Gå til innhold

JOBBE I ÅPENT FELLESSKAP


Rita

Anbefalte innlegg

Satt og så på et program på fjernsyn som omhandet TELENORS nysatsing på Fornebo.

Der har de satset på et hundre prosent åpent kontorlandskap, uten mulighet for skjerming. Eneste stedet som er fysisk skjermet er toalettene. Ingen møterom uten innsyn. Møterommene var innrammet i glass. Ingen egne cellekontorer. Ingen faste kontorplasser. Ingen plass til private ting.

Alle jobbet der det var en plass ledig. Bærbar PC, mobiltelefon, nesten ingen papirer. 7000 ansatte i et glassbygg.

For meg virket det umiddelbart skremmende og ga meg en følelse av stress. Jeg fikk en vegring mot å ha et sånt fysisk arbeidsmiljø. Mulig det kommer av gammel vane, og følelsen av trygghet når jeg har muligheten for å gå inn på mitt cellekontor. For meg virket det utrolig upersonlig, kjølig og lite intimt.

Hvordan hadde dere taklet et slikt fysisk arbeidsmiljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så ikke det nevnte programmet, men jeg hadde faktisk tenkt at jeg skulle. For uten å helt vite hvordan det er, så tenkte jeg mine tanker. Slik jeg forstod det så var det ingen som hadde faste plasser?? Jeg er en type som liker å ha min vante plass, så jeg hadde sikkert kommet på jobb veeeldig tidlig for å "kapre" den plassen jeg mente var min...*ss*

Dette med åpent kontorlandskap er noe som blir mer og mer vanlig har jeg forstått, og det har kanskje sine positive sider, men det må være veldig uvant til å begynne med...

Det må jo også være greit å kunne lukke døren sin på jobb av og til... Det er jo ikke alle dager som er like gode... Men jeg vet ikke jeg. Jeg har aldri jobbet på et kontor. Men fast plass....DET måtte jeg hatt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke på et kontor, men jeg tror ikke jeg hadde likt meg noe særlig i et slikt arbeidsmiljø. :(

Det er vel dette som er så "moderne" for tiden, da. Fin måte for overordnede og holde øye med arbeiderne på. Og de som liker å sladdre og kjafse på andre storkoser seg vel i et slikt miljø.

Det er visst slik programmererne jobber hos Microsoft også - ingen som liker seg noe særlig og stor "gjennomtrekk" på arbeidsplassen, har jeg lest

Nei uff, jeg tror jeg hadde funnet meg en annen jobb :roll:

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette blir mer og mer vanlig i større bedrifter. Kjenner flere som jobber sånn og de fleste er faktisk storfornøyd.

Vet ikke om jeg kunne tenkt meg noe sånt selv, men jeg tenker at det kanskej er sosialt og morsomt å ha kontakt med andre i stedet for å være isolert på sitt eget kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiken(ikke innlogget)

Hei

Jeg jobber i åpent landskap. Og både trives og ikke trives med det. Har funnet ut at formkurven bestemmer graden av trivsel. Av og til har jeg et enormt behov for å trekke meg tilbake, ikke se noen, ikke bli sett og bare grave meg ned i arbeid.

Det sosiale aspektet er greit nok, men jeg strever litt med dette å bli avbrutt i tankegangen min hele tiden. Idet jeg skal bygge opp til hovedpoenget i en eller annen korrespondanse, så risikerer jeg å få øyenkontakt med en kollega, som i sin tur begynner en eller annen dialog etc, og dermed må jeg bygge opp tankene på nytt.

Hvis jeg trenger rom til å bygge opp en stemning rundt en eller annet presentsjon som skal holdes, så brekkes dette; blant annet fordi jeg ofte må snakke høyt med meg selv for å rydde i fremførelsen. Umulig, selvsagt.

En annen ting, er selvfølgelig det usannsynlig irriterende i at andre kan glo på PC'en idet de rusher forbi. Det gir en paranoid følelse av at andre er mer interressert i hva jeg driver på med enn de egentlig er. Jeg har bedt om endring, men fikk avslag pga etablert konsept OG...read my lips: DESIGN. Det kosmetiske er visstnok en viktig greie.

Men men, dette er en del av jobben som vi bare må forholde oss til. Men jeg ser helt klart flere ulemper enn fordeler for min del.

Andre synes det er toppers. Sosialt, litt sånn som på amerikanske filmer og eksprimentelt.

Maiken :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Cassandra. Ingen hadde faste plasser. Dersom en skulle være borte mer enn to timer, måtte de rydde pulten, fordi plassen sannsynligvis ville være opptatt når de kom tilbake. Alt de skulle ha av løse "eiendeler" på jobben, var det de kunne bære i en veske/liten bag.

Alt virket veldig minimalistisk. Glass og stål. Formen ga i alle fall meg en følelse av å se inn i en helt annen verden, nesten litt speisa. En verden hvor alt var basert på kjølig effektivitet. Kjapt og lett. En ukjent antall mennesker beveget seg i alle retninger. Alt synlig for alle. Sjefen/e hadde plass blant sine medarbeidere. De hadde heller ikke sine faste plasser. (Tror jeg.)

