, og denne kameraten din har selvsagt ingen grunn til å hakke på deg. Ikke stress deg opp, og kjør heller inn til siden ved anledning dersom du merker at det er en lang rekke biler bak deg etter hvert. Det er du ikke forpliktet til, men det er god skikk dersom du blir liggende et godt stykke under grensen over lang tid og folk bak åpenbart vil forbi. Du gjør uansett ikke noe galt.



Anonymous poster hash: 999b8...628
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal selvfølgelig kjøre etter forholdene. En kompis av min bror ble stanset i trafikkontroll ved en barneskole en gang. Kontrollen var mellom kl 23.00 og 23.30, og de hevdet han kjørte uforsvarlig. Nå husker jeg ikke nøyaktig hva han kjørte i, men han sto ikke i fare for å miste lappen. Så det var ikke slik at han råkjørte eller noe slikt.

Han spurte hva som var uforsvarlig med det.

"Det ligger en barneskole her. Hva om det er noen små barn ute og går?" Vel, da får man ringe varsle foreldrene eller ringe barnevernet. Ikke bedrive fartskontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kjøre etter forholdene. Noe som betyr at noen ganger må man holde 60-70 i en 80-sone, andre ganger kan det være greit med 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig kjøre etter forholdene. En kompis av min bror ble stanset i trafikkontroll ved en barneskole en gang. Kontrollen var mellom kl 23.00 og 23.30, og de hevdet han kjørte uforsvarlig. Nå husker jeg ikke nøyaktig hva han kjørte i, men han sto ikke i fare for å miste lappen. Så det var ikke slik at han råkjørte eller noe slikt.

Han spurte hva som var uforsvarlig med det.

"Det ligger en barneskole her. Hva om det er noen små barn ute og går?" Vel, da får man ringe varsle foreldrene eller ringe barnevernet. Ikke bedrive fartskontroll.

Ringe foreldre og barnevern, er du tullerusk? Man skal kjøre rolig forbi skoler. Barns kognitive evner er ikke utviklet nok til at vi kan forvente at de oppfører seg som voksne i trafikken.

Anonymous poster hash: 89121...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ringe foreldre og barnevern, er du tullerusk? Man skal kjøre rolig forbi skoler. Barns kognitive evner er ikke utviklet nok til at vi kan forvente at de oppfører seg som voksne i trafikken.

Anonymous poster hash: 89121...773

Hvis barn under 13 år går ved veien ved skolen i halv elleve på kvelden så er nok bv riktig å ringe. Barn har ikke noe å gjøre ute så sent.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensene har blitt satt ned mange stedere. Spesielt fra 80 til 70. Og forstår det kan være irriterende for enkelte på strekninger med gode veier og god oversikt en solskinns dag. Mange steder kunne fartsgrensen vært høyere, men samtidig må man tenke det er maks fart og tilpasse etter forholdene. Har kjørt landeveier med 80 som fartsgrense, men som man umulig bør holde mer enn 50 - 60 pga svingete og uoversiktlig vei. At det står 80 som maks betyr ikke at man skal kjøre i 88 hele tiden. En annen mulighet er om det ble mer utbredt med digitale skilt og vegvesenet fikk lov til å redusere farten på skiltene etter kjøreforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe foreldre og barnevern, er du tullerusk? Man skal kjøre rolig forbi skoler. Barns kognitive evner er ikke utviklet nok til at vi kan forvente at de oppfører seg som voksne i trafikken.

Anonymous poster hash: 89121...773

Hvor mange barn går på skole klokka elleve om kvelden?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, men du må også være obs på trafikken bak deg og slippe forbi biler som vil kjøre fortere, når du velger å ligge under fartsgrensen.

Anonymous poster hash: b7622...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...