Vel, en kvinnelig medarbeider ble "vist" frem. Virket veldig vellykket, dynamisk og entusiastisk. Ifølge henne virket dette eksprimentet spennende. Hun ga uttrykk for trivsel med den nye formen. Hun passet faktisk godt inn i interiøret. Velpleid, strålende og flott dame.

Det som slo meg var at arbeidsplassen i sin form, slett ikke virket til å passe for alle typer mennesker. Ser da spesielt for meg en type "nerd", kanskje ikke alltid like korrekt antrukket og ikke særlig utadvendt. En som gjerne liker å sysle med sine greier. Hvordan i huleste skal vedkommende finne seg til rette? Sånne mennesketyper finner vi i de fleste bedrifter.

Følger deg Maiken i forhold til dette med avbrytelser. Jeg er også den typen som trenger "ro" for å opparbeide meg en strukturert tankerekke som jeg skal formidle videre. Jeg tror jeg lett kunne ha ramlet ut og latt meg distrahere av omgivelsenes pulsering.

Personlig føler jeg et stort behov for å trekke meg tilbake i perioder. Jeg har en vane at jeg aldri lukker døren inn til kontoret, forutsatt at jeg ikke sitter i et eller annet møte. Jeg liker at mennesker stikker hodet innom og veksler noen ord. Likevel har jeg av og til en hang til ikke å bli sett eller være sosial. Da er det greit "å stikke meg bort."

Eller kanskje alt beror på vaner. Det skal i alle fall bli spennende å se om dette nye konseptet til TELENOR blir fulgt opp av andre konsern. Samt se om dette vil berike de ansattes trivsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg jobbet tidligere på en arbeidsplass der de hadde gjort akkurat det motsatte av det Telenor har gjort her; de hadde gått over fra åpent landskap til egne kontorer for alle ansatte. Tror de trivdes bedre med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å finne en beste løsning som alle trives med. Åpne kontor landskap er antakelig et forsøk på å skape en løsning som -forhåpentligvis- de fleste trives bedre med enn de tradisjonelle løsningene. Kanskje de fleste i Telenord foretrekker en slik løsning men, hva de fleste trives med vill variere fra arbeidsplass til arbeidsplass.

I dag er det stadig flere som ønsker fleksoble arbeidsløsninger med hennsyn til arbeidstid og sted. Hvis tilstrekkelig mange ønsker f.eks å jobbe hjemmefra noen dager i uken, eller på ettermidager og kvelder for å være sammen med barna sine på dagtid, kan dette retferdigjøre hotell kontor løsningene til bla. Telenor. Hvorfor ha kontorer til alle når bare hallparten av de annsatte er på jobb samtidig? I tillegg vil mange bedrifter ha mange annsatte på reisefot til enhver tid, noe som fører til flere ledige kontorer. Dermed kutter en også ned på bygningsmassen bedriften må være i besittelse av, og bedriften sparer en del penger. I de fleste tilfeller er det positivt for de ansatte at bedriften sparer inn penger på andre ting enn oppsigelser.

Når det gjelder det faktum at vi alle har en dårlig dag innimellom, og bare har lyst å grave oss ned, er det ikke sikkert at den beste løsningen er å bure seg inne på kontoret sitt. Kanskje det er bedre både for kropp å skjel at kolegaene dine kan se at du er litt deppa, først da kan de forsøke å muntre deg opp :) Desuten vil du jo i de fleste tilfeller kunne velge å jobbe hjemmefra hvis du skulle stå opp med feil fot, på feil side av feil seng en dag. Muligheten til å jobbe hjemme vill også kutte nede ne del på pendle utgiftene, samt rush tid stress. Det bør likevell understrekes at hjemmekontor ikke bør overdrives, maks. tre dager i uken tror jeg. Ellers mister man kontakt med kolegane sine, samt sammenhengen mellom ens eget arbeide og de andres.

Jeg tror at for mange vil en slik løsning være bra men, som nevnt over, hva de fleste trives best med vil variere fra bedrift til bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg eget kontor, men døren står alltid åpen. Trives godt her inne i min hule, men om en stund skal vi også ha åpent landskap. Jeg er positiv til det, og ser frem til en forandring.

Nullet:

Når det gjelder Microsoft, så har de en worldwide policy om åpne landskap. Altså sitter de fleste som jobber i Microsoft over hele verden i åpent landskap. Ikke bare programmerere.

På det norske kontoret i Oslo sitter ALLE i landskap. Også direktøren. Det er IKKE spesielt høy gjennomtrekk av folk der for det. Heller tvert i mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg hadde nok antagelig tilpasset meg ganske hurtig...

Jeg har imidlertid hørt om funskjonshemmede (sitter i rullestol) som var veldig skeptisk til konseptet til Telenor. Det er ganske slitsomt å drasse på PC og alle dokumenter når man er avhengig av rullestol. Det er heller ikke gøy å være nødt til å be om hjelp eller særbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